perjantai 7. syyskuuta 2018

Linjastosuunnitelmatyö on käynnistynyt!

Kartta poikittaislinjoista, joita tarkastellaan suunnittelutyössä
Helsingin poikittaisyhteyksien kehittämistyössä tarkastellaan erityisesti linjoja 51, 52, 56, 57 ja 552.
Olemme HSL:ssä aloittaneet Helsingin poikittaisyhteyksien kehittämisen 2020-luvun alun tilanteeseen. Työssä tarkastelemme erityisesti nykyisten poikittaislinjojen 51, 52, 56, 57 ja 552 reittejä, tarjontaa ja liikennöintiaikoja. Pohdimme myös, miten voisimme palvella matkustustarpeita entistä paremmin. Tavoitteena on tarjota tiheämpiä ja sujuvampia yhteyksiä, joita matkustajien olisi entistä helpompi käyttää. Toki joillekin matkustajille tämä voi tarkoittaa sitä, että tietystä yhteydestä saattaa tulla jatkossa vaihdollinen.

Suunnitelmaa tehdään yhteistyössä Helsingin kaupungin ja HSL:n asiantuntijoiden kesken. Tavoitteena on, että työ valmistuu alkuvuodesta 2019.

Miten juuri sinä voit vaikuttaa?


Kerromme tässä blogissa suunnittelutyön etenemisestä, ja postauksia kommentoimalla voit osallistua suunnitteluun työn eri vaiheissa. Luemme kaikki kommentit läpi, ja vastaamme selkeisiin kysymyksiin. Blogin kautta voit myös olla yhteydessä HSL:n joukkoliikennesuunnittelijoihin.

Blogin lisäksi voit osallistua suunnittelutyöhön myös muilla tavoilla: voit kertoa omista liikkumistottumuksistasi kyselyn kautta, kommentoida linjastoluonnoksia ja osallistua asukastilaisuuteen. Kerromme näistä lisää työn edetessä, joten pysy kuulolla!

Miten työ etenee?


Suunnittelutyö on alkanut tarpeellisten lähtötietojen keräämisellä. Työn lähtötiedoiksi selvitetään muun muassa ainakin linjojen 51, 52, 56, 57 ja 552 matkustajien nousu- ja poistumispysäkit, maankäytön (esimerkiksi palveluiden) sijoittuminen reittien varrelle sekä kartoitetaan tärkeimmät vaihtopaikat. Lähtötiedoiksi kerätään myös liikkumistietoja karttakyselyn avulla ja tehdään haastattelututkimusta busseissa.

Osallistu siis rohkeasti – ja vaikuta joukkoliikenneyhteyksiisi!

69 kommenttia:

  1. Tässä samassa yhteydessä olisi tarpeellista tutkia tarvitaanko Itäkeskuksen ja Leppävaaran/Tapiolan välille runkolinjamaista, koko matkan Kehä Ykköstä kulkevaa linjaa joka pysähtyisi vain tietyissä liikenteen solmukohdissa.
    Omasta mielestäni tarvitaan, sillä Kehä I on jo nykytilanteessa ERITTÄIN ruuhkainen, ja tiheillä vuoroväleillä kulkeva nopea (=ei pysähtele joka ikisellä pysäkillä) joukkoliikenneyhteys voisi hyvinkin tarjota vaihtoehdon henkilöauton käytölle.
    Toki tiedän, että Kehää kulkee jo nykyisin bussilinja 54 mutta Kannelmäen jälkeen se muuttuu pikkuteitä kulkevaksi "maisemalinjaksi" ja muutenkin joka pysäkillä pysähtyvänä on varsin hidas.
    Oma ehdotukseni mahdollisen uuden "pikalinjan" pysäkeiksi voisi olla vaikkapa:
    - Itäkeskus (M)
    - Kivikko (eritasoliittymän ramppi)
    - Pukinmäen asema
    - Tuusulanväylän liittymä
    - Hämeenlinnanväylän liittymä
    - Vihdintien liittymä
    - Leppävaaran asema
    - Turunväylän liittymä
    - Otaniemen risteys Kehällä
    - Tapiola (M)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Eikö Raidejokeri jo tule hoitamaan tuon tarpeen? Noista ehdottamistasi pysäkeistä suurin osa on moottoritieliittymien tms. pysäkkejä, joiden läheisyydessä ei ole omaa kysyntää. Kaikki matkustajat joutuisivat siis vaihtamaan molemmissa päissä matkaa..

      Poista
    2. Jussi: Ei se hoida. (Raide)Jokeri kulkee jossain aivan muualla kuin Kehä Ykkösellä, kuten varmaan itsekin tiedät. Ja nyt oli kyse nimenomaan Kehä Ykköstä kulkevasta nopeasta linjasta, ei mistään 550:n tai sen tulevan raideversion tapaisesta kaikki pikkutiet kiertävästä etanalinjasta.

      Ja nimenomaan tarkoituksella ehdotin nuo pysäkit junaratojen ja sisääntuloväylien risteyksiin jotta kaikkien ei tarvitsisi käyttää noita jo nyt olevia hidaslinjoja joilla oma työmatkani itä-Helsingistä länsi-Helsinkiin esimerkiksi kestää yli tunnin kauemmin kuin omalla autolla ja näinollen eivät millään tavalla ole kilpailukykyisiä saatikka vaihtoehtoja henkilöautoon verrattuna..

      Poista
    3. Minäkin olen ihmetellyt, että kun Kehä I kuitenkin on olemassa, niin miksei HSL hyödynnä sitä kunnolla? Viikonloppuisin Kehä I:llä ei kulje yhtään bussia Itäkeskukseen! Jotenkin noin niinku kartasta katsomalla Kehä I kuitenkin tuntuu aika keskeiseltä väylältä... Ihme, jos esimerkiksi Eastoninkaan puolesta ei olla herätty lobbaamaan HSL:ää. Keskustan kauppoihin pääsee käytännössä kaikkialta Helsingistä vaihdottomilla yhteyksillä, ei silloin kukaan lähde Itikseen käymään jos yhteydessä on vaihto.

      Poista
    4. Lisätään nyt vielä että luonnollisesti nämä esittämäni pysäkkikohdat vaatisivat myös että vastaaville ulosmenoteille tehdään pysäkit Kehän kohdalle sujuvien vaihtoyhteyksien varmistamiseksi niiltä osin kun niitä jo nyt ei ole (esim. Lahdenväylä). Miksi näin ei ole tehty jo aikoja sitten, en tiedä -ehkä se on vain vastuullisten toimijoiden näköalattomuutta poikittaisliikenteen tarpeiden ja potentiaalisten mahdollisuuksien suhteen.
      Joka tapauksessa, HSL:n mainostama "Euroopan paras" (tai jotain sinne päin) joukkoliikenne on ainakin poikittaisliikenteen osalta nykytilassaan pikemminkin Euroopan surkeinta.

