maanantai 29. lokakuuta 2018

Vaihdoton yhteys vaihdolliseksi tai päinvastoin

Linjastosuunnitelmassa tavoitteena on parantaa tärkeiksi koettuja yhteyksiä, jotka hyödyttävät suuren joukon matkustustarpeita. Jotta muutamien tiheällä vuorovälillä ja laajoilla liikennöintiajoilla liikennöivien poikittaislinjojen muodostaminen olisi mahdollista, voi osa nykyisistä vaihdottomista matkoista muuttua vaihdollisiksi. Tiheiden vuorovälien ansiosta liikkuminen on kuitenkin sujuvaa, kun jatkoyhteyttä vaihtopaikassa ei tarvitse odottaa kauan. Pyrimme varmistamaan, että vaihdollinen yhteys palvelee hyvin.

Vaihdolliseksi saattaisi muuttua esimerkiksi linjan 51 nykyisin tarjoama yhteys Pohjois-Haagasta Kallioon tai linjan 552 nykyisin tarjoama yhteys Malmilta Otaniemeen.

Ensimmäisessä tapauksessa vaihtoehtona olisi kulkea esimerkiksi junalla Pohjois-Haagasta Pasilaan ja sieltä ratikalla 9 Kallioon tai bussilla 40 tai 43 Töölöön ja edelleen ratikalla 1, 3 tai 8 Kallioon. Kokonaismatka-aika olisi kutakuinkin sama kuin nykyisellä linjalla 51, ja yhteyksiä olisi tarjolla tiheällä vuorovälillä aamusta iltaan.

Reittioppaan vaihtoehtoiset reitit välille Pohjois-Haaga-Kallio.
Reittioppaan tarjoamia linjalle 51 vaihtoehtoisia reittejä välille Pohjois-Haaga–Kallio.
Jälkimmäisessä tapauksessa Malmilta Otaniemeen nopein yhteys kulkee keskustan kautta. Linjalla 552 matka-aika on noin 45 minuutin luokkaa, mutta junamatka Helsingin päärautatieasemalle, kävely Rautatientorin metroasemalle, metromatka ja kävely Aalto yliopiston metroasemalta vie kaikkinensa noin 35–40 minuuttia. Mikäli haluaa uudessa vyöhykejärjestelmässä välttää A-vyöhykkeen kautta kulkemista (matkustajalla on esimerkiksi BC-vyöhykkeen lippu), voi matkan tehdä junalla ja runkobussilinjalla 550 (ja tulevaisuudessa Raide-Jokerilla) Otaniemessä vaihtaen. Tällöin kokonaismatka-ajaksi Malmilta Otaniemeen tulee noin 45–50 minuuttia. Linjan 552 reitti kulkee A-vyöhykkeellä Munkkivuoressa, Munkkiniemessä ja Otaniemessä, eikä sillä siten voi matkustaa A-vyöhykkeen kautta kulkevaa matkaa pelkällä BC-lipulla. Näillä vaihdollisilla yhteyksillä matka-aika siis joko hieman pitenee tai lyhenee reitistä riippuen. Junat, metro ja runkolinja 550 kulkevat koko päivän tiheällä vuorovälillä, joten matkaan voi lähteä erityisemmin aikatauluja katsomatta, eikä jatkoyhteyttä tarvitse odotella pitkään. 

Reittioppaan vaihtoehtoiset reitit välille Malmi-Otaniemi.
Reittioppaan tarjoamia linjalle 552 vaihtoehtoisia yhteyksiä välille Malmi–Otaniemi.
Liikkumiskyselyssämme nousi selvästi esille, että Munkinseudulta Huopalahden aseman kautta Pohjois-Haagan ja Kannelmäen suuntaan kulkevalle linjalle voisi olla kysyntää. Ja linja voisi palvella monia tärkeitä yhteystarpeita, kuten koulumatkoja, liityntämatkoja erityisesti Huopalahden asemalle, asiointi- ja ostosmatkoja sekä vapaa-ajanmatkoja. Huomasimme myös nykyisten linjojen kuormitustietoja tutkiessamme, että linjan 552 busseissa on yleensä hyvin tilaa Malmilta Hämeenlinnanväylälle asti, ja bussit alkavat selvästi täyttyä Haagan puolella Huopalahden asemaa lähestyttäessä ja kaikkein täysimmillään bussit ovat Huopalahden aseman ja Munkkivuoren välillä. 

Olemmekin pohtineet suunnittelijoiden kesken, olisiko järkevää yhdistää linjojen 52 ja 552 liikenne yhdeksi tiheäksi, Huopalahden aseman kautta kulkevaksi linjaksi, jonka reitti kääntyisikin Munkkivuoren suunnasta tullessaan Eliel Saarisen tieltä pohjoiseen Kannelmäen suuntaan. Huopalahden asemalta itään Maunulan ja Oulunkylän suuntaan kun pääsee joka tapauksessa tiheällä vuorovälillä runkolinjalla 550 ja noin viiden vuoden päästä modernilla pikaratikalla. Tällä reittiosuudella linjojen 52 ja 552 nykyiset reitit olisivat täysin päällekkäiset. Kannelmäkeen kulkevalla reitillään linja 52/552 voisi mahdollisesti kulkea tiheällä 10 minuutin vuorovälillä myös keskipäivällä ja alkuillasta, ja hiljaisempinakin ajankohtina vuoroväli voisi olla tiheämpi kuin nykyisellä linjalla 52.  

