maanantai 31. joulukuuta 2018

Linjastosuunnitelmaluonnoksesta tehdään vaikutusten arviointi

Helsingin poikittaisyhteyksien linjastosuunnitelmaluonnoksesta tehdään tammikuussa vaikutusten arviointi. Tällöin saamme selville, miten matkustajien matkojen suuntautuminen muuttuu ja miten matkustajamäärät muuttuvat linjoittain. Vaikutusten arvioinnista selviävät myös kulkumuoto-osuuksien muutos sekä aika- ja palvelutasohyödyt.
Esimerkkikuva Tuusulan ja Keravan linjastosuunnitelman vaikutusten arvioinnista.
Esimerkkikuvassa näkyy Tuusulan ja Keravan linjastosuunnitelman matkustajamäärien ero
nykylinjastoon. Vastaavanlaisia kuvia saadaan Helsingin poikittaislinjaston vaikutusten arvioinnista.
Saavutettavuutta tässä arvioinnissa tutkitaan seuraavien kaupunginosien osalta: Helsingin keskusta, Käpylä, Maunula, Etelä-Haaga, Pohjois-Haaga, Kannelmäki, Kallio, Viikinmäki, Konala, Otaniemi ja Postipuisto.

Arvioinnin tarkasteluvuosi on 2025. Nykytilanteessa ja suunnitelmaluonnoksessa lähtökohtana on, että pikaraitiotie on rakennettu. Aiemmin esiteltyyn linjastoluonnokseen tehdään palautteen perusteella joitakin muutoksia. Kerromme näistä muutoksista tarkemmin tammikuussa.

Esittelemme vaikutusten arvioinnin tuloksia myöhemmin täällä blogissa.

Hyvää uutta vuotta 2019 kaikille lukijoillemme! Palataan ensi vuoden puolella!

30 kommenttia:

  1. Mihin jäi Kumpulan ja Oulunkylän alueet? Tarkoittaako tämä ettei näiden alueiden saavutettavuutta tutkita ja esim. Kumpulalaisten pääsy esim. omaan neuvolaan Oulunkylään ohitetaan (taas)?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei, ja kiitos kysymyksestäsi. Saavutettavuustarkasteluun olemme valinneet joitakin keskeisiä paikkoja, joihin tehdään paljon matkoja. Mukana on lisäksi Viikinmäen kasvava asuinalue sekä Postipuiston asuinalue, jonka rakentaminen on vasta alkamassa. Tarkastelun tuloksena nähdään liikennemallin arvioimat matka-aikojen muutokset kaikkialta pääkaupunkiseudulta valittuihin pisteisiin sekä valituista pisteistä kaikkialle pääkaupunkiseudulle. Tarkastelussa ovat tällöin mukana esimerkiksi matkat Kumpulasta Maunulaan tai Oulunkylästä Otaniemeen.

      Kumpulan ja Oulunkylän välinen matka-aika pitenee hieman linjan 52 poistuessa tältä reittiosuudelta ja matkan muuttuessa vaihdolliseksi esimerkikssi Käpylän aseman kautta. Toisaalta vaihdollisen yhteyden vuoroväli on huomattavasti tiheämpi kuin linjalla 52 nykyisin, jolloin kokonaismatka-aika keskimääräinen odotusaika huomioiden säilyy suunnilleen samana kuin nykyisinkin.

      Poista
    2. Siis 52 poistuu kumpulasta? Milloin tämä on päätetty?

      Poista
    3. Paljonko palautetta tuli 52:n säilyttämiseksi? Miksi sitä ei otettu huomioon?

      Poista
    4. Minkä mukaan tuo matka-ajan pituus on laskettu? Itse katsoessani reittiopasta joukolan puiston -pysäkiltä oulunkylän terveysasemalle kestää vaihdollisena (bussi 56 ja i-juna) 18 min + kävelyt pysäkeille yms. Kun taas suoralla linjalla (52) matka-aika on 6 minuuttia + kävelyt yms.

      Kumpulasta yhä edelleen mennään esim neuvolaan Oulunkylään. Kun mukana on pari neuvolaikäistä lasta voi noihin vaihdollisiin laittaa mukaan myös lapsen hitaan kävelyn ja hissien odottelun rattaiden kanssa. Sama koskee esim. vanhuksia rollaattoreiden tms kanssa.

      Pidentyvät matkat tarkoittaa myös yksityisautoilun lisäystä tai sitä, että ihmiset joutuvat ottamaan pidempiä aikoja vapaata töistä ehtiäkseen lasten neuvoloihin.

      Kumpulasta vietiin jo yksi linja, nyt toinen. Paksulta tuntuu, etenkin kun näemmä hsl on tehnyt jo päätöksen 52 poistosta. Tällaiset kyselyt taitavat vain olla silmänlumetta ja mukademokratiaa.