      Poista
    5. Ei 550 tai tuleva raidejokeri tietenkään kulje kehä ykköstä pitkin. Syy selviää ZeroOnen kommentin viimeisestä lauseesta. Suurin osa noista Kehä I varren moottoritieliittymistä sijaitsee paikoissa jotka eivät ole kenenkään matkan alku- tai päätepiste. Eli useimmiten molemmissa päissä matkaa olisi niitä hitaita liityntälinjoja, jotka vielä pahimmassa tapauksessa (vähäisen käytön vuoksi) kulkisivat harvoin. Jokerin hyvä puoli on nimenomaan se että se menee siellä missä ihmiset asuvat, ja sen vuoksi kerää riittävästi matkustajia jotta pysäkille voi mennä aikatauluun katsomatta lähes koska vain.

      Esim. Kannelmäen ja Pukinmäen välillä tuo linja olisi turha koska bussi porhaltaisi Kannelmäen ohitse pysähtymättä. Toki Hämeenlinnanväylälle voi kävelläkin, Kannelmäen asemalta liittymään on linnuntietäkin yli kilometri.

      Hämeenlinnanväylän sijaan järkevä pysäkin paikka voisi olla Kantelettarentien silta (kävely-yhteys Kaareen ja Pohjois-Haagan asemalle) ja Lahdenväylän sijaan Pihlajamäentie.

      Toisaalta useilla yhteyksillä juna ja metro tarjoavat tämän bussinkin kanssa kilpailukykyisen vaihtoehdon, ellei koko Kehä I:lle rakenneta bussikaistoja, mitä tuskin tulee ihan heti tapahtumaan. Koska muuten se bussi seisoo niissä samoissa ruuhkissa.

      Poista
    6. Koko ympyrän kulkevat linjat eivät hyödytä säteittäisiin raideyhteyksiin verrattuna. Itäkeskuksesta Tapiolaan pääsee yhtä nopeasti metrolla, tai jos koko ympyrä olisikin vaikka Vuosaaresta Kauklehteen sen pääsisi yhtä nopeasti M1 + E/U yhdistelmällä. Nykyinen 54 on hyvä linja, kun se kulkee ensin vauhdikkaasti puolet ympyrästä ja sitten siirtyy jakelemaan vielä pois Kehä I:ltä. Miettisin ennemminkin 54:n kehittämistä siten, että se liikennöisi tiheämmällä vuorovälillä, päivittäin ja kello 23 asti. 550, 561 ja 554, joka käytännössä on vain lyhennetty 554, on tosi vähän seudulliselle aluekeskukselle. Liikennöintiaikojen ja vuorovälien ohella olisi mielenkiintoista nähdä myös venyttämistä: 54 ajaisi Leppävaaraan reittiä ...Kaupintie - 120 - 110. Koko kaarta sen ei kuitenkaan tosiaan kannata mennä, toisin kuin linjan 553, koska 553 poistuu idässä Kehä I:ltä Pukinmäen kohdalla.

      Vastaavasti 553 lähtee Leppävaarasta ja ajaa puolet ympyrästä itään, ja vastaa liikennöintiajoiltaan linjaa 54 ja linjan 54 liikennöintiaikojen ulkopuolella ajetaan linjaa 553K. Se voisi aina mennä nopeampaa kirjaimettoman version reittiä. Eli aika usein on mielestäni niin, että olemassa olevat linjat on ihan OK, mutta kulkee liian harvoin ja liian lyhyin liikennöintiajoin.

      Linja 52 voisi ajaa suoraan Huopalahden aseman kautta. Tunnelitieltä kyytiin haluavat kävelkööt - yhteys rautatieasemalle on tärkeämpi. Muuten toisin kuin linjoilla 54 ja 561, joilla on hyvä rakenne, 52:lla on mielestäni vähän ongelmallinen rakenne. Bussilinjan ei pitäisi olla U:n muotoinen, vaan sen sijaan päätepysäkkien välisen matkan tulisi olla bussilla vain hieman pidempi kuin henkilöautolla. Voisi esimerkiksi olla mielenkiintoinen ratkaisu, jos 52 tullessaan lännestä ajaisikin Maunulasta Malmille ja ankkuroisi näin linjan ko. aluekeskukseen, ja koska 52 tarjoaisi yhteyden Maunulasta Malmille Mikäli 52:n muutokset toteutettaisiin, 553 voisi ajaa Kehä I:tä koko matkan Pukinmäen asema - Leppävaaran asema ja säästöä syntyisi lakkauttamalla 552 Huopalahden aseman ja Malmin aseman välillä. 550 tarjoaisi edelleen yhteyden Leppävaaran ja Maunulan välillä ja 56 voitaisiin siirtää ajamaan Maunulan kautta, jolloin Maunulasta olisi Kumpulan ohella vaihdoton yhteys Kalasatamaan.

      Linja 57 on nykyisellään yksi parhaimpia bussilinjoja, jolla on matkustanut. Sen tapauksessa voisi olla kiinnostavaa selvittää nopeuden hyödyntäminen venyttämällä sitä toisesta päästään samaan tapaan kuin sitä venytetiin Kontulan metroasemalle muutama vuosi sitten. Kun nykyisin ajoaika Munkkiniemen aukio - Ilmattarentie on enintään 19 minuuttia ja ajoaika Munkkiniemen aukio - Teekkarikylä enintään 11 minuuttia, pääsisi ruuhka-aikaankin Käpylästä Teekkarikylään enintään 30 minuuttiin.

      Kartta: https://imgur.com/a/LCtmwPM

      Poista
    7. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

      Poista
    8. Asia, josta voisi säästää, voisi olla linja 506 Pasilan asemalta länteen. Pasilan asemalta Meilahteen pääsee 58:lla ja 551:lla ja Käpylästä Meilahteen sekä nyt että kartassa 57:lla, ja 506 menee kovin kiertelevästi Pasilan aseman itäpuolella, ja sitä käytettäneen siksi vähän Meilahti - Käpylä tyyppisiin matkoihin. Lisäksi raitiovaunulla pääsee Nordenskiöldinkadun ja Mannerheimintien risteykseen sitten kun kakkonen päättyy jälleen Pasilan asemalle.