Linjan 52/552 hahmoteltu uusi reitti Otaniemestä Kannelmäkeen.
Linjalle 52/552 hahmoteltu uusi reitti Otaniemestä Munkkiniemen, Munkkivuoren, Huopalahden aseman ja Pohjois-Haagan kautta Kannelmäkeen. Harmaat ympyrät kuvaavat aluetta, joka on enintään 400 metrin etäisyydellä linjan pysäkeistä.
Miltä nämä ajatukset kuulostavat? Jätä kommentti!


50 kommenttia:

  1. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  2. eikö mieluummin linja 52 voisi muuttua vahdolliseksi , kuin nämä tärkeät linjat 51 ja 552!!!

    VastaaPoista
  3. Idea vaikuttaa todella hyvältä, joskin ehkä turhan moni minuutti kuluu Munkkivuoren ja Etelä-Haagan kierroksiin. Itse jättäisin kompromissina Etelä-Haagan koukkauksen pois ja vetäisin reitin Munkkivuoren kaakkoispuolelta. Lapinmäentien ja Vihdintien kautta Huopalahden asemalle kulkeva tiheä linja olisi tosin kieltämättä loistavaa palvelua sekin – ehkä näkisin jonkin Paciuksenkadulta tulevan linjan päättyvän sinne.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olen samaa mieltä: linjan 52/552 perusidea vaikuttaa hyvältä mutta kaipaisin nopeampaa reittiä etelästä Huopalahden asemalle.

      Yhteys on kovin kiemurteleva välillä Munkkiniemi-Huopalahti. Erityisesti Lehtisaaresta, Munkkiniemestä ja eteläisestä Niemenmäestä ei ehdotettu linja vastaa sitä mielikuvaa, jota ajattelin kun kaipailin – todennäköisesti monen muun kanssa – nopeaa yhteyttä Huopalahden juna-asemalle. Vertailukelpoisella osuudella (Munkkiniemen aukio – Vihdintie) linjalla 52 kuluu aikataulujen perusteella 13–18 minuuttia kun taas linjalla 552 vain 7–9 minuuttia.

      Kehitysehdotukseni on sama kuin Auliksen. Jättäisin Etelä-Haagan koukkauksen väliin sekä kiertäisin Munkkivuoren lyhyemmin kaakonpuolelta.

      Nopeamman yhteyden lisäksi Huopalahdentien reitillä saavutettaisiin Talin urheilupuisto. Etelä-Haagasta olisi edelleen viihtyisä yhteys viheralueita pitkin Eliel Saarisen tiellä olevalle pysäkille, jossa voisi vaihtaa myös Vihdintien linjaston kanssa.

      Ulvilantien luoteiselle alueelle tällä ratkaisulla toki syntyy palveluvajetta. Tilannetta voisi korjata lisäämällä linjalle 18 vuoroja siten, että 10 minuutin vuoroväli jatkuisi myöhempään. Erityistarpeita varten voisi tutkia palvelulinjojen 31, 32, 33, 34 ja 35 reittejä, ja harkita voisiko joko osa tai kaikki niistä ajaa Ulvilantien lenkin ja Talinrannan kautta.

      Laatua ja koettua kävelysaavutettavuutta voisi pyrkiä parantamaan siirtämällä Ulvilantie 11 pysäkkejä Professorintien liittymään sekä korvaamalla sen kiertoliittymällä. Kävelymatka hieman lyhenisi, pysäkille pyrkivän jalankulkijan rooli olisi korostetumpi ja sijainti olisi luontevassa yhteydessä Munkkivuoren keskiosien puistojen reitteihin.

      Lopuksi vielä villi ajatus: entä jos tämä uusi linja 52/552 jatkaisi Kannelmäestä Maununnevan-Hakuninmaan kautta Kuninkaantammeen (kuten linja 43) ja vielä lopuksi Myyrmäkeen (kuten runkolinja 560). Linjaa 43 saattaisi joutua leikkaamaan mutta ehkäpä korvaava tiheämpi vuoroväli ja tahdistus Kehäradan junien kanssa olisivat houkuttelevia uudistuksia.

      Poista
    2. Hei Janne, ja kiitos kommenteistasi. Samoja kysymyksiä me suunnittelijatkin olemme pohtineet. Linjan 52/552 jatke Kuninkaantammeen voisi olla mahdollinen, jos linjan 43 reittiä vastaavasti lyhennettäisiin. Muuten kustannukset kasvaisivat liikaa. Kustannuskysymys on myös reitti Munkkiniemestä Huopalahden asemalle. Suoremmalla reitillä linjaa 52/552 saataisiin hieman nopeutettua, mutta sen rinnalle tarvittaisiin tällöin todennäköisesti toinen linja palvelemaan Ulvilantien, Lapinmäentien ja Talontien yhteyksiä.

