Yhteystoiveita
Monissa kommenteissa toivottiin jonkin tietyn yhteysvälin joukkoliikenneyhteyksien parantamista. Pidämme nämä ehdotukset mielessämme suunnittelutyön edetessä. Kaikkia toiveita emme todennäköisesti pysty toteuttamaan, mutta pyrimme parantamaan ainakin niitä tärkeiksi koettuja yhteyksiä, joilla voidaan vastata mahdollisimman suuren joukon matkustustarpeisiin. Jokin nykyisin vaihdoton yhteys saattaa samalla muuttua vaihdolliseksi, mutta pyrimme tällöinkin varmistamaan, että käyttöön jää hyvin palveleva vaihdollinen yhteys.
Liikkumiskyselyn vastauksissa esille nousseita yhteystarpeita. |
- Haaga–Kallio-yhteys
- Yhteydet Maunulasta Pasilaan erityisesti Triplan valmistuessa vuonna 2019
- Yhteydet Konalasta Kannelmäkeen (Kaareen)
- Pitäjänmäen asemalta jatkoyhteydet Konalan suuntaan
- Ulvilantien yhteydet Munkkiniemeen (yhteys ratikkaan 4) ja Huopalahden asemalle
- Vanhan Maunulan yhteydet Käpylän asemalle
- Jonkin Viikintien poikittaislinjan siirtäminen kulkemaan Viikinmäen kautta
Yksittäisissä kommenteissa toivottiin myös parempia yhteyksiä esimerkiksi Metsälästä Meilahteen, Kannelmäestä Pirkkolan uimahallille ja Käpylästä Oulunkylän terveysasemalle.
Liikennöintiajat ja vuorovälit
Kommenteissa toivottiin yleisesti paljon parannuksia poikittaislinjojen vuoroväleihin ja liikennöintiaikoihin. Vain arkisin liikennöiville linjoille 50, 54, 56 ja 552 toivottiin viikonloppuliikennettä, arkisin ja lauantaisin kulkevalle linjalle 51 toivottiin sunnuntailiikennettä ja erityisesti linjoille 51, 52, 56, 57 ja 552 toivottiin tiheämpiä vuorovälejä.
On selvää, että käytettävissämme oleva rahoitus ei riitä siihen, että voisimme laajentaa useiden linjojen liikennöintiaikoja ja tihentää lähes kaikkien poikittaislinjojen vuorovälejä. Pyrimme kuitenkin löytämään ne potentiaaliset reittiosuudet ja linjat, joiden liikennöintiä voisi kehittää siihen suuntaan, että vuorovälit olisivat tiheät koko päivän ja bussit kulkisivat joka päivä aamuvarhaisesta iltamyöhään.
Nykyisen liikenteen ongelmia
Vastauksissa nousi esille joitakin nykyisen liikenteen ongelmia, jotka muun muassa vaikuttavat liikennöinnin luotettavuuteen (erityisesti aikataulujen pitävyyteen). Nämä samat ongelmapaikat näkyvät myös ajoaikojen suurena hajontana bussien ajoaikamittauksissa, joiden perusteella aikataulut määritellään. Joukkoliikenteen sujuvuuden parantamisesta ongelmallisissa ruuhkapaikoissa tulemme käymään keskustelua Helsingin kaupungin kanssa. Osa ongelmista on ehkä ratkaistavissa melko pienilläkin toimenpiteillä, mutta joissakin paikoissa sujuvuuden parantaminen voi olla hyvin hankalaa ilman suuria kustannuksia.
Lapinmäentiellä, Koskelantiellä, Hermannin rantatiellä ja Asesepäntiellä bussit juuttuvat ajoittain ruuhkiin, mistä aiheutuu myöhästymisiä. Lisäksi eri puolilla kaupunkia rakennustyömaat aiheuttavat isompia ja pienempiä viivästyksiä. Myös matkan varrella tapahtuvien kuljettajanvaihtojen todettiin aiheuttavan satunnaista viivettä matkustamiseen. Tällaiset muutaman minuutin ylimääräiset viiveet saattavat johtaa esimerkiksi vaihtoyhteyksien katkeamiseen.
Muutamissa vastauksissa tuotiin esiin, että Latokartanossa Tilanhoitajankaarella on nykytilanteessa bussiliikennettä jo liiaksikin. Tämän takia toivottiin, että osa alueen bussiliikenteestä siirrettäisiin kulkemaan Latokartanonkaarta pitkin asuinalueen ja yliopistokampuksen pohjoispuolelta. Erityisesti linjojen 51 ja 52 osalta monissa vastauksissa toistui reittien hitaus. Usein matkan voi tehdä vaihdollisena nopeampaa reittiä kuin vaihdottomasti linjalla 51 tai 52.
Mitä mieltä sinä olet? Oliko kyselyn vastauksissa jotain yllättävää? Onko jotain jäänyt huomioimatta? Kerro meille!
Pitäjänmäen asemalta on jo hyvät yhteydet konalan suuntaan 36, 38, 39, 39B ja 51 . ei ole mitään järkeä saattaa yhtäkään noista vaihdolliseksi linjaksi. 51 joka nyt ns.postilinja sitä nopeuttaa esim: runkolinjaksi muuttaminen. Ko. linja erittäin hidas ja tukkoinen ruuhka-aikaan
VastaaPoistaolen samaa mieltä että konalaan yhteyksiä kyllä löytyy, mutta Henrikintien ja Mäkkyläntien välinen osuus (Pitäjänmäki- mäkkylä väli) on aivan surkeiden yhteyksien varassa. Sinne kulkevat linjat aniharvoin ilman ilta ja viikonloppuvuoroja. Alueen tilannetta helpottaisi huomattavasti myös mikäli bussi 553 ei muuttuisi 553K:ksi iltaisin ja viikonloppuisin vaan ajaisi aina kehä1 pitkin.
VastaaPoistaIhmettelen myös miksei Kehä1:stä pitkin ole yhtäkään poikittaislinjaa joka alkaisi otaniemestä ja päättyisi jopa itäkeskukseen. Tämä yhdistäisi erittäin monta linjaa ja palvelua toisiinsa. Tämä olisi varmasti monelle kehä1 ruuhkissa istuvalle mieluisa uudistus.
Linjan 51 lakkauttaminen häiritsisi monia esimerkiksi Malminkartanossa asuvia. 51 on vaihdoton yhteys esimerkiksi Maunulaan, Kallioon, ainoa kunnon yhteys Konalaan, jne. Konalaan toki hyvällä säällä ja hyvässä kunnossa kävelee tai pyöräilee, mutta sen varaan ei voi laskea. Malminkartanosta on tärkeä olla jotain poikittaislinjan tapaista esimerkiksi Oulunkylää kohti.
VastaaPoistaEiiiii, ei saa poistaa linjaa nro 51. Se on jatkuvassa käytössä ainakin meidän perheellämme, ainoa minkä kyytiin haluaa laittaa myös lapsensa, jotta pääsee Kallion kirjastoon/Kallioon ystäville ja harrastuksiin sillä Kurvi/Hakaniemi on lapselle liian levotonta aluetta. Lapset myös kulkevat 51:lla Metsälästä Maunulan kouluun ihan joka päivä. Olkaa ystävällisiä älkääkä lopettako 51:n bussilinjaa!
VastaaPoista