      Toisessa kommentissa ehdotinkin, että illalla ja viikonloppuisin 552:n voisi korvata pidennetty 52, joka tässä suunnitelmassa menee Huopalehden aseman kautta. Yliopiston opetusaikoina kuitenkin pitäisi olla suora yhteys kampusalueelta Kehäradan junille.

      Poista
    9. @Jussi, nimenomaan Kannelmäen kohdalle pitäisi Kehälle saada pysäkki, sillä siellä on kuitenkin kauppakeskus Kaari, joka voisi olla houkutteleva kohde monelle, jos sinne vain pääsisi poikittain. Juuri Pukinmäki on tällä hetkellä ihmeellisessä motissa, kun viikonloppuisin sieltä ei pääse Kehää pitkin mihinkään. Kaareen olisi todella lyhyt bussimatka, eikä Itikseenkään varmaankaan kestäisi sen kauempaa kuin keskustaan. Koska ihmisillä olisi aikaa shoppailla näissä kohteissa? Viikonloppuna. Milloin bussit eivät heitä niihin vie? Viikonloppuna. Siinä olen kanssasi samaa mieltä, että moottoritieliittymät keskimäärin eivät ole hyviä paikkoja jokeribussien pysäkeille.

      Poista
    10. @Jussi, sanoisin että ei kannata lähteä ohittamaan pysäkkejä Kehä I:llä. Pysäkkien välit on kuitenkin jo suhteellisen pitkiä ja osa pysäkeistä ohitetaan joka tapauksessa pysähtymättä. Jos Google Mapsin tiedot pitää paikkansa, esim. 54 ajaa Kehä I:tä 14 km ja pysähtyy vain 15 pysäkillä sillä.

      Poista
    11. Vieläköhän kommentteja käsitellään?
      Linja 56 voisi kiertää Maununnevan kautta. Siellä on pitkät etäisyydet pysäkeille, joten aikaa kuluu jo siihen, että pääsee pysäkille. Nykyisillä linjoilla matka Maununnevalta Kalasatamaan kestää väh.50min. Pakko kiertää keskustan kautta ja monta vaihtoja. Linjalle 56 päästäkseen pitää ikäänkuin matkustaa ensin poispäin määränpäähän nähden. Omalla autolla matkan taittaa 20 minuutissa. Etäisyys ei ole siis pitkä, mutta julkisilla pakko kiertää älyttömät matkat.

      Poista
  2. Linjaa 561 olisi hyvä kehittää runkolinjaksi tai ainakin siihen suuntaan

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Keskitymme tässä työssä suunnilleen Viikintien-Koskelantien-Hakamäentien sekä Kehä I:n rajaaman alueen poikittaislinjoihin. Linjat 554 ja 561 yhdessä muodostavat jo nykytilanteessa Itäkeskuksen ja Tapaninvainion välille runkolinjamaisen palvelun. Voi olla mahdollista, että tulevaisuudessa Keski-Vantaan asuin- ja työpaikka-alueiden yhä kasvaessa linjan 561 vahvistaminen tulee ajankohtaiseksi.

      Poista
    2. Jos tämä on rajaus, niin voisiko sen puitteissa harkita pikabussiyhteyttä Kampista Leppävaaraan reittiä Länsiväylä-Kehä 1? Olen ymmärtänyt, että HSL:n linjana on, ettei raiteilla olevan liikenteen kilpailijaksi laiteta päällekkäisiä bussilinjoja, mutta kuitenkin Leppävaara-Matinkylä(-Kivenlahti) välille luotiin linja 544 keväällä. 14 minuutin bussimatka välillä Matinkylä-Leppävaara on upeaa palvelutasoa ja toivoisin, että samalla lailla palveltaisiin myös Kampista ja Ruoholahdesta Leppävaaraan pyrkiviä.

      Tällä hetkellä Leppävaaraan pääsee joko keskustan tai Otaniemen kautta kiertämällä, mutta suoralla nopealla bussilinjalla matka-aika voitaisiin lähes puolittaa. Isot työpaikkakeskittymät tukisivat tätä linjaa.

      Poista
    3. Ullan ehdotus on kyllä hyvä. Tuo olisi erittäin nopea yhteys, 15 min menee Ruoholahden metroasemalta Leppävaaran metroasemalle Google Mapsin mukaan. Ehkä 555 jatko Keilaniemestä, niin kustannuksena olisi vain osuus Ruoholahti - Keilaniemi, joka menee tosiaan nopeasti ja jolla on näin ollen alhaiset henkilökuntakustannukset?

      Poista
  3. Tarkasteluun valituista linjoista 57 on mielestäni ehdottomasti onnistunein linja nykytilanteessa: tiheä vuoroväli ja sen reitti yhdistää hyvin läntisiä ja itäisiä osia. Käytän linjaa usein ja olen ollut sen palveluun hyvin tyytyväinen oli sitten määränpäänäni Latokartano, Viikki, Kumpula tai Munkkiniemi.

    Linjan 57 suhteen esittäisin, että tutkitaan:
    - Liikennöintiaikojen laajennettamista myös aamuvarhaiseen (klo 5-6) ja yömyöhään (klo 0-2)
    - Koskelantien ja Käpyläntien-Intiankadun liittymän läheisyydessä olevien pysäkkien (3063 ja 3064) siirtämistä lähemmäs liittymää, jotta vaihdot ja kävely-yhteydet Käpyläntien-Intiankadun suunnalle sujuvoituisivat

    Linjassa 552 on mielestäni paljon potentiaalia – se on lyhyin ja nopein tapa päästä Huopalahden kautta kulkeviin juniin Munkkiniemen ja Munkkivuoren alueelta. Valitettavasti nykyisellään linjan käytettävyyttä heikentää sen harva vuoroväli (15-20 min) ja suppeat liikennöintiajat vain arkisin klo 5-20.

    Linjan 552 suhteen esittäisin, että tutkitaan:
    - Mahdollisuudet kehittää Munkkiniemen ja Huopalahden aseman välille laadukas joukkoliikennekäytävä, jossa yksi tai useampi linja muodostaa tiheävuorovälisen, jokapäiväisesti ja laajoilla liikennöintiajoilla palvelevan yhteyden läntisen Helsingin raideliikenteen solmukohtaan

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentistasi! Myös suunnitteluporukkamme on tunnistanut tarpeen vahvistaa linjaa 57 sekä Munkinseudun ja Huopalahden aseman välistä yhteyttä.

