keskiviikko 3. huhtikuuta 2019

Muutos linjan 53 reittiin palautteen perusteella

Maaliskuun aikana kävimme läpi kaikki toisesta linjastoluonnoksesta tulleet palautteet. Palautteen perusteella teimme muutoksia linjan 53 reittiin Oulunkylässä ja Maunulassa, jotta se täydentäisi mahdollisimman hyvin tiheiden poikittaislinjojen verkostoa. Linja 53 kulkee siis nykyisen linjan 52 reittiä Arabiasta Oulunkylään, kuten toisessa linjastoluonnoksessa esitimme, mutta Oulunkylästä reitti jatkuukin Metsälän ja Vanhan Maunulan kautta Pirkkolaan. Pirkkolan jälkeen reitti kulkee samalla tavalla kuin toisessa linjastoluonnoksessa. Tarkemmin muutetun reitin näet alla olevasta kuvasta.

Uuden linjan 53 reitti Arabiasta Uusmäkeen.
Toisen kommentointikierroksen jälkeen tehtiin muutoksia linjan 53 reittiin Oulunkylässä ja Maunulassa.
Linjan 53 muutoksen lisäksi muita muutoksia linjastoluonnoksen toiseen versioon ei ole tehty, vaikka saimmekin kommentointiaikana paljon erilaisia muutostoiveita. Kaikkia palautteissa toivottuja muutoksia linjastoon ei ole mahdollista toteuttaa muun muassa suurten kustannusvaikutusten ja/tai vähäiseksi arvioitujen hyötyjen takia.

Linjan 59 osalta tämän linjastosuunnitelman jatkotyönä selvitetään, voisiko puolet linjan 59 ruuhka-ajan lähdöistä ajaa Pajamäkeen linjana 59B, jolloin sekä Pajamäkeen että Malminkartanoon ajettaisiin ruuhka-aikoina noin 10 minuutin vuorovälillä. Tällöin kuormitetun runko-osuuden Sompasaari–Pitäjänmäki vuoroväli voisi olla noin 5 minuuttia eli hieman tiheämpi kuin mikäli linjan 59 kaikki lähdöt ajettaisiin Malminkartanoon asti.

Vastauksia palautteisiin


Linjojen 38 ja 51 lakkautumista ja linjan 63 reittimuutosta käsittelimme jo aiemmin toista linjastoluonnosta esittelevän postauksen lopussa. Tässä kuitenkin vielä lyhyesti perusteluja, miksei toiveista huolimatta yhteyksiä säilytetä ennallaan:

Linjan 38 nousijamäärät Vanhan Hämeenkyläntien varren pysäkeillä Konalassa ja Espoon Uusmäessä ovat olleet pienet. Uusmäen pääjoukkoliikenneyhteys on linja 203, ja lisäksi uudella linjalla 53 pääsee Uusmäestä esimerkiksi Pitäjänmäen asemalle, jossa on vaihtoyhteys junaan, linjoille 39 ja 59 sekä runkolinjalle 200 (korvaa nykyiset linjat 217, 218 ja 235).

Koska linjan 51 tarjoamille yhteyksille on uudessa linjastossa hyvät vaihtoehtoiset (osin vaihdolliset) yhteydet, olemme arvioineet, ettei Vanha Maunula–Mäkelänkatu-yhteyden säilyttäminen vaihdottomana ole kannattavaa käyttäjämäärien ja kustannusten takia.

Linjaan 63 ja Etelä-Haagan yhteyksiin liittyen tämän linjastosuunnitelman jatkotyönä todennäköisesti myöhemmin tänä vuonna tarkastelemme erikseen Helsingin keskustasta Haagan ja Kannelmäen suuntaan liikennöivien linjojen 40–43 reittejä ja tarjontaa. Tästä Haagan projektista tiedotamme aikanaan sitten HSL:n kanavissa.

Yksi esille noussut kysymys Vanhan Maunulan yhteyksistä oli toive siitä, että joko linja 66 tai 67 kiertäisi jatkossa Vanhan Maunulan kautta. Linjan 66 liikennöimistä kokopäiväisesti Vanhan Maunulan kautta tarkasteltiin viimeksi länsimetron liityntälinjasuunnitelman yhteydessä, jolloin silloisten linjojen 65A ja 66A liikennöinti Lauttasaareen loppui ja linjastojärjestelyjä tehtiin myös linjan 66/66A Pakilan ja Maunulan päässä. Samalla loppui myös arkisin Vanhan Maunulan kautta Pirkkolaan liikennöineen linjan 62 liikennöinti. Linja 62 lakkautettiin tuolloin, koska se keräsi heikosti matkustajia omalta palvelualueeltaan Pirkkolasta, Maunulasta ja Metsälästä. Linjan 66 liikennöiminen kokopäiväisesti Vanhan Maunulan kautta ei osoittautunut järkeväksi ratkaisuksi, koska se olisi pidentänyt useimpien linjaa käyttävien matka-aikaa useilla minuuteilla. Pidentynyt matka-aika olisi johtanut todennäköisesti myös siihen, että Pakilantien varrelta tulevat matkustajat olisivat alkaneet suosia nopeampaa linjaa 67, jolloin linjan 66 bussit olisivat kulkeneet puolityhjinä ja linjan 67 bussit täyttyneet entisestään.