      Poista
  4. eikö riitäisi jos 552 ja 52 yhdistettäisiin ja linja 552 menisi malmille niikuin tähäkin mennessäkin menee ja vaihto kannelmäkeen hupalahden asemalla ja eliel-saarisen risteyksesssä linjaan
    56?

    VastaaPoista
  5. Jos 52 ja 552 yhdistetään, niin miten tulevaisuudessa pääsee suoraan Ogelista Arabianrantaan?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei Kimmo, ja kiitos kysymyksestäsi. Yhtenä ajatuksena olemme pyöritelleet linjan 55 jatkamista Koskelasta Oulunkylään, jolloin Arabianrannan ja Oulunkylän välinen yhteys olisi mahdollista toteuttaa yhdellä lisäbussilla, mutta hieman tiheämmällä vuorovälillä kuin linjalla 52 nykyisin on. Erillinen Arabianranta - Oulunkylä -linjakin voisi olla mahdollinen, mutta se olisi tuota 55-vaihtoehtoa kalliimpi ja sen vuoroväli olisi todennäköisesti harvempi kuin 55:lla. Joka tapauksessa jokin linja tuolle välille todennäköisesti jää. Arabianrannasta yhteyksiä linjan 550 eli tulevan Raide-Jokerin varteen hoitaa myös linja 71.

      Poista
    2. Voisiko harkita, että 55 jatkaisi Oulunkylästä Maunulaan? Näin saataisiin suora yhteys Maunulasta Koskelaan, Arabiaan ja Kalasatamaan. Maunulassa olisi myös vaihtoyhteys mm. Länsi-Pakilaan ja Torpparinmäkeen. Reitti olisi toki päällekkäinen 550/Raide-Jokerin kanssa mutta tämä on 550:n kuormittunein osuus, joten toisen linjan tarjoama lisäpalvelu voisi keventää linjan ruuhkaa.

      Toinen vaihtoehto olisi ohjata 55 Oulunkylässä reitille ...Oulunkylätie-Mäkitorpantie-Kivalterintie korvaamaan 69:n palvelua, joka kai poistuu Kivalterintieltä kun Mestarintien ja Käskynhaltijantien risteyksessä kielletään kääntyminen vasemmalle. Päättäri voisi olla jossain kohtaa Kivalterintien varrella jos sille löydetään tilaa tai sitten bussi voisi ajaa Mestarintien kautta kierroksen ympäri korttelia (eli reitti olisi ...Mäkitorpantie-Kivalterintie-Mestarintie-Mäkitorpantie...).

      Poista
    3. Tuo on hyvä ajatus linja 55 jatko Oulunkylään! Myös Malmilta Kalsatamaan olisi hyvä saada poikkittaislinja!

      Poista
  6. Kahden muun esitetyn vaihtoehdon lisäksi Otaniemestä Malmille voi matkustaa myös siten, että menee linjalla 551 Pasilaan ja vaihtaa junaan. Tähän menee nykytilanteessa 35-40 min ja reitti todennäköisesti nopeutuu kun linja 551 muuttuu runkolinjaksi 510 ja vaihto muuttuu mukavammaksi kun Tripla / Pasilan aseman vaihtoterminaali valmistuu.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. samoin myös Kannelmäkeen voi mennä Pasilasta?

      Poista
  7. JOs linja 552 Kääntetäänkin Kannelmäkeen eikö olisi järkee juurvi jatkaa linja Kuninkaantammeen ja sieltä kaivokselan kautta Martinlaaksoon tai Myyrmäkeen ? kun kerta olette lyhetämässä linja 555Leppävaaraan, niin tämä säilyttäisi yhteyden Otaniemeen Länsi-vantaalta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei Jonaz91, ja kiitos ehdotuksestasi. Tuollainen linjan pidennys olisi varsin kallis eikä siihen ainakaan tämän suunnitelman puitteissa ole mahdollisuuksia. Lisäksi yhteys Otaniemestä Vantaan puolelle olisi kovin hidas. Nopeammin esimerkiksi Myyrmäkeen tai Martinlaaksoon pääsisi vaihtamalla keskustassa tai Huopalahdessa junaan.

      Poista
    2. Onko sitten järkevää linja 552 järkevää muuttaa Kannelmäkeen? Tämänkin rahan voisi käyttää Linja 43 nopeuttamiseen ja pois Haagasta. Kannelmäen kohalla kehä ykkösen kautta suoraan Hämeenlinnanväylään pitkin keskustaan!

      Poista
    3. Pyydän jatkuu 552 reitti Malmi. Kun Kannelmäkeläsillä on 41 Huopalahden kautta ja 42 Hämeenlinnanväylä ja voivat vaihtaa 552.

      Poista
  8. Itse kannatan 552:n uutta linjausta. Vähän jää mietittymään 552:n kiertelevyys Haagassa ja Munkkivuoressa ennen Huopalahtea. Minulla on ehdotus, mutta en tiedä toimiiko tämä miten käytännössä linjausten kokonaisuuden ja kustannusten kannalta.