      Poista
    2. Yksi vaihtoehto voisi olla se, että kello 20 jälkeen ja viikonloppuisin linja 52 jatkaisi Otaniemeen + siirrettäisiin ajamaan Tunnelitien kautta. Tällöin Munkinseudulta olisi yhteys Huopalahden kautta niin että osasta aluetta on vähän pidempi kierto.

      Poista
    3. Ja samaa mieltä Jannen kanssa, 57 on onnistunut. Kerrankin nopea linja.

      Poista
  4. Metsäläntien tason joukkoliikenneyhteyksiä pitää vahvistaa. Sinne ollaan rakentamassa paljon lisää - pelkästään Maaliikennekeskukseen tulee yli 6000 asukkaan lisäys lähivuosina. Olisiko ideaa siirtää linja 552 kulkemaan Metsäläntien kautta?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos ehdotuksestasi! Pohjois-Pasilan kehittyminen varmasti parantaa edellytyksiä kasvattaa joukkoliikennetarjontaa Metsäläntiellä. Pohjois-Pasilan kannalta tärkeitä yhteystarpeita ovat ainakin Pasilan, Maunulan, Käpylän ja Haagan suunnat, joten reittien puolesta aika hyvän kattavuuden saisi jo nykyisten linjojen 50 ja 56 pohjalta.

      Poista
  5. 52 on tärkeä linja Munkkiniemen ja Munkkivuoren asiakkaille. Se on 18:n lisäksi ainoa, joka ajaa Ulvilantien ympäri. Sillä pääsee kätevästi Etelä-Haagaan, jossa voi vaihtaa Hakamäentien suuntaan meneviin 57:aan ja 59:iin tai Vihdintieltä Mannerheimintietä keskustaan ajaviin busseihin. Myös yhteys Huopalahden asemalle on kätevä. Vuoroväli vain on turhan harva, 52 saisi kulkea useammin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En suoristaisi 52:n reittiä Munkinseudulla, sillä Ulvilantien perukoilta ja Talinrannasta on pitkä matka Huopalahdentien varteen ja asukkaissa paljon vanhoja ihmisiä ja lapsiperheitä. Lisäksi Ulvilantien ulkoreunalle on kaavoitettu lisää asuntoja, joten käyttäjien määrä kasvaa.
      Moni lapsi Munkkiniemestä ja Munkkivuoresta kulkee 52:lla kouluun SYKkiin Etelä-Haagaan ja liikuntapainotteiseen Haagan peruskouluun siinä vieressä.
      Lapinmäentien voisi muuttaa vain asukkaille ja julkiselle liikenteelle sallituksi väyläksi, sen ruuhka hidastaa busseja kovasti.

      Poista
  6. Linja 52 pitäisi suortaa , ettei tekisi turhia lenkkejä Munkkivuoressa tai Haagassa Tai oulunkylässä. Itse yritän välttää juuri tämän takia linjan käyttöä, kun kiertävää aivan liikaa.

    Linja 552 voitaisiin jatkaa joko Malmin sairaalle tai sitten linjan 74 reittiä pitkin puistonlan asemalle toisi samalla hyvän lisän Junan liityntä yhteytenä, mutta ehdottomasti paremman vaihdot malmin terminaalissa.

    Linja 57 pitäisi ehdottomasti jatkaa kotikonnuntielle tai kurkimäkeen, kun nykyinen kontulan metroasema terminaalia uudistetaan, niin nykyisin , että jatkossan siin on vaikea ruuhka aikoina päästä kääntymään ympäri. myöskin linja 94a lenkkimäisyydestä voitaisii luopua ja yhdistää linja 94a ja 94b yhdeksi linjaksi.

    Linja 56 pitäisi jatkaa kuninkaantammen asuin alueelle, silloin linja tarjoisi hyvän vaihto yhteyden Runko linjalta 560, Myös linja jatko mahdollistaisin, että linja 43 muutettaisiin Välille KUninkaantammi - Kannelmäki - hämeenlinnanväylä. elielinaukio , kun linja 56 korvaisi haagan osuuden ja myös Viikonloppu liikenne tarvittaisii linjalle.

    Linja 51 pois kalliosta kallion lenkin sijaan linjan pitäisi mennä sörnäisten metroaseman kautta, luoden sillä paremmat yhteydet ja vaihto mahddollisuudet metsälän ja maunulan asukkaille.

    Poikittaislinjoista pitää mahdollisimman suoria linjoja, eikä liikaa kiertäviä, jotta niistä saada mahdollisimman runkoyhteyksi melkein ronkolinjamaisia, mutta pysähtyvät joka pysäkillä.

    VastaaPoista
  7. Kuljen paljon väliä Käpylä - Ruskeasuo, sekä Käpylä - Töölö.
    57 toimii kohtuullisen hyvin, mutta ruuhka-aikojen ulkopuolella vuoroväli saisi olla selvästi tihempi. Kuljen työmatkat yleensä ruuhka-aikojen ulkopuolella jolloin 20 minuutin vuorovälin takia linja on välillä hankala käyttää vaikka matka sinänsä lyhyt. Matka-aika kun voi olla mitä tahansa 5-25 minuutin (+kävelyt, eli kokonaisajassa 20-40min) välillä.

    Toinen ongelmakohta linjalla 57 on Lapinmäentien pullonkaula. Varsinki ruuhka-aikoina Munkkivuoren suunnsta tulevat bussit jäävät sinne helposti pitkiksikin ajoiksi jumiin. Tuolle kannattaisi ehdottomasti tehdä jotain. Olisiko esimerkiksi järkevää laittaa linja koukkaamaan Haagan liikenneympyrän kautta? Se vetää varmasti paremmin ja tuskin matka-aika pitenee merkittävästi.

    Jos linjan 57 vuoroväliä tihennettäisiin se voisi toimia hyvänä poikittaisena runkolinjana, joka ydistää kaksi merkittävää pohjois-eteläsuuntaista reittiä (Mannerheimintie ja Mäkelänkatu).

    Käpylä - Töölö välillä toimii pääasiassa 69 ja 506. Molemmat menevät varsin harvakseltaan (ruuhkien ulkopuolella). Varsinkin iltaisin olisi hyvä että nuo linjat olisivat paremmin aikatalutettu toisiinsa nähden, eli etteivät mene lähes samaan aikaan. Välillä aikataulut ovat toimineet, mutta useimmiten eivät. Täytyy myös ihmetellä miksi 506 lyhennettiin, niin ettei se mene enää Meilahden sairaalaa pidemmälle. Tuo oli varsin tärkeä poikittainen linja Otaniemeen. Noin mutu tuntumalla ainakin iltaisin linjan matkustajamäärät ovat selvästi vähentyneet tuon uudistuksen myötä.