Seuraavaksi Helsingin poikittaislinjasto menee HSL:n hallituksen käsittelyyn.

6 kommenttia:

  1. Jos 59 jaetaan perus- ja B-linjaksi, tarkoittaako se sitä ettei siitä tule runkolinjaa? HSL:n kanta on ollut aiemmin että runkolinjaston tulee olla selkeä. Tällä on esimerkiksi perusteltu sitä ettei 560:n ole jaettu samalla tavalla perus ja katkaistuksi linjaksi vaikka 8min vuoroväli toimii huonosti junaliitynnän kanssa ja osalla matkasta 10min vuorovälin kapasiteetti ei riitä.

    Myöskin aikasäästöt jolla suunnitelmaa on perusteltu, perustuvat nimenomaan linjojen 57 ja 59 nopeuttamiseen runkolinjaistamisen kanssa.

    VastaaPoista
  2. Voisko linja 53 kiertää koskelan ja arabian kautta kalasatamaan!! linja 55 palata intian kadulle.!! tai sitten 50 linja jättäminen kalasatama - maunula välillä.

    Maunulasta nyt tällähetkellä katoamassa suora yhteys kalasatamaan. jonne tulossa kuitekin paljon työpaikkoja. esim kaupungin omat palvelut ja työpaikat.

    VastaaPoista
  3. Missä perustelut linjan 552 lakkauttamisesta? Miten lakkautettavan linjan matkustajat mahtuvat nykyiselläänkin täysinä kulkeviin 550-busseihin? Miten vaihtoyhteys toimii Malmin suuntaan, kun vaihtoyhteysbussin 553 vuoroja ei lisätä?

    VastaaPoista
  4. Edelleen ihmettelen linjan 59 reittiä Pohjois-Malminkartanossa. Reitin kulkeminen pelkästään Naapuripellontietä on vanhan 51:n reitin varrella asuville sama kuin koko bussia ei kulkisi ollenkaan. Varsinkin vanhemmille ihmisille muutos on todella epäsuotuisa. Oikein pelottaa heidän puolestaan, vaikuttaako tämä myös linjan 37 liikennöintiin. Ihan sama mikä kaupungin kanta on AEL:n alueen rakentamisen vuoksi bussien reitteihin. Niiden tulisi ehdottomasti kulkea sieltä, missä ihmiset asuvat, eli vanhan 51:n reitillä. Toki ihmisiä asuu muuallakin, mutta reitin oikaisu ratkaisuna on järjetön. Pelkästään nopeasti mietittynä linjan 59 reitti jättää pimentoon koko Pihkatien, Koskustien, Kaarnatien ja Kartanonmetsäntien asukkaat. Oli kaupungin kanta mikä hyvänsä, ei alueen teitä kuitenkaan voida kokonaan liikenteeltä sulkea. Tästä syystä bussienkin tulisi liikennöidä ko. alueella. En usko, että kulku vanhan 51:n reitin kautta lisäisi edes kustannuksia.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei, ja kiitos kommentistasi. Kaupungin suunnittelijoiden näkemyksen mukaan AEL:n alueen rakentaminen vaatii riittävää määrää kadunvarsipysäköintipaikkoja, joiden vaatiman tilan vuoksi nykyinen ajoreitti ei ole enää valitettavasti mahdollinen linjoille 37, 39N ja 59, vaan nämä tullaan siirtämään kulkemaan Naapuripellontien kautta. Naapuripellontielle on kaavailtu kahta uutta pysäkkiparia, jotka sijaitsisivat eteläisellä Naapuripellontiellä sekä nykyisen kääntöpaikan eteläpuolella.

      Poista
  5. Mielenkiinnolla odotamme täällä ”Itä-Haagassa” (Haagan tori/Palokaivon aukio/Matkamiehentie) millaisia suunnitelmia HSL:llä on Haagaa varten. Nykyisten suunnitelmien mukaan liikennettä on tehokkaasti siirretty pois meidän alueeltamme akselille Huopalahden asema/Thalianaukio/Näyttelijäntie. Ei välttämättä tarvita suoraa poikittaisliikennettä täältä, mutta riittävää etelä-pohjoissunnan liikennettä, jotta päästään vaihtamaan sekä pohjoisen että etelän poikittaisliikenteen linjoihin. Ja että päästään esim Kaareen ja Helsingin keskustaan.

    VastaaPoista

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.