    552:lla ja 41:llä on päällekkäistä tarjontaa Huopalahden ja Kannelmäen välillä. Lisäksi näyttelijäntiellä keskustaa kohti kulkee 41:n lisäksi 40 ja 43. Pitäisikö 41:n linjausta muuttaa niin, että se voisi palvella mm. Talontien pysäkkiä ja siten 552 voisi kulkea nopeampaa reittiä Huopalahteen. Tyyliin 41 menee Huopalahden asemalta suoraan Haagan liikenneympyrään ohittaen Haagan kiertelyn. En siis tiedä miten tämä käytännössä saataisiin järkeväksi linjastoksi niin että mm. muun E-Haagan tarjonta pysyy kutakuinkin samana, mutta tämä oli vain tällainen pikkuinen päähänpisto.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sanoisin, että looginen seuraava askel poikittaisyhteyksien uudistamisen jälkeen on pistää järjetön 40-linjasto kuntoon. Sinne riittäisi yksi mahdollisimman suora keskustalinja Kuninkaantammesta Kannelmäen ja Haagan läpi ja lopuilla pelimerkeillä tiheämpää liityntää ja poikittaisliikennettä.

      Poista
    2. Samaa mieltä! Länsi-Helsingin Linjasto kuntoon Nopeammaksi ja. myöskin liintyntä linjastoa Huopalahden asemalle. MYöskin poikittaisi linjastoa kun suunnittelette , tehkä suoria linjoja eikä kierteleviä linjoja!! Kierttely linjat tehkää erikseen esim liinttyntä linjoina/ solmukohtiin päättyviksi!

      Poista
    3. Samaa mieltä. Toivon, että HSL järjestelisi antiikkisia Haagan linjoja uudelleen, sillä 40, 41, 42 ja 43 muodostavat nyt kokonaisuutena kunnon spagetin.

      Poista
    4. Ajankuluksi tein Googlen my maps-palvelussa kartan Haagan ja Kannelmäen nykylinjastosta (+uusi 552), ja lisäksi myös oman ehdotuksen linjaston tehostamiseksi:

      Nykyinen linjasto (40, 41, 42, 43, 56, 552): https://drive.google.com/open?id=10YZnohEwiD9tmeNkHVpu-O8AsXnOhVu4&usp=sharing

      Ehdotukseni: https://drive.google.com/open?id=12tdLmIBtfNguQjfIsoVoahhExX3GinKD&usp=sharing

      Ehdottamani linjaston idea on siis:
      - nopeuttaa 552:a Munkkivuoren ja Huopalahden välillä
      - ''yhdistää'' 41 & 42 linjaksi, jonka uusi reitti on Pelimannintie-Kannelmäen asema-Maununneva-HLV-Metsäläntie-Ilkantie-Huopalahden Asema-Vihdintie-Mannerheimintie-Kamppi; 41:n uusi reitti tarjoaa Vihdintien varrelta yhteyden Huopalahden asemalle, mikä täten mahdollistaa 552:n nopeuttamisen
      - Lakkauttaa 40 ja siirtää 43 korvaamaan 40:ä Kauppalantiellä ja Tunnelitiellä

      Muutamia linjastoni tuomia tarjonnan heikennyksiä - mitä nyt tulee mieleen - on ainakin:
      - Ei suoraa yhteyttä Pelimannintieltä Kaareen
      - Ylipäätänsä Pelimannintien tarjonta heikentyy, sillä uudella 41:llä pääsee suoralla yhteydellä nopeasti pelkästään Kannelmäen asemalle, kun kiertely Maununnevassa kestää. (en tiennyt miten voisin järkevästi saada Pelimannintielle hyödyllisen linjan, kuten 41 siellä nykyään on)
      - Haagan urheilutien kautta ei jatkossa kulkisi mikään linja (52 aiotaan varmaan lakkauttaa)

      Olisi kiva kuulla kommentteja ehdotuksestani! (toivottavasti linkit toimivat :p)

      Poista
    5. Ehdotus on aivan kohtuuton, koska ei kukaan Keskustaan halua kiertäviä reittejä. Linjan 43 matka-aika on tällä hetkellä jo yli tunnin keskustaan Kuninkaantammesta , eikä ntosiaa tuo linjastosi oli joukkoliikenteen palvelua parantava. LInja 43 pitää saada nopeammaksi linjaksi kuin nyt on yli puolet nopeammaksi. linja 42 ja 41 yhdistäminen ei ole hyvä idea , kun tuo enemmän kiertoa kuin suoraa reittiä. Linjan 42 voisi jatkaa Kaareen tai pohjois haagan asemalle, jolloin se luo hyvä vaihdot kaareen Lassilan alueelta ja muilta linjoilta.

      Poista
    6. Mutta Huopalahdenasema on oiva paikka liityntälinjastolle. kun Runkolinja 200 tulee, niin linja 38 voisi Päättää Huopalahden asemalle. Myöskin Pasilaan vois HSl suunnittella lityntälinjastoa Lännestä pohjoisestä ja koilisestä.