    Nordenskiöldinkadun remonttihässäkän alta on poistettu useampi tärkeä 69:n ja 506:n pysäkki. Tämä on hankaloittanut huomattavasti linjojen käytettävyyttä tuolla alueella. Toivottavasti KAIKKI vanhat pysäkit palautetaan remontin jälkeen.

    Täytyy kuitenkin vielä sanoa että raitiovaunulinja 1:n uudistunut reitti ja aikatalu ovat parantaneet huomattavasti Käpylän ja (eteläisen) Töölön välistä muutoin varsin kehnoa joukkoliikennettä. Siitä iso peukku!

    VastaaPoista
  8. Itse olen käyttänyt vuosien varrella eri osissa pohjoista/keskistä/eteläistä Helsinkiä asuessani linjaa 52 varsin paljon. Tässä 20 varsin intensiivisen linjalla ajeluvuoden jälkeen eri alueiden näkökulmasta korostaisin lähinnä vuoroväliä. Linja on sinänsä loistava ja palvelee monipuolisesti poikittaisliikkumisen tarpeita - minkä osoittaa sekin, että olen käyttänyt sitä hyvin paljon eri alueilla asuessani - mutta yhdeksi keskeiseksi ongelmaksi muodostuu vuoroväli.

    Linjan reitti on sen verran pitkä ja kulkee sellaisten ruuhkasumppujen laitamilta, että aikataulussa pysyminen aiheuttaa etenkin ruuhka-aikoina poikkeukselisia haasteita. Kun vuoroväliä on vuosien varrella venytelty, linjan käytettävyys on kärsinyt melkoisesti, ja tunnenkin useita, jotka ovat etsineet päivittäiselle liikkumiselleen korvaavan reitin tämän linjan sijaan.

    Ehdottaisin siis, että linja pidetään sinänsä mahdollisimman ennallaan tai sitä tarkastetaan lähinnä marginaalisesti, koska sen reitti on nykyisellään niin erinomaisen kattava, mutta vuorovälin lyhentämisen mahdollisuus kartoitettaisiin mahdollisimman tarkasti. Toinen vaihtoehto olisi pyrkiä parantamaan aikataulussa pysymistä jollakin toisella keinolla. Linjan käytettävyys paranisi jo tällä aivan huomattavasti.

    VastaaPoista
  9. Ehdotan uutta linjaa, joka korvaa linjat 38, 50 ja 51. Sen reitti on seuraava: Hakaniemi-Porthaninkatu-Fleminginkatu-Aleksis Kiven katu-Pasila-Ilmala-Postintaival-Maunula-Pirkkola-Pohjois-Haaga-Kaupintie-Konalantie-Rykmentinmäki. Linja ei olisi päällekkäinen runkolinjojen tai raitioliikenteen kanssa, loisi hyviä kytköksiä ja Uusimäen osalta korvaisi harvakulkuisen keskustalinjan tiheällä liitynnällä juna-asemalle.

    Muita ehdotuksia poikittaislinjoihin liittyen:
    -Linja 552: vuoroväliä tiheämmäksi. Voisiko jatkua Malmilta esim. Jakomäkeen tai Hakunilaan?
    -Linja 52: oikaisu kulkemaan Norrtäljentietä. Päätepysäkki Kalasatamaan ja sama reitti linjan 56 kanssa. Reitti on varsin outo, mutta kai siksi palvelee monia harvinaisempia yhteyksiä. Pidetään linja siinä roolissa.
    -Moni linja menee Pirkkolantietä. Saisiko jonkin linjan hieman pohjoisemmaksi siten, että se menee Kannelmäen ja Pakilan välin kehä ykkösen kautta?
    -Jokin linja voisi jatkua Maunulasta pohjoiseen, tangeerata runkolinja 560:a ja päättyä vaikka Torpparinmäkeen.

    VastaaPoista
  10. Noiden linjojen ongelmakohtia näin kuljettajan ja liikenteellisestä näkökulmasta:

    51
    Ruuhka-aikoina Sturenkatu. Kallion liikennevalot toimivat hitaasti (erityisesti Hesarin ja Kaarlenkadun sekä Hesarin ja Flemarin). Asesepäntie ruuhkautuu myös kovasti.

    52
    Munkkiniemen aukion päättäriltä on vaikeuksia päästä ruuhka-aikaan pois. Lapinmäentien ongelmat eivät näytä helpottavan millään konstilla.

    56
    Näyttelijäntie ja Kantelettarentiet ruuhka-aikaan. Samoin Hermannin rantatie. Ja Metsäläntie/Asesepäntie (kuten linja 51).

    57
    Huopalahdentie, Lapinmäentie ja Koskelantie pahoissa ruuhkissa ruuhka-aikaan.

    552
    Ramsaynranta ja Huopalahdentie.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Linjan 57 suhteen olen myös huomannut, että ruuhkapaikkoja on monta ja ruuhkat ovat usein pitkäkestoisia. Kuljen bussilla Koskelankatua pitkin Kontula-Munkkiniemi suuntaan ja tämä katu on tukossa ja bussikaistalle klo 7-9 aamulla pysäköineet autot aiheuttavat ongelmia. Lisäksi talvella lumikasat tien vieressä valuvat kaistalle ja koska katu on muutenkin todella kapea, aiheuttaa se ongelmia busseille ja ne joutuvat koukkimaan viereiselle kaistalle ja jäävät ruuhkaan jumiin. Toiseen suuntaan kuljettaessa ongelmat eivät ole onneksi niin pahoja.

      Koska Koskelankadun levennys tuskin on mahdollista, pitäisi bussin kulkua sujuvoittaa esim. kieltämällä pysäköinti tällä Koskelankadun ns. ongelmapuolella kokonaan ja hoitamalla talvikunnossapito tehokkaammin.

      Nämä toki ovat asioita joihin HSL ei voi suoraan puuttua mutta voisi ainakin yrittää vaikuttaa.

      Poista
  11. - Pirkkolantiellä menee tällä hetkellä ruuhka-aikaan n. 30 vuoroa/suunta/h. Varsinkin kun sinne on tulossa suuri kapasiteetinlisäys Raide-Jokerin myötä niin voisi harkita jonkun linjan siirtämistä toiselle reitille (esim. ehdotettu 552).

