maanantai 3. joulukuuta 2018

Kiitos asukastilaisuuksista!

Kuva Maunulan asukastilaisuudesta.
Maunulan asukastilaisuus pidettiin Maunulan yhteiskoulun ja Helsingin matematiikkalukion ruokalassa.
Viime viikot Helsingin poikittaislinjaston kehittämisessä ovat menneet asukastilaisuuksien parissa ja linjastoluonnoksen kommentteja lukiessa. Työtä on riittänyt tilaisuuksien järjestelyissä ja itse asukasilloissa. Järjestimme ensimmäisen asukastilaisuuden 19.11. Helsingin yliopiston Metsätalolla. Kaksi muuta tilaisuutta oli viime viikolla: 26.11. Munkkiniemen yhteiskoululla ja 28.11. Maunulan yhteiskoulun ja Helsingin matematiikkalukion tiloissa.

Asukastilaisuuksissa esittelimme linjastoluonnosta ja kävimme läpi, miten suunnittelua on tehty. Esityksen jälkeen paikallaolijat saivat esittää kysymyksiä ja kertoa oman mielipiteensä suunnitelmista. Yleisöä kolmessa tilaisuudessa oli yhteensä 130. Kiitos erittäin paljon kaikille asukastilaisuuksiin osallistuneille!

Kommentteja on saanut esittää myös täällä blogissa. Haluamme muistuttaa, että kaikkien kanavien kautta tulevat kommentit ovat yhtä arvokkaita! Jos et päässyt osallistumaan asukastilaisuuteen, voit tutustua esitykseen tästä.

Asukastilaisuuksien infopöytä.
HSL:n infopöytä ja opastusta asukastilaisuuksissa.
HSL:n opaste asukastilaisuuksissa.

Keräämme palautetta linjastoluonnoksesta sunnuntaihin 9. joulukuuta asti. Toivomme kommentit ensisijaisesti tänne blogiin. Vaihtoehtoisesti voit kertoa mielipiteesi joko lähettämällä palautetta, soittamalla HSL:n asiakaspalveluun tai käymällä HSL:n palvelupisteessä.

Vastaa kyselyyn asukasvuorovaikutuksesta ja viestinnästä!


Kehitämme HSL:ssä linjastosuunnitelmien asukasvuorovaikutusta ja viestintää. Vastaamalla kyselyyn voit kertoa, miten haluaisit osallistua vuorovaikutukseen, mitä kautta haluaisit saada lisätietoa ja miten voisimme HSL:ssä kehittää asukasvuorovaikutusta ja viestintää. Vastauksia hyödynnetään linjastosuunnitelmien asukasvuorovaikutuksen ja viestinnän kehittämisessä sekä aiheesta tehtävässä pro gradu -tutkielmassa. Kyselyyn pääset tästä.

13 kommenttia:

  1. Olette poistamassa Ammattiopisto Liven (Läkkisepäntie 5 ja 8) opiskelijoilta suoran yhteyden Mäkelänkadulle. Jos linja 51 loppuu niin olisi kohtuullista palauttaa linja 62, jonka loppuminen aikanaan vei Vanhan Maunulan asukkailta pääsyn keskustaan. Myös ammattiopisto Liven opiskelijoissa on liikuntarajoitteisia, joille pääsy keskustaan ilman vaihtoja on tärkeä. Ikäihmiset ja nuoret ovat usein niitä, joille tällainen sähköinen vaikuttaminen on vierasta eikä heidän äänensä pääse kuuluviin näissä kartoituksissa.

    VastaaPoista
  2. Lapseni kulkee päivittäin linjalla 51 Konalasta Maunulaan kouluun. Bussit ovat aamuisin aivan täpötäynnä, ei linjaa saa lopettaa!! Ei voi pieniä ihmisiä laittaa hyppimään monen bussin väliä (ja samalla seisomaan pakkaseen/vesisateeseen/paahteeseen). Ihmismäärät vaan nousee ja linjoja lakkautetaan = IHAN EDESVASTUUTONTA!