      Poista
    7. Jonaz91, ihmettelin aikaisemmin itsekin tuota linjan 43 matka-aikaa mutta sitten selvisi että Kuninkaantammesta pääsee nopeasti Myyrmäen asemalle. 43 palvelee siis muita yhteyksiä, kuten yhteyttä Kuninkaantammesta luokkien 5–9 kouluille, arvauskeskukseen ja Kaareen.

      Nuo linjat kaipaisi myös minusta uudistusta.

      Minulle tärkeintä on se, että tarvitsee odottaa vähän aikaa ja että pääsee nopeasti. Minulla ei ole aikaa odottaa bussia 20 minuuttia ja mennä sillä keskustaan 35 minuuttia 9 kilometrin etäisyydeltä vaan tuolla alueella olen monta kertaa joutunut kävelemään junalle vaikka lähempänä olisi ollut bussipysäkki.

      Uudistaisin linjoja itse niin rajusti, että jäljelle jäisi vain yksi keskustaan kulkeva linja, jonka vuoroväli tihenee 10 minuuttiin ja sillä pääsisi junalle sekä Huopalehden että Pohjois-Haagan asemalla. Näin toisaalta matka keskustaan nopeutuisi huomattavasti, kun voisi käyttää useammin junan ja bussin yhdistelmää junan ja pitkän ja kävelyn sijaan, toisaalta kantakaupunkiin olisi selkeä yhtä reittiä kulkeva tasatahtinen tarjonta.

      Kun 41 ja 43 käännettäisiin Pohjois-Haagan asemalle, Kaarelta menisi 10 minuutin välein bussi rautatieasemalle ja se menisi lähempänä sijaitsevalle Pohjois-Haagan asemalle, kun nykyisin on yhteys 20 minuutin välein Huopalahteen. Erityisesti Kaareen meneminen on ollut rasauttavaa, kun sieltä on pitkä matka kummallekaan rautatieasemalle eikä minulla ole AIKAA istua busseissa kolme tuntia päivässä.

      https://imgur.com/a/CA44vTT

      Poista
    8. Vain 41 palvelmemilta pysäkeiltä nousee siis 149 matkustajaa päivässä kyytiin ja niiltä saa järjestettyä hyvin lyhyen linjan lähimpään joukkoliikenteen solmupisteeseen siten että lyhyt linja palvelee samalla kauppakeskusta, joten tuollaisessa 2.4 km linjassa voisi olla mieltä, kunhan linjojen 40 ja 43 kalustoa kiertää sillä sen sijaan että kokonainen bussi sitoutuu linjalle. Linjan 63 nyt palvelema Laajasuontien pysäkki jäisi ilman palvelua, ellei sinne kierrätettäisi yhtä Hämeenlinnanväylän linjaa, mikä voi olla järkevä vaihtoehto ottaen huomioon sen että pysäkiltä on kuitenkin 159 nousua päivässä. Tavallaan siis läntisintä tietä kulkeva 41 lakkautettaisiin ja sekä yksi Hämeenlinnanväylän linja, 63 että 40 siirtyisi yhden tien verran lännemmäs. Kokonaisuutena uskoisin muutoksen olevan hyvä parantuneiden liityntäyhteyksien ja tasavälistymisen takia, vaikka tuo yksi Hämeenlinnanväylän linja hidastuisi.

      Poista
  9. Näissä suunnitelmissa ajatellaan nuoria, ketteriä, hyväjalkaisia ihmisiä. Äidit rattaineen, vanhukset rollaattoreineen, keppeineen, vammaiset pyörätuolineen, kainalosauvoineen eivät innostu näistä lukemattomista vaihdoista kulkuneuvosta toiseen. Olen vanha eläkeläinen ja olen kiitollinen että pääsen Kalliosta Pohjois-Haagaan yhdellä bussilla, 51:llä, eikä tarvitse kompuroida juna-asemilla ja odotella ratikoita ym. Mikä rauha onkaan istahtaa bussiin ja tietää, että perille pääsee sateella ja pyryssä ilman vaihtoja. Niin kauan kun me suuret ikäluokat olemme vielä hengissä olisi hyvä kysyä, miten toivomme "uudistusten" auttavan liikkumistamme. Meitä on vielä aika paljon.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minusta taas tuntuu nuorena ihmisenä yleensä siltä, että näissä ajatellaan vanhuksia rollaattoreineen. Esimerkiksi 552:n kierrätys Munkkivuoren kautta merkitsisi hidasta matkaa keskeisellä yhteysvälillä Aalto-yliopiston ja Huopalahden aseman välillä ja kierrätys tehdään koska joukkoliikenteen käyttäjien ajatellaan arvostavan lyhyitä kävelymatkoja ja ajankäytöllä ei niin ole väliä.

      Poista
    2. Hyvä Ö,
      Munkkiniemen palvelutalossa ja Saga kodissa asuu virkeitä mutta huonostiliikkuvia asukkaita. Miten he 52 poistettua pääsevät vierailemaan esim. Riistavuoressa ja Maunulan uurnalehdossa. Heille tärkeissä paikoissa?