    - 51 on tällä hetkellä hieman ongelmallisesti yhdistelmä säteittäistä yhteyttä Maunulasta keskustaan ja poikittaisyhteyttä. Nämä tarkoitukset eivät mene täysin yhteen sillä poikittaisyhteys vaatisi nopeaa reittiä ja taas se, että 51 on ensisijainen yhteys Maunulan sisäosiin edellyttää kiertelevää reittiä. Yksi tapa ratkaista ongelma olisi oikaista 51 takaisin Tuusulanväylälle ja järjestää Männikkötien liikenne jollain toisella linjalla. Ehdottaisin tähän ratkaisuna linjan 50 pohjoisosuuden (Ilmala-Suursuo) siirtämistä linjalle 23 ja vastaavasti linjan 50 ohjaamista Ruskeasuohon. Uusi 23 (R.tori-Kallio-Pasila-Ilmala-Postipuisto-Maunula-Suursuo) tarjoisi sekä Maunulasta että Postipuistosta suoran keskustayhteyden ja nopean vaihtoyhteyden Ilmalan juna-asemalle. Tämä muutos olisi perusteltu myös siksi, että Postipuistoon rakennetaan runsaasti asuntoja.

    - 56 toimii minusta nykyisellä osuudella hyvin eikä reittiä tarvitse siirtää. Länsipää on kuitenkin tynkä sillä linjalta ei ole vaihtoyhteyttä Vihdintien ja Turuntien busseihin tai Rantaradalle. Ehdottaisin reitin jatkamista Kannelmäestä Konalan kautta Pitäjämäkeen. Tämä edellyttäisi kuitenkin uutta katua Kannelmäen ja Malminkartanon välille. Ehkä Kehäradan sillan viereen voisi rakentaa yksikaistaisen joukkoliikennekadun Pasuunatieltä Kartanonkaarelle (esim. sellainen mitä Tammiston ja Kartanonkosken välillä on: https://www.google.com/maps/@60.2793274,24.9587763,3a,75y,180.26h,79.18t/data=!3m6!1e1!3m4!1sCNx8camhd9wXlfHbflVXDw!2e0!7i13312!8i6656)? Lisäksi 56:llä olisi tarvetta viikonloppuliikenteelle.

    - 52 toimii minusta hyvin täydentävänä yhteytenä muille nopeammille linjoille vaikka se onkin hyvin hidas. Matkustajia vaikuttaa myös riittävän suht hyvin. Eli en tekisi siihen merkittäviä muutoksia.

    Tässä ehdotetut linjat olisivat siis:

    23 Rautatientori-Kallio-Pasila-Ilmala-Postipuisto-Maunula-Suursuo
    50 Kalasatama-Pasila-Ilmala-Ruskeasuo
    51 Hakaniemi-Käpylä-Maunula-Pohjois-Haaga-Konala-Malminkartano
    56 Kalasatama-Kumpula-Käpylä-Metsälä-Pohjois-Haaga-Kannelmäki-Konala-Pitäjänmäki

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oletko huomannut, että 23 päätepysäkki on Ortonin sairaala? Potilaat sekä me työntekijät käytämme sitä. Jos ainoa pihaan tuleva linja loppuu, ei tarvitse enää hoidossa käydä eikä vissiin töissäkään.

      Poista
    2. Tässä on siis ideana, että linja 50 rupeaisi ajamaan Ruskeasuohon Orton sairaalan luokse (eli 23 ja 50 vaihtaisivat reittejä keskenään Ilmalan pohjoispuolella). Toki 50 aikataulua pitäisi katsoa samalla ja mahdollisesti aloittaa viikonloppuliikenne (tai järjestää Ruskeasuon viikonloppuliikenne jollain toisella linjalla).

      Poista
  12. Kaipaisin yhteyttä Otaniemestä Kalasatamaan. Metrolla toki pääsisi päästä päähän, mutta matkan varrelta ei.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Otaniemestä Kalasatamaan pääsee myös linjalla 551, joka muuttuu ensi syksynä runkolinjaksi 510.

      Poista
  13. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  14. Meille ripeät yhteydet Ogelista Munkin seudulle ja Lassilaan ovat tärkeitä. 552 laatutason nosto ilahduttaisi, siirto Metsäläntielle ei haittaa, kunhan nopeus ei kärsisi. 52 on toivottoman hidas. Kaupintielle ei tällä hetkellä pääse kovin kätevästi, 51 vuoroväli on sujuvien vaihtojen mahdollistamiseksi himppusen turhan harva.

    Yhteys Oulunkylästä Kalasatamaan olisi oiva lisä nykyiseen palveluun.

    VastaaPoista
  15. 56 olisi hyvä jos lähtisi keskustasta eikä kalasatamasta. Nyt ei mitään suoraa ja tai sujuvaa yhteyttä Kumpulanmäelle keskustasta. Edes vaihto matkalla ei auta koska 506 kulkee harvakseltaan eikä viikonloppuisin 56
    edes kulje. Todella iso miinus 55n muuttaminen uudelle reitille eikä korvaavaa linjaa suoranaisesti enää ole. Kiitos kuitenkin 506n sunnuntai vuoroista.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

      Poista
    2. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

      Poista
  16. 551 tai 552 yöversiot saisivat Otaniemen sijasta mennä ainakin Matinkylään asti. Tällä hetkellä Otaniemestä ei ole mitään yöyhteyksiä länsi-espooseen.

    VastaaPoista
  17. I'm using 552 and 52 often. From Oulunkylä to get to Malmi, Arabia, Munkkiniemi or Otaniemi.
    552 is good as it is, but it goes to rarely and it doesn't go at all at weekends. This is especially problem if you want to get from Munkkiniemi to Hupalahden asema.
    52 is very convenient but too slow, circles too much around and it could go more often. Also it would be good to make 52 go from Kalasatama and pass through Arabia.

    VastaaPoista
  18. Oulunkylä-Meilahti on myös yllättävän huonosti palveltu yhteys. 69:llä pääsee Töölöön ja Töölöstä pääsee kävellen Meilahteen, mutta matka-aika muodostuu suhteettoman pitkäksi polkupyörään tai omaan autoon verrattuna.
    Muihin Oulunkylän poikittaisyhteyksiin olisi hyvä jos tarjontaa olisi myös akselilla Mäkitorpantie-Asesepäntie-Metsäläntie.

    VastaaPoista
  19. Juuri näin kumpulanmäelle ei nyt tule yhtään suoraa yhteyttä keskustasta ja vaihdot metro bussi eivät onnistu joten 56 kulkemaan suoraan keskustasta kumpulan mäen kautta niin tulee joku tolkku tähän ..

