tiistai 16. huhtikuuta 2019

HSL:n hallitus hyväksyi Helsingin poikittaislinjastosuunnitelman

HSL:n hallitus käsitteli tänään tiistaina 16.4.2019 Helsingin poikittaislinjaston kehittämissuunnitelmaa. Hallitus hyväksyi kehittämissuunnitelman esityksen mukaisesti, ja uusi linjasto pyritään ottamaan käyttöön syysliikenteen alkaessa elokuussa 2021. Raide-Jokerin rakentamisesta aiheutuvat poikkeusjärjestelyt voivat kuitenkin edellyttää linjastomuutosten toteuttamista vaiheittain. Hyväksytyn suunnitelman myötä siis poikittaiset bussiyhteydet Koskelantien, Hakamäentien, Metsäläntien ja Maunulan tasolla uudistuvat.

Asukkaiden toiveita huomioitu suunnittelussa


Uuden linjaston tärkeimpänä tavoitteena on parantaa liikkumista Helsingin poikittaisilla bussilinjoilla tarjoamalla tiheämpiä vuorovälejä ja laajempia liikennöintiaikoja, jotta liikkumisesta myös ruuhka-aikojen ulkopuolella tulee sujuvampaa. Tällä vastataan asukkaiden toiveisiin, sillä esimerkiksi viime syksynä tehdyssä liikkumiskyselyssä asukkaat toivoivat tiheämpiä vuorovälejä. Työn lähtökohtana on lisäksi ollut, että runkobussilinja 550 korvautuu uudella pikaraitiotiellä.

Asukkaat esittivät myös erilaisia yhteystoiveita, joita on pyritty toteuttamaan linjojen uusilla reiteillä. Uusi linjasto esimerkiksi tarjoaa toivotun yhteyden Vanhasta Maunulasta Rautatientorille linjalla 23 ja yhteydet Munkkiniemestä Huopalahden asemalle ja Kannelmäkeen linjalla 52. Asukkaiden mielipiteitä on huomioitu myös linjastoluonnosten yhteydessä, ja palautteen perusteella päätettiinkin perustaa uusi linja 53 (Arabia–Uusmäki) korvaamaan linjojen 38 ja 51 lakkauttamista.

Valitettavasti osalla sellaisista reittiosuuksista, joilla matkustajamäärät ovat olleet pieniä, yhteydet muuttuvat vaihdollisiksi. Liikennemallin perusteella suunnitelma kuitenkin lisää joukkoliikenteen matkamääriä noin 700 matkalla arkivuorokaudessa.

Kaksi matkustajaa nousee bussin kyytiin.
Helsingin poikittaislinjaston suunnitelmatyö on päättynyt, ja HSL:n hallitus on hyväksynyt kehittämissuunnitelman 16.4.2019.

Uusi Helsingin poikittaislinjasto


Tiheän vuorovälin linjat (vuoroväli päivällä 10 min):
  • 52 Kannelmäki–Huopalahti as.–Munkkivuori–Otaniemi
  • 56 Kalasatama (M)–Käpylä–Metsälä–Kannelmäki
  • 57 Kontula (M)–Viikki–Koskela–Ruskeasuo–Munkkiniemi
  • 59 Sompasaari–Kalasatama(M)–Pasila–Konala–Malminkartano

Peruslinjat (vuoroväli päivällä 15–20 min):
  • 23 Rautatientori–Pasila–Postipuisto–Maunula–Pirkkola
  • 63 Kamppi–Ruskeasuo–Postipuisto–Maunula–Paloheinä
  • 506 Myllypuro(M)–Viikki–Viikinmäki–Kumpula–Pasila–Meilahti–Ruskeasuo

Täydentävät linjat (vuoroväli päivällä 20 min):
  • 33 Haaga–Munkkivuori–Munkkiniemi–Tarvo
  • 53 Arabia–Oulunkylä–Maunula–Pohjois-Haaga–Pitäjänmäki as.–Uusmäki

Kartta Helsingin uudesta poikittaislinjastosta.
Uusi Helsingin poikittaislinjasto pyritään ottamaan käyttöön elokuussa 2021.
Saat suuremman karttakuvan klikkaamalla tästä.