      Poista
  10. Olisi hyvä säilyttää nopea yhteys Huopalahden juna-aseman ja Aalto-yliopiston metroaseman välillä. Jos 552:n reitti muuttuu, olisiko näiden asemien välille mahdollista saada toinen, ilman mutkittelua kulkeva linja?

    Toimisikohan jopa pelkästään tätä väliä edestakaisin ajava linja, kun molemmissa päissä on kuitenkin aika hyvät vaihtoyhteydet?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Samaa mieltä. Jatkossakin tarvitaan nopea yhteys Haagan/Pikku-Huopalahden suunnalta Otaniemen/Keilaniemen työpaikka-/palvelualueelle ja tulevalle Raide-Jokerille.

      Poista
  11. Munkka-Kannelmäki-yhteys olisi erittäin tervetullut, selvästi nykylinjastosta puuttuva linkki. Itse toivoisin nopeampaa reittiä Huopalahdentietä pitkin, mutta ymmärrän että Munkkivuoren kierros on tarpeen, jos 52:a yritetään korvata.

    Hyvää kehittelyä, jatkakaa pohdintaa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä tuo Munkkivuoren kunniakierros vie paljon aikaa, kun on kyse päivittäisestä työmatkasta Huopalahti-Otaniemi. Ja Ulvilantietä ei ole ihan kuitenkaan suunniteltu suurelle joukkoliikenteelle - jos siellä kulkee sekä 18 että uusi tiheällä vuorovälillä ajava 52, saattaa ruuhka olla melkoinen. Lisäksi tuo koukaus Lapinmäentieltä hirvittää. Käytännössä Huopalahdesta Otaniemeen voi olla sama aika juna+metro yhdistelmällä kuin bussiyhteydellä Lapinmäentien ja Ulvilantien kautta.Ja kun kyytiin vielä nousee noita monesti mainittuja rollaattorien kanssa kulkevia, niin saattaa olla niin hidas yhteys ettei houkuttele päivättäiseen käyttöön. No, onpa sitten yksi käyttäjä vähemmän!

      Poista
  12. Käpylässä asuvan näkökulmasta ehdotus kuulostaa todella huonolta. Esim. lapseni kulkee tällä hetkellä todella kätevästi 52:lla suoraan Arabiaan Pop&Jazziin 2 kertaa viikossa, kuten myös Arabiassa asuvien kavereidensa luokse. Tiedän myös, että monet Arabian ruotsinkieliset lapset käyvät Käpylässä heidän kouluun määräytymisalueensa mukaista ala-astetta ja kulkevat pääasiassa 52:lla. Sillä kulkee myös Arabiasta Koskelan sairaala-alueen päiväkotiin joitain perheitä. 55 ei palvele yhteyttä Arabiaan kovin hyvin, vaan jättää aika kauas kaikista Arabian relevanteista kohteista ja lisäksi lasten kannalta turvattoman Kustaa Vaasan tien varteen. Lisäksi en usko, että harvojen parkkipaikkojen Arabiassa ilahdutaan ajatuksesta taas heikentää heidän joukkoliikenneyhteyksiään (jotka ovat jo valmiiksi olleet karsinnan / karsintauhan alla).

    Itselläni on harvemmin asiaa Oulunkylään, Pirkkolaan tai Pohjois-Haagaan / Lassilaan, mutta joilla kuilla Käpyläläisillä + Koskelalaisilla lienee (esim. liikuntapuistoihin). Osa alueen asukkaista varmaan tosin selviäisi Oulunkylään 69:llä ja onhan tuossa toki Käpylän liikuntapuisto ja Mäkelänrinteen uimahalli. 52 on tullut mentyä myös Taliin / Munkkivuoreen / Munkkiniemeen, joskin tuo reitti on kyllä ollut lähtökynnystä selvästi nostavan hidas ja mutkitteleva. Pohjois-Haagaan ei myöskään oikein ole järkeviä vaihtoehtoja. Metsäläntietä pääsisi tosin aika vauhdikkaasti poikittaissuunnassa. Tarjoaisiko se jotain mahdollisuuksia?

    VastaaPoista
  13. Muistakapa tarkistaa, onko Munkkiniemen puistotieltä Ramsaynrantaan oikealle kääntyminen vaaranpaikka. Liikennevaloissa on runsas pyöräliikenne.

    VastaaPoista
  14. 552:n vaihdoton yhteys Malmilta ja Pukinmäestä Haagaan on meille muutamalle perheelle arvokas, sillä ala-asteikäisille koulumatkaajille vaihto hankaloittaa reittiä. Toivoisimme, että se säilyy.

    VastaaPoista
  15. Munkkivuori-Kannelmäki-yhteys olisi erinomaisen hyvä samoin se, että dösällä pääsisi Munkkivuoresta Pitäjänmäen juna-asemalle, mikä auttaisi lentokenttäjunan käytössä. Tehkää linjasta sellainen, että se kulkee myös iltaisin, että pääsee Kaaren Prismaan ostoksille :)

    Älkää jättäkö Munkkivuorta sumpuksi, josta ei pääse kuin yhdellä kämäsellä dösällä mihinkään. Kiitos!