    VastaaPoista
  20. Lapsemme käyttävät koulukyytinä busseja 51 ja 56. Jos 56 lakkautetaan, ei Metsälästä pääse suoraan Kalasatamaan ja vaihdon kanssa nykyinen koulumatka olisi mahdoton. 56 voisi kyllä kulkea nykyisen lisäksi myös viikonloppuisin. 51 nykyisellään hyvä, kun menee Aleksis kiven koululle Metsälästä. Tätäkin käyttää moni koululainen.

    VastaaPoista
  21. Jakomäki-pasila-leppävaara. Jakomäen poikittaisliikenne on tällä hetkin täysin olematonta poislukien puolisataa pysäkkiä kiertävät järjettömän hitaat linjat mm. 69. Valitettavasti nopeinta on vieläkin mennä aina ensin keskustaan sieltä junalla länteen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Lisäksi joku poikittaislinja voisi mennä jakomäestä kontulaan. Tämä nopeuttaisi hiukan matkoja metrolla kohti länttä ja loisi uuden suoran yhteyden, joka nykyään pitää tehdä kiertämällä mellunmäen kautta.

      Poista
  22. Metsälästä ja Maunulasta puuttuu bussiyhteys Asesepäntien kautta Ogeliin, kirkolle, työväenopistoon etc. Metsälästä ei ole suoraa bussiyhteyttä keskustaan, paitsi sunnuntaisin 66K ja joutuu miettimään erilaisia kiertoratkaisuja Hakaniemen tai Kalasataman metroaseman tai Ilmalan kautta, mutta 50 ja 56 eivät kulje viikonloppuisin.

    VastaaPoista
  23. Mielestäni linjan 552 vuoroväliä tulisi tihentää (ainakin ruuhka-aikoina) n. 5-7 minuuttiin. Linjan pahin pullonkaula lännessä taitaa ainakin olla tuo Ramsaynranta (ruuhka-aikoina), kun bussi joutuu seisoskelemaan jonossa autojen seassa.

    VastaaPoista
  24. Linja 552 voisi jatkaa Otaniemestä Tapiolaan.
    552 voisi kiertää Kannelmäen, seka kauppakeskus Kaaren kautta.

    Aikoinaan meni linja 512 Tapiolasta Malmille.

    VastaaPoista
  25. Myöskin linja 50 voitasiin jatkaa Pakilaan , josta runkolinjalle olisi hyvät vaihto mahdollisuudet. Linja 54 kulkemaan myös viikonloppuisin.
    Linja 52 reittiä pitäisi suoristaa ja muuttaa, koska linja on ollu lähes muuttumaton runkolinja 550 aloitettua. Linja 51 kulkemaan myös sunnuntaisin. linja 56 kulkemaan viikonloppuisin. Runkolinjaksi linja 552.

    VastaaPoista
  26. ehdotus olis linjan 506 jatkaminen Munkiniemeen ja sieltä Taliin. silloin linja 52 korvaisi linja 552 ja 506. Jolloin linja 52 voisi kulkea kalasatama - arabia- koskela oulunkylä - maunula -kehä 1- malmi, luoden kalasatamaan uuden yhteyden

    VastaaPoista
  27. Upeaa, että linjan 52 päättäri on Arabiassa, josta monet lähtevät kouluihin ja töihin aamuisin Pohjois-haagaan ja Pirkkolaan. Matka-aika on pitkä, joten ainakin mutka Oulunkylässä olisi syytä jättää pois. Älkää siis muuttako 52:sta Kalasatamaan, jolloin ei palvelisi Arabiaa, josta viety jo monta linjaa pois!

    VastaaPoista
  28. Taas luvataa yhdeksän hyvää ja kymmenen kaunista. Maunulalaiset ja Metsäläiset kyllä tietää jo mitä on luvan odottaa. Näissä suunnitelmissa aina hienoin sanankääntein lupaillaan kuunnella asiakkaita, ottaa heitä huomioon jne. Todellisuudessa hinnat nousee, vaihdot lisääntyy ja palvelut huononee!

    Kenen älypää idea oli laittaa esim. ykkönen kulkemaan kurvin kautta, siis samaa reittiä kun kaikki bussitkin menee, nyt 51 on ainoa millä pääsee enää valkaan ja suoraan hesarille. Voisin lyödä vaikka vetoa, että suuressa viisaudessanne kohta lakkautatte senkin. Ainahan voi vaihtaa vaikka westendissä, kolme kertaa, matkalla Maunulasta hesarille uimaan.

    Omakohtainen kokemus on ollut jo vuosia, että haluatte antaa vaikutelman ihmisille, että heidän mielipiteillään on väliä, vaikka todellisuudessä pyyhitte niillä persettä. Odotan jo kauhulla miten mokaatte tämänkin, tyyliin länsimetro, uudet matkakortinlukijat, raitiovaunureittien uudistus, tuleva lippu-uudistus. Paskaa paskan perään. Kaikki kritiikki, oli se kuinka perusteltua ja aiheellista tahansa, on vain vettä hanhen selässä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tavoitteenamme on luoda linjoja, jotka palvelisivat hyvin mahdollisimman monien nykyisten ja tulevien asiakkaidemme matkustustarpeita. Kaikille matkoille emme voi nyt emmekä tulevaisuudessakaan tarjota vaihdotonta yhteyttä. Tiheästi liikennöivät linjat mahdollistavat kuitenkin sujuvat vaihtoyhteydet myös niillä matkoilla, jotka edellyttävät vaihtamista.

      Poista
  29. Käytän usita kertoja viikossa linjoja 51, 56, 57 ja 54. Linjalla 51 pääsee Länsi-Helsingistä uimahalleihin Pirkkolassa, Mäkelänrinteessä ja Kalliossa. Linjan kiertely Maunulassa vie vain 5 min (ja on vaihdolla vältettävissä), ja reitti Helsinginkadulle saavuttaa Brahen kentän ja Urheiluhallit, sekä Työväenopiston. Kannatan pitämistä tällaisenaan. Linja 56 on loistava, mutta saisi liikennöidä myös viikonloppuisin. Toivon myös linjalle 54 viikonloppuvuoroja, tai vaihtoehtoisesti suoraa Kehä 1 kulkevaa reittiä lännestä Itäkeskukseen. Nykyinen pysäkkitiheys on hyvä.

    VastaaPoista
  30. Linjan 552 vuoroväliä olisi tihennettävä. Se on tällä hetkellä ainoa bussi, jolla lapsemme pääsevät Lehtisaaresta kouluun Munkkivuoreen. Lisäksi olisi hyvä, jos bussi kulkisi hieman myöhemmin iltaisin.