      Poista
    5. Sama kysymys kuin edellisellä! Minulle reittiopas antaa 52:lla matka-ajaksi kotoani terveysasemalle kävelyineen 11 minuuttia, vuoroväli bussilla pahimpien ruuhkahuippujen ulkopuolella päiväsaikaan 15 min. 56:n uudeksi vuoroväliksi on ilmoitettu päiväsaikaan 10 min. Reittiopas antaa 56 + juna -yhdistelmälle tällä hetkellä matka-ajaksi vaihtoineen ja kävelyineen 21 min. Eihän tuosta millään logiikalla saa yhtä nopeaa, kun syöttöväli junaan on bussilla 56 vain 5 minuuttia tiheämpi ja matka-aikojen erotus on 10 minuuttia. Hitaampi ja hankalampi reitti siis tiedossa. Laskin käteen!

      Poista
    6. Linjan 56 matka-aika Kumpulasta Käpylän asemalle on n. 6 minuuttia ja junamatka Käpylän asemalta Oulunkylän asemalle kestää 2 minuuttia. Ensi syksystä alkaen myös K-junat pysähtyvät Käpylässä, joten junia kulkee tällä välillä jatkossa 5 minuutin välein. Junalla pääsee Oulunkylässä hieman lähemmäs terveysasemaa kuin bussilla 52.

      Linjastosuunnitelma valmistuu kevättalvella. Linjastoluonnoksesta saamamme palautteen perusteella olemme tutkineet mm. mahdollisuuksia järjestää yhteys Kumpulasta Oulunkylän terveysasemalle pienkalustolla liikennöitävällä lähibussilinjalla. HSL:n hallitus päättää uudesta linjastosta todennäköisesti maaliskuussa.

      Poista
    7. Hsl ei siis huomioi kävelymatkoja, joita bussista junaan vaihtaminen aiheuttaa? Yhä edelleen reittioppaan mukaan linja 52 on nopeampi kuin bussi+juna yhteys. Lisäksi saman sivun mukaan bussilla pääsee lähemmäksi kuin junalla. Pitäisikö teidän tarkastaa omat laskelmanne tai vastaavasti korjata reittioppaan tiedot?

      Tarkoittaako mahdollinen uusi lähilinja samanlaista aikataulua kuin on 603 linjalla nyt? Eli terveyskeskukseen pääsee suoralla yhteydellä kerran tunnissa. Sehän vasta kannustaa joukkoliikenteeseen, etenkin jos lääkäriaika on esim tasalta ja bussi on perillä viisi yli.

      Lopuksi voisiko hsl vastata siihen miksi ihmeessä tällaisia kyselyitä edes tehdään, jos päätökset tehdään kuitenkin kuuntelematta kyselyjen tuloksia? Hehkutatte mahtavaa kansalaisvaikuttamista, mutta voisitte samalla kertoa, että osaan suunnitelmista ei voi vaikuttaa.

      Ylipäätänsä ei kukaan ole kertonut sanallakaan niille ihmisille muutoksista, joita nyt tehdään ja jotka eivät käytä somea. Kuinka monelta useasti oulunkylän terveysasemaa käyttävältä vanhukselta on näistä muutoksista kyselty? muutoksista kerrotaan tällä palstalla ja epäselvällä juoksevalla tekstillä osissa busseista.

      Poista
    8. Monetko lastenvaunut lähibussiin mahtuisi? Riittääkö se alueen kaikille neuvolankäyttäjille? 52:n vaunupaikat ovat nykyisin järjestään täynnä, olemme monta kertaa myöhästyneet terveysasemalta kun vaunuilla ei mahdu enää bussiin sisään.

      Poista
  2. Myös Munkkiniemen ja Munkkivuoren alueet kaipaisivat vaikutusten arviointia, sillä ainakin linjan 52 muutokset vaikuttanevat alueiden ja eri määränpäiden saavutettavuuksiin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei, ja kiitos kommentistasi. Liikennemallitarkastelu kattaa koko seudun, vaikka tarkempaan saavutettavuustarkasteluun olemmekin valinneet vain joitakin pisteitä. Saavutettavuustarkastelussa näkyvät matka-aikojen muutokset Munkinseudun ja valittujen pisteiden, esimerkiksi Otaniemen, Pohjois-Haagan, Kannelmäen ja Maunulan välillä.

      Poista
  3. On todella järkyttävää että olette ilmeisesti nyt päättäneet poistaa Kumpulan ja Käpylän asukkaiden ainoan yhteyden terveysasemalle asukkaiden vastustuksesta ja runsaasta palautteesta välittämättä. Ymmärrän toki runkolinja-ajattelun, mutta se sopii huonosti kahden kilometrin matkoihin niin, että kilometrin kohdalla vaihdetaan. Sujuvan terveysasemayhteyden (vaihdollinen ja sujuva ovat tällä osuudella todella eri asia) pitäisi varmasti fiksuilla päättäjillä olla edes jonain prioriteettina, jotta asukkaiden arki sujuisi. Olen aivan älyttömän pettynyt siihen, että jokaisella uudistuskierroksella juuri tältä alueelta poistuu linja toisensa jälkeen.