    VastaaPoista
  3. 51:sen poistuminen ja korvaaminen 59:llä tarkoittaa, ettei pääse Konalan suunnalta enää suoraan Hakaniemi-Kallio-Sörnäisten ydinalueelle. Huono juttu. Vaihdolla ratikkaan Pasilassa tämä toki onnistuu, tai Junatien kohdalla johonkin välineeseen (mihin?), mutta vaihdot hidastavat, ja lisäävät kävelymatkaa näissä kohdissa, missä isojen autoteiden ylittäminen jalan on hidasta ja monimutkaista. Linjastojen siirtäminen isoille väylille vain lisää tätä ilmiötä. Kesällä liikkuminen on helppoa liikuntakykyiselle ihmiselle, mutta kaikki hankaloituu talvella. Entäs liikuntarajoitteiset ihmiset? Heille on ensisijaisen tärkeätä, että matkat sujuvat vaihdoitta.
    Ainoana positiivisena näen, että 59:sen vuoroväli olisi myös lauantaisin 10min, ja että se liikennöisi myös sunnuntaisin. Mutta jos 51 oikeasti lakkautetaan, vaadin Hakaniemi-Kallio suunnalle vaihto-ehdotuksen, joka tapahtuu vaihtamatta pysäkkiä = ei kävelyä. Toivoisin, että todellakin Pitäjänmäen aseman ja Konalan välillä vuorovälit tihenevät, niinkuin luvattu, ja liikennöinti jatkuisi myöhempäänkin kuin 23.30, koska junien liikennöintikin harvenee vahvasti iltaisin. Toivoisin myös, että yleisesti potentiaalisten vaihtopysäkkien lähekkäisyyttä otettaisiin liikennesuunnittelussa huomioon.

    VastaaPoista
  4. Miten on mahdollista että edes harkitaan linjan 51 lakkauttamista!!?? Linja on käytössäni joka päivä kulkiessani sillä töihin. Se on ainut jolla pääsee Pohjois-Haagasta Kallioon tai Mäkelänkadulle. Eikä kyllä voi puhua että olisi turha linja, bussi on yleensä melko täynnä! Puhumattakaan normaaleista ruuhka-ajoista aamulla ja iltapäivällä.
    Käytän linjaa paljon myös mennessäni Mäkelänrinteeseen, Kaupunginteatteriin, Messukeskukseen ja Konepajalle. Viimeksi kun vuoroja rukattiin, juuri 51:een lisättiin hidastava Metsälän kierros ja nyt sitten taas 51 on teidän hampaissa. Jos mielestänne se reitti on liian pitkä tai hidas, niin otetaan ylimääräine Metsälänkierros pois ja palataan Tuusulanvåylälle ja siitä Maunulaan.
    Aikataulussa pysymisen vaikeus on ihan puppua! Ajelen sillä vähintään arkisin töihin + muulloinkin ja se linja on aikataulussaan ihan hyvin. Se ei ole mikään linjan lopettamisen syy, että reitti on pitkä eikä aikataulu pidä. Sitä paitsi, pidennettiinhän juuri esim 43:n reittiä Kuninkaantammeen saakka.
    Jättäkää 51 rauhaan! Se on monelle tärkeä ja ainut linja Vallilaan/Kallioon.

    VastaaPoista
  5. Bussia 51 ei voi lopettaa jos ei ole täysin vastaavaa reittiä tulossa, matkan varrella on erityisammattiopisto, paljon vanhusten palvelutaloja joilla yhteys kauppakeskus kaareen esimerkiksi.

    VastaaPoista
  6. Olette poistamassa linjoja 50 ja 51 ja korvaamassa ne linjalla 23, jonka reitti kulkee täysin eri kaupunginosien kautta kuin nykyinen linja 51. Suunnitelmassanne on jätetty Metsälän kaupunginosa ja sen asukkaiden sekä Metsälän teollisuusalueen tarpeet huomioimatta. Linjan 51 yhteys Tuusulantien/Mäkelänkadun kautta Hakaniemeen on mahdollistanut yhteyden mm. Mäkelänrinteen uintikeskukseen, vaihdolla Kinaporin palvelukeskukseen Sörnäisissä ja Urheilutalolla Kalliossa yhteyden raitiovaunulla Mannerheimintielle, Töölöntorille jne. Olette unohtaneet lapset, ikäihmiset ja huonosti liikkuvat, sillä heidän kykynsä hankaliin vaihtoihin esim. Ilmalassa tai Pasilassa voivat olla hyvin rajalliset. Kaupunkipyörät ja suunnitteilla olevat potkulaudat eivät ratkaise sujuvia, kaikki kaupungin asukkaat huomioivia, julkisia liikenneyhteyksiä. Säilyttäkää linja 51, me metsäläläiset tarvitsemme sen.

    VastaaPoista
  7. Älkää poistako linjaa 51. Se on ainut suora yhteys Pitäjänmäeltä harrastuksiin Lassilaan lauantaisin sekä Pitäjänmäen suunnalta Mäkelänkadulle.