    VastaaPoista
  31. Juhana Herttuan tieltä ei ole yhtään suoraa yhteyttä Meilahteen, pakko käyttää autoa. Eikä myöskään Käpylän yhtenäiskouluun. Suuri puutos!

    VastaaPoista
  32. 552 olisi hyvä kulkea nykyistä myöhempään.

    VastaaPoista
  33. Monet ovat marmattaneet linjan 52 mutkittelevasta reitistä. Linjan funktiona ei kuitenkaan liene, että sillä kuljettaisiin päätepysäkiltä päätepysäkille. Ulvilantien lenkki tarjoaa esimerkiksi monelle munkkivuorelaisille ainoan yhteyden Munkkiniemen terveysasemalle. Samalla 52 tarjoaa kätevän vaihtoyhteyden raitiolinja 4 reitin varrelle. Lisäksi linjan Haagan lenkki ei kestä _merkittävästi_ pidempään kuin että linja oikaisisi Huopalahden aseman joukkoliikennetunnelin kautta. Haagassa asuu paljon iäkkäitä asukkaita, joille olisi tärkeää, että bussilinja kulkisi lähellä asutusta. Näitä kaupunginosien erityistarpeita olisi syytä ottaa huomioon, kun poikittaislinjasuunnitelmaa laaditaan.

    Linjaa 552 olisi tosiaan syytä vahvistaa ja liikennöintiaikoja laajentaa, kuten monet muutkin ovat täällä kommentoineet.

    Linjasta 56 on tullut mieleen, että onko järkevää, että kaikki kolme Kannelmäen linjaa kulkevat täsmälleen samaa reittiä Pelimannintien kautta (tai oikeastaan neljä, jos lasketaan myös lähibussi 36). Palveltaisiinko Kannelmäen asukkaita paremmin, jos vaikka 56 kulkisi Kantelettarentien ja Kanneltien kautta Kannelmäen asemalle.

    VastaaPoista
  34. Jakomäki-Alppikylä-Kannelmäki. Tällä hetkellä 69 Malmille junalla Pasilan kautta Kannelmäkeen. Alppikylä uusi kasvava asuntoalu unohdettu.

    VastaaPoista
  35. Tällä hetkellä n.15min matka bussipysäkille. Talvella omakotialueella tiet aurataan viimeisessä "vuorossa". Matka yli 60v raskas. Toivoisin, että kaupunki kehittäisi liityntäparkkikortin, jolloin voisin ajaa sopivan linjan varteen autolla ja parkkeerata autoni lähelle jotain pysäkkiä ja jatkaa matkaani sitten julkisilla liikennevälineillä. Parkki voisi olla tien normaali parkkipaikka tai ostoskeskus, ym, mutta se olisi ilmainen esim. 7-18 välillä.
    Myös polkupyörille tulisi varata liityntäpysäköintiin enemmän mahdollisuuksia. Jokaisen pysäkin yhteydessä pitäisi olla mahdollisuus lukita pyörä fiksusti kiinni.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Todella hyvä kommentti tuo edellinen. Samaa mieltä. Myös yli 60v.

      Poista
  36. Kumpulan mäeltä pitäisi päästä keskustaan, bussi 56 voisi jatkaa Kalasatamasta Rautatieasemalle ja takaisin. Myös viikonloppuisin. -Päivi

    VastaaPoista
  37. Kannelmäen radan länsipuoli, josta ob muutenkin lyhyet kävelyt asemalle, saa myös lähes jokaisen bussilinjan. 56:n ja mahdollisen 52:n kääntämisen nykyisen 56:n reitille ongelmana on, että kun joutuu toiselta puolen Kannelmäestä kävelemään radan varteen, niin on esimerkiksi Haagaan menon kannalta juna usein sitten parempi vaihtoehto nopeutensa vuoksi.
    Kannelmäen itä-puolella ei liikennöi kun 42, joka on käyttökelpoinen linja Kannelmäkeä pidemmälle. 43:n reitti ympäri Kannelmäkeä on itselleni yhtä hidas kuin kävely Pelimannintien/Kaaren pysäkille (1,3km), jossa kaiken lisäksi odotellaan tasausta. Keskustaan menon kannalta taas 43:n kierrellessä vielä Kannelmäen lisäksi Haagaa matka-aika painuu selvästi huonommaksi kuin 42:n (vaikka sitä hidastettiinkin Maununnevan lenkillä joitakin vuosia sitten).
    Omalta kohdaltani 42:n pysäkki on ainoa 500 metrin etäisyydellä oleva bussilinja (36:n lisäksi). Bussin liikennöintiaika on iltaisin hyvin aikainen. 56:n, 41:n ja 43:n etenkin kahden viimeisen reitit ovat loppupäässä hyvin kiertelevät ja hitaat. Lisäksi kyseisten linjojen lähimmät pysäkit ovat 800m, 1,3km ja 600m. Monin paikoin alle 2 kilometrin matkalle reittiopasta katsottuani totean, että kävelypysäkille + odotus on hitaampi kuin koko matkan kävely.
    Ehdotan linjijen lisäämistä etenkin Kanneltiellä (useammallakin osuudella) ja mahdollisesti Kantelettarentiellä

    VastaaPoista
  38. Linja 51 muuttui liian kiemurtelevaksi, joten sen käyttö Haagalaisille uintiharrastajille ei enää toiminut. Vuorojakin on jäänyt ajamatta päivittäin jo usean vuoden ajan. Ajallisesti tehokkaalle ja LUOTETTAVALLE linjalle olisi kyllä myös työmatkakäyttöä Haaga Kallio välillä.

    VastaaPoista
  39. Linja 57 on hyvä ja nopea poikittaisyhteys. Siihen juuri tehty oikaisu, jossa liikennöinti siirtyi Hupalahdentielle, oli aivan turha ja heikentää Munkkiniemen ja Munkkivuoren asukkaiden tai alueelle tulevien yhteyksiä. Huopalahdentie on myös ruuhkainen ja hidas.

    VastaaPoista
  40. Linja 56 voisi kiertää Maununnevan kautta. Siellä on pitkät etäisyydet pysäkeille, joten aikaa kuluu jo siihen, että pääsee pysäkille. Nykyisillä linjoilla matka Maununnevalta Kalasatamaan kestää väh.50min. Pakko kiertää keskustan kautta ja monta vaihtoa. Linjalle 56 päästäkseen pitää ikäänkuin matkustaa ensin poispäin (Kannelmäki)määränpäähän nähden. Omalla autolla matkan taittaa 20 minuutissa. Etäisyys ei ole siis pitkä, mutta julkisilla pakko kiertää älyttömät matkat.

    VastaaPoista

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.