    VastaaPoista
  16. Erinomainen idea jatkaa bussireitti Munkkivuoresta Kannelmäkeen. Pääsis Kaareen shoppailemaan täkäläisen rajoittuneen ostarin sijaan! Ja yhteys Huopalahden juna-asemalla on sekin todella kannatettava hanke. Se laajentaisi kulkumahdollisuuksia oleellisesti. Tosi hyvää suunnittelua! Go for it!

    VastaaPoista
  17. Kuulostaa oikein järkevältä. Etenkin välin Kantsu-Huopalahden asema-Munkkivuori yhteyksien parantaminen helpottaisi työmatkaliikkumista todella paljon ja toisi uusia palveluja helpommin saavutettavaksi.

    VastaaPoista
  18. Ideassahan ei oteta lainkaan huomioon muuta kuin Huopalahden aseman ympäristö linjan 52 osalta. Käpylän / Kumpulan / Oulunkylän osalta kyseessä olisi varsin selkeä huononnus nykytilaan (kuten joku tuossa aiemmin jo toteaakin).

    Nykyisinhän 52 palvelee Käpylän / Kumpulan alueella ikään kuin syöttölinjana Oulunkylän asemalle ja linjalle 550 (tuleva pikaratikka). Lisäksi sillä pääsee Oulunkylän aseman suunnalta varsin nopeasti Arabiaan (kauppakeskuksen paikkeille).

    55-linjan jatkaminen Oulunkylään olisi toki yksi vaihtoehto, mutta kuinka Koskelan asukkaat sitten palveltaisiin ilman ylenpalttista bussin kiertelyä? Lisäksi 55 on alkanut olla melko tukossa usein (=bussit täynnä, mikä hidastaa matkaa entisestään) kun reitti vaihtui kiertämään Arabiassa Hämeentietä ja Redi valmistui. Redissä (tai Kalasataman metroasemalla) näyttäisi – muuten - jäävän todella moni nykyään pois, eli sellaisellekin linjalle, joka kulkisi suoraan Redistä / Kalasataman metroasemalta esim. Kumpulan ja Oulunkyläntien kautta Oulunkylän asemalle, saattaisi olla kysyntää.

    Joskus 52-linjaa olen myös itse käyttänyt matkaan Käpylän suunnalta Etelä-Haagaan ja jopa Munkkivuoren tienoille, mutta tähän linja on kyllä kiertelevyydessään varsin hidas, joskin nopeutta ja mukavuutta on lisännyt se, ettei ole tarvinnut tehdä vaihtoja.

    VastaaPoista
  19. Vaikea kommentoida mitään tarkemmin, kun ei ole tietoa linjojen 50, 51, 63 suunnitelmista. Maunulassa asuvat, varsinkin Metsäpurontien ja Männikkötien ja poikkikatujen asukkaat ovat vuosikaudet kärsineet joukkoliikenteen heikkoudesta. Pitäisi päästä Rautatientorille 1 bussilla. Linja 63 edes takaisin Elielin aukiolle! Ehdotan, että Männikkötieltä bussi Veturitien ja Pasilan kautta suorinta reittiä Rautatieasemalle. Nyt 63 ja 51 tulee Männikkötien risteykseen peräkanaa, usein näin on. Muutenkin tällä puolella Maunulaa asuvat on aina jääneet "toispuolen" asemaan. Parannusta, kiitos! Kaareen olisi kiva päästä täältä myös.

    VastaaPoista
  20. Jollakin julkisella olisi ihan kiva päästä mm. Kumpulasta Oulunkylään terveysasemalla ja laboratorioon. Kun Koskelan terveysasema suljettiin, suurin osa siellä käyneistä siirtyi Oulunkylän asiakkaiksi, eli Kumpula-Koskela-Käpylä -alueelta.

    VastaaPoista
  21. Ei lisää vaihtoja. Suoria nopeita yhteyksiä. junat jo nyt kuin tokion metro ruuhkaaikaan. Myöskin junat ovat erittäin herkkiä kaikille ulkoisille vaikutteille Esim: lumisade

    VastaaPoista
  22. Siinä missä tähän mennessä Pikku-Huopalahdesta on päässyt 552:n kyytiin Niemenmäen pysäkiltä, niin tässä ehdotuksessa linja ei palvele aluetta enää ollenkaan. Missä Pikku-Huopalahden poikittaisyhteydet?