    VastaaPoista
  8. Jos linja 51:n lopetetaan ja linja 36 päättyy Kaareen, niin Pirkkolan uimahalliin ei pääse Malminkartanosta, Konalasta ja Reimarlasta millään. Pirkkolassa käy paljon eläkeläisiä uimassa ja muissa harratuksissa. Täytyy varmaan lopettaa liikuntaharrastus kun Helsingin kaupunkikin on sitä mieltä.

    VastaaPoista
  9. Toivottavasti tästä ketjusta HSL:n suunnittelijoille valkenee kuinka tärkeä linja 51 on monen alueen ihmisille - erityisesti lapsille ja ikä-ihmisille mutta myös meille harrastaville ja opiskeleville työikäisille. Tämä reitti on todella suosittu, aina täynnä ja palvelee todella monta eri tarkoitusta. Korvaavaa reittiä ei ole tulossa, ainakaan sellaista joka palvelisi Haagasta Konalan tai Hakaniemen suuntaan. Myös yhteydet muualta kuin Maunulasta tai haagasta Pirkkolan liikuntapalveluiden pariin huononevat ja siten esimerkiksi ikä-ihmisten liikkuminen vaikeutuu ja samoin lasten kulkeminen ominpäin harrastuksiin (mikä taas lisää yksityisautoilua). Mitä tulee yhteyteen Kallion/Hakaniemen suuntaan, on 51 ainoa laatuaan ja ajatus Töölön kautta kiertämisestä absurdi kun meillä kerran on hyvin toimiva suora yhteys. Tähänkin ketjuun kommentoineet ihmiset varmasti ymmärtävät että kaikkeen ei ole varaa mutta älkää nyt hyvät ihmiset poistako sellaista linjaa, joka nimenomaan joukkoja liikuttaa aamusta iltaan. En ymmärrä, miten tämä niin suurta joukkoa palveleva 51 voi ylipäätään olla poistouhan alla. Pyydän, että harkitsette vielä, ja tulette siihen johtopäätökseen, että tämä linja ehdottomasti kannattaa säilyttää.

    VastaaPoista
  10. Linjaa 51 ei saa lakkauttaa! Pohjois-Haagasta pääsee sillä kätevästi Mäkelänrinteeseen ja Vallilaan. Mutta erityisesti suora yhteys Hakaniemeen on tärkeä.

    VastaaPoista
  11. 1. Linja 33 tulee linjata Ulvilantien kautta Munkkiniemen, kuten luonnoskartassa on ehdotettu. Näin saadaan suuri määrä kulkijoita lisää mm. Munkkivuoren ostoskeskuksen, koulujen ja kirkon piiriin.
    2. LINJA 23 tulee pysyttää ennallaan tai linjata se Mannerheimintiellä etelään ja Reijolankadun kautta Hakaniemeen. (siis palautetaan vanha käytäntö) Se keventäisi Pasilan ja Ilmalan yhä pahenevaa ruuhkaa.
    3. Tutkikaa, voiko Vihdintien ympyrästä linjata busseja Huopalahden tien kautta. Lapinmäentie on pahasti ruuhkainen, ja ruuhka pahenee yhä, kun Pohjolan talon alueen uudet talot rakennetaan.
    4. Taksat: A-vyöhykkeelle oma taksa. Ikäihmisille suurempi alennus ja kelloaikarajoitus pois.
    Terveisin, Ilkka Viitasalo.

    VastaaPoista
  12. Kuka nero keksi jättää Metsälän ilman suoraa yhteyttä kaupunkiin. Uusien linjojien ettäisyydet pysäkäille yli 400 metriä. Sehän oli nähtävissä, että 62 jälkeen käyttöön otettu 51 olisi epäonnistunut linja. Vrt. 65a/66a, jotka olivat miltei aina myöhässä, tai edellä aikaansa. Vanhasta 62 vielä, Hsl ei ilmeisesti viimevuosina halunnut sille matkustajia kun ei näkynyt reittioppaassa. Kuinka täältä potkitaan Maunulan terveysasemalle? (56 saa paljon matkustajia välille tinasepäntie - Käpylän asema)

    VastaaPoista
  13. Siis onko todella näin, että linja 552 Malmilta Otaniemeen poistuu? Miten Malmilta pääsee jatkossa Otaniemeen? Pitääkö muka mennä Kamppiin ja sieltä Otaniemeen? Ei näin! Miten tämä poikittaisliikenne voi olla näin vaikea asia järjestää toimivasti???

    VastaaPoista

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.