Poikittaislinjastoon tulevat muutokset


  • Linjat 38, 50, 51 ja 552 lakkautetaan ja korvataan muiden linjojen muutoksilla.
  • Linjan 23 reitti muuttuu kulkemaan Pasilan kautta Maunulaan ja Pirkkolaan. Ruskeasuon Invalidisäätiötä palvelee tulevaisuudessa linja 506.
  • Lähibussin 33 vuoroväli tihenee ja reitti jatkuu Munkkivuoresta Haagaan.
  • Linjan 52 uusi reitti kulkee Kannelmäestä Huopalahden kautta Munkkivuoreen ja Otaniemeen. Linjalta poistuu Arabian ja Huopalahden aseman välinen reittiosuus, ja toisessa päässä reitti jatkuu Otaniemeen. 
  • Uusi linja 53 Arabia–Oulunkylä–Maunula–Pohjois-Haaga–Pitäjänmäki as.–Uusmäki.
  • Linjan 59 reitti jatkuu Pitäjänmäentieltä Konalaan ja Malminkartanoon.
  • Linjan 63 reitti kulkee uuden Postipuiston asuinalueen kautta.
  • Linja 506 alkaa ajaa Viikinmäen kautta. Toisessa päässä reittiä jatketaan Töölön tullista Ruskeasuon Invalidisäätiölle.

Linjojen 56 ja 57 reitteihin ei tule muutoksia, mutta linjojen vuorovälejä tihennetään.


HSL:n hallituksen kokouksen pöytäkirja löytyy täältä.

Blogin päivittäminen päättyy


Kiitos erittäin paljon kaikille teille, jotka olette osallistuneet Helsingin poikittaislinjaston kehittämiseen niin blogia seuraamalla ja kommentoimalla, vastaamalla liikkumiskyselyyn, kommentoimalla linjastoluonnoksia tai osallistumalla asukastilaisuuksiin!

Päätämme blogin päivittämisen tähän. Edellä mainituista muutoksista tiedotetaan HSL:n nettisivuilla lähempänä muutosajankohtaa.

9 kommenttia:

  1. Eniten palautetta keräsi 52:n poistuminen Ulvilantieltä, minkä HSL kuitenkin sivuutti. Ei se mitään, ko. alueella asuvilla on varaa autoilla

    VastaaPoista
  2. Hei,
    ja kiitos kommentistasi. Bussiliikenne ei poistu Ulvilantieltä, sillä linja 33 korvaa linjan 52 poistumista. Linjalla 33 pääsee Ulvilantieltä esimerkiksi Munkkiniemeen ja Etelä-Haagaan. Ulvilantiellä kulkee myös edelleen linja 18.

    VastaaPoista
  3. Mitä tapahtuu linjoille 58 ja 551, niitä ei mainita tässä ollenkaan?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Anonyymi ei niihin tule muutoksia koska ne muuttuu runkolinjoiksi (tosin siirtyvät kulkemaan Aleksis Kiven katua)

      Poista
    2. Hei,
      kuten täällä jo vastattiinkin, niin linjat 58 ja 551 muuttuvat runkolinjoiksi 500 ja 510 syysliikenteeseen siirryttäessä elokuussa 2019. Linjat siirtyvät syksyn aikana myös kulkemaan Aleksis Kiven katua pitkin.

      Tämän linjastosuunnitelman myötä muutoksia tulee vain niihin linjoihin, jotka on mainittu tässä postauksessa (eli on kerrottu, miten muuttuu, lakkautuu tai on uusi linja).

      Poista
  4. Anonyymi ei niihin tule muutoksia koska ne muuttuu runkolinjoiksi (tosin siirtyvät kulkemaan Aleksis Kiven katua)

    VastaaPoista
  5. Miksi muuten linjalla 506 ei pääse enää kumpulasta meilahden sairaalalle kun se päätepysäkki siirtyy ruskeasuolle tätä ette ole vielä perustelleet

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei,

      ja kiitos kommentistasi. Nämä Helsingin poikittaislinjaston muutokset ovat kokonaisuus, ja esimerkiksi kun yhden linjan reittiä muutetaan, niin sillä voi samalla olla vaikutuksia muihin linjoihin jne. Linjaa 506 jatketaan Invalidisäätiölle korvaamaan linjan 23 poistumista sieltä. Samalla muodostuu uusi vaihdoton yhteys Pasilasta Mannerheimintielle Laakson ja Meilahden pohjoisosaan. Pasilan suunnasta lähemmäs Meilahden sairaaloita pääsee jatkossa runkolinjoilla 500 ja 510 sekä tulevaisuudessa raitiolinjalla 7.

      Poista
  6. Arrgh... Oli kyllä vihoviimeinen linjastouudistus. "Linjaston kehittämisen" myötä suora yhteys P-Haagasta Malmille (552), Ristikkoon ja Hakaniemeen (51) poistuu. Rahansäästöä ei kyllä synny, jos iäkkäämmille aletaan tarjota hankaloituneiden kulkuyhteyksien vuoksi taksiseteleitä.

    VastaaPoista

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.