    VastaaPoista
  23. Minua mietityttää vanhusten ja liikuntarajoitteisten mahdollisuudet käyttää linjaa 550, joka jo nykyisellään on niin täynnä, ettei mukaan mahdu - useamman kerran on ollut pakko jäädä pysäkille, koska ihan fyysisesti kyytiin ei mahdu (vaikka itse olenkin vielä siinä kunnossa, että voin yrittää nostaa käteni ylös, jotta olisi enemmän tilaa, roikkua katonrajan tangoista jne.) Linjat 51, 52 ja 552 eivät näköjään enää kulje mäen päällä sijaitsevalle Teuvo Pakkalan tien pysäkille, kuten ennen (eikä ilmeisesti mikään muukaan linja, koska nämä kaikki viedään pois), mikä herättää kysymyksen: onko ainoa vanhuksille jäävä vaihtoehto valita, kiivetäkö vuoren päälle eteläistä vai pohjoista rinnettä, kun siirtyvät 550:n käyttäjiksi? Jos nyt kunto sallii kumpaakaan vaihtoehtoa. Vai pitääkö heidän siirtyä käyttämään vain KELA-taksia? Tiedä sitten, paljonko yhteiskunta tällä lopulta säästää... Vai voisiko mahdollisesti 550 PYSÄHTYÄ nykyisen reittinsä varrella mäen PÄÄLLÄ, Teuvo Pakkalan tien pysäkillä, kun ei siinä enää mikään muu kohta pysähdy? Vai maksaako sekin liikaa?

    VastaaPoista
  24. Mikä hinku on tehdä kaikista linjoista pakko vaihdollisia ja seisottaa ihmisiä tuulessa ja tuiskussa ulkona jossain onnettomia juna-asemian naurettavien katoksien alla ja toivoa parasta että se juna joskus sieltä saapuu ja mahtuu kyytiin ? Haloo ei järjeä vaan esim: 51 linjasta tehdä toimiva nopeuttaa sitä esim: muuttamalla se runkolinjaksi 510 ja joka toinen/kolmas pysäkki idella pysähtymään

    VastaaPoista
  25. Juuri juttelin rollaattoria käyttävän henkilön kanssa. HSL hokee mantraa joustavista vaihtoyhteyksistä. Rollaattorin kanssa on todella ikävää joutua vaihtamaan bussia, varsinkin kun on tottunut pääsemään suoraan Oulunkylään, eli linja 52 on säilytettävä!

    VastaaPoista
  26. Asun Maunulassa ja käytän 52-linjaa työmatkalla Kumpulan kampukselle. Samanaikaisesti on matkassa mukana opiskelijoita, jotka menevät Oulunkylän kouluihin tai kampuksille.
    Maunula on unohtunut asuinpaikkana suunnittelijoilta. Kumpulan ja Pakilan-Maunulan välillä ei ole korvaavaa bussiyhteyttä. Linja 550 on täyynnä ja Oulunkylän jälkeen lähtee ihan eri suuntaan.

    VastaaPoista
  27. Pääasia itselleni on, että Munkkiniemestä, Munkkivuoresta sekä Niemenmäestä on suunniteltu hyvä yhteys ennen kaikkea Huopalahden asemalle (junaan vaihto). Tällä alueella uskoisin myös julkisen liikenteen käytön nousevan jatkossa, kun vanhan Pohjola -talon alueelle Munkkivuoressa muuttaa lähitulevaisuudessa paljon uutta verta, jonka seurauksena varmaan moni nykyään autoileva haluaisi myös julkisen liikenteen kehittyvän / parantuvan tilanteen vaatimalla tavalla.

    VastaaPoista
  28. Eilen lähettämänsä kommentin jälkeen on mieleeni tullut mm.se, tehdäänkö Oulunkylästä umpiperä? Uuden kaavaillun mukaan, väli isonpellontie - norrtäljentie ( tai oikeastaan koko käskynhaltijantie, jää kaiken väliin. Täältä ei pääse enää mitenkään muutoin Munkkiniemen kuin bussilla 61 kaupunkiin ja ratikka 4 perille? Tai jos menet huopalahdentielle, Munkkiniemen puolella, et pääse.
    Jos kerran vuoro 52 on liian tyhjä,pidentämään vuorovälein,tai pitäkää sekin Aamu- ja iltavuoroina; 552 lopettaa melko aikaisin, Maunulasta Malmille menevän bussin vuorovälit ovat pitkät ja 52 on oiva lisä siirtymisessä Tuusulanväylän toiselle puolelle, vaihtoon.
    553 ja K, pysähtyvät,loukkaavat, menoreitillään Hakunilan, Malmin aseman kautta, mutta eivät paluureitillään. Jos 553(K) on jatkossa ainoa yhteys Maunulaan,niin silloin kyseisen bussin on poikettava myös palatessaan,Malmin asemalla.
    550 on hyvä yhteys,mutta Isonpellontiellä asuvia se ei auta.
    Jatkossa täältä pääsee kaupunkiin siis vain bussilla 61 ja 61t?
    603 kulkee liian harvoin jotta se ketään muita hyödyttäisi kuin sairaalasta lääkäriin ja päinvastoin kulkevia. Jos jotain hyötyä näistä pitäisi olla,vuorovälit lyhyemmäksi.

    VastaaPoista
  29. Koska saadaan tietoa mitä tuleman pitää? Pienten lasten koulumatkat linjan 51 varassa ja vaihtaminen 7 vuotiaalle tuntuu ikävältä ajatukselta. Matka lassila/käpylä.

    VastaaPoista

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.