Helsingin poikittaislinjaston kehittämisen tueksi keräsimme lähtötietoja liikkumiskyselyllä, joka oli avoinna 19.9.–7.10. Kysely keräsi noin 5 000 vastaajaa, ja kartoille merkittiin lähes 25 000 kohdetta. Kiitos ahkerasta vastaamisesta kaikille! Seuraavassa esittelemme poimintoja kyselyn tuloksista.
|
Vastaajien merkitsemät kodit |
Saimme vastauksia varsin hyvin koko suunnittelualueelta, joskin vastaukset painottuivat suunnittelualueen länsiosaan Munkkivuori–Haaga-alueelle sekä suunnittelualueen keskelle Maunulaan.
|
Vastaajien merkitsemät työ- ja opiskelupaikat |
Kyselyyn vastanneiden työ- ja opiskelupaikat sijoittuvat Helsingin keskustan lisäksi muun muassa Vallilaan, Pasilaan, Pitäjänmäelle, Kumpulaan, Viikkiin, Meilahteen ja Otaniemeen.
Vuorovälit tärkein kehitettävä asia
Kyselyyn vastanneet pitivät vuorovälejä selvästi tärkeimpänä joukkoliikennetarjonnan kehittämiskohteena. Vastaavanlaisia tuloksia olemme saaneet muissakin yhteyksissä, ja myös kansainväliset kokemukset ovat olleet samansuuntaisia: tiheä vuoroväli mahdollistaa sujuvan liikkumisen joukkoliikenteellä siten, ettei liikkuminen ole ainakaan kovin merkittävästi aikatauluista riippuvaista. Muina tärkeinä asioina vastaajat pitivät vaihtojen toimivuutta ja aikataulujen luotettavuutta.
|
Vastaajien mielestä tärkeimmät kehittämiskohteet |
Kehitettävissä yhteysväleissä nousivat esille linjan 56 reitin varsi kokonaisuudessaan, linjan 57 reittiosuudet Viikistä Käpylään ja Käpylästä Munkkivuoreen sekä Munkkivuoren ja Munkkiniemen yhteydet Huopalahden asemalle. Linja 57 oli myös suosituin ehdokas uudeksi runkolinjaksi. Toiseksi suosituimmaksi runkolinjaehdokkaaksi kohosi linja 552, joka tarjoaa yhteyksiä muun muassa Munkkiniemen ja Huopalahden aseman välillä.
|
Vastaajien mielestä tärkeimmät kehitettävät yhteysvälit |
Linja 51 palvelee erityisesti vaunujen kanssa liikkuvia sekä vanhempia ihmisiä Huolimatta linja n hitaisuudesta ja mutkaisuudesta se kuiten kin palvee monia sellaisia alueita joilla asuu vanhempia ihmisä, jotka eivät ensimmäisenä ole verkossa mielipidettään tuomassa esiin. Linja on myös täyttöasteeltaan hyvä ja pysähtyen yleensä kaikilla pysäkeillä. Kyllä on tehtävä huolellisesti suunnittelutyö, jos tätä linjaa on pakko muuttaa.
VastaaPoista