    VastaaPoista
  4. Miten pääsen vauvan kanssa jatkossa neuvolaan Kumpulasta Oulunkylään? Huono päätös.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Me ajateltiin vaihtaa pikaisesti neuvolaa jonnekin, mihin pääsee yhdellä bussilla suoraan. Mahdollisesti vallilaan. Kannattaa toimia nopeasti, kaikki halukkaat eivät kuitenkaan mahdu pois Oulunkylästä vaikkei sinne rattailla enää oikein pääsekään. Surettaa tämä arjen tietoinen hankaloittaminen ja olen tosi pettynyt HSL:ään.

      Poista
  5. Ensin vietiin Kumpulasta linja 55 ja nyt 52! Aika vaikea suosia jatkossa julkista liikennettä, kun sitä ei järkevästi ole tarjolla!

    VastaaPoista
  6. Liikennemallitarkastelu näyttää siltä , ettei Kumpulaa ole hsl:lle olemassa ollenkaan , tihennetyistä vuoroväleistä ei ole mitään iloa , kun pysäkit ovat kilometrien päässä , keskustan suuntaan / Hakaniemeen ei ensimmäistäkään linjaa , ei edes metrolle . Onko tarkoitus liittää Kumpula Porvooseen ? Ei linjaa edes terveyskeskukseen . Miten suosit julkista liikennettä kun sitä ei enää ole ? Lisäksi ruuhkat tapaturmapäivystyksissä kasvavat , jos ihmiset joutuvat liukatelemaan hoitamattomilla kaduilla yrittäessään selvitä pysäkeiltä toisille vaihtorumbassa . Miksi Kumpulasta viedään kaikki , ensin 55 , nyt 52 ? Kamalaa kaikkinensa .

    VastaaPoista
  7. Mitä!!! Poistuuko linja 52 Intiankadulta? Uskomatonta, kuinka alueen koululaidet ja päiväkoti-ikäisten perheet voidaan unohtaa näin! Linja 52 on yksi merkittävin kulkuyhteys alueen ruotsinkieliseen peruskouluun ja suureen tarhakompleksiin Koskelan sairaalan alueella. Lisäksi linja palvelee yhteyttä Kumpula-asabian kauppakeskus- adabian keskus. Puhumattakaan jo monasti edellä nostetusta Oulunkylän terveyskeskuksesta (tai Oulunkylän alueen muista tärkeistä kohteista).

    Kumpulassa on paljon autottomia pereitä, maauimala, joka vetää väkeä kesäisin. Lisäksi alueelle kaavaillaan suurta päiväkotia. Kenen etua tämä yhteyksien maaninen lopettaminen ajaa?

    VastaaPoista
  8. Miten jatkossa eskarit Toukolasta, Arabiasta ja Kumpulasta menevät Oulunkylään luistelemaan? Entä koululaiset? Miten pääsee vaihdotta lastenrattaiden kanssa neuvolaan tai terveysasemalle?

    Miten lapset ja nuoret pääaevät Oulunkylän ja Pirkkolan urheilupuistoihin? Entä Oulunkylästä Pop&Jazz konservatorioon tai musiikkiopistoon Käpylää? Yläkouluun moni menee Koskelan ja Veräjämäen suunnalta bussilla. Oulunkylän yhteiskoulun pysäkillä jöi yhdestä bussista pois 25 teiniä kerralla koulun alkaessa.

    Suora linja on välttämätön esim. Oukunkylän liikkntapuistoon, yläkouluun ja lukioon sekä terveysasemalle. Myös harrastusmahdollisuuksia rajataan, kun suora yhteys mm. Pirkkolaan poistuu. Alakoululaiselle vaihdot ovat vaikeita ja pelottavia. Suoralla bussilla onnistuu.

    Nyt rakennetaan esteitä liikkumiselle ja lisätään autoilun tarvetta.

    VastaaPoista
  9. Kumpulassa asuu paljon lapsia ja koululaisia, jotka tarvitsevat vaihdottomia yhteyksiä voidakseen liikkua turvallisesti esimerkiksi harrastamaan liikuntaa Oulunkylään ( tanssiopisto ja jäähalli). Myös lastenvaunujen kanssa neuvola käynti hankaloituu. Linjan poistuminen lisää painetta oman auton käyttöä. Pitäisi erityisesti ajatella juuri lapsia ja nuoria. He tarvitsevat turvallisia vaihtoehtoja. Jos he tottuvat käyttämään julkisia pienestä pitäen, he suosivat niitä myöhemminkin.

    VastaaPoista
  10. Tämä on erittäin lyhytnäköistä. Lähiterveyskeskukseen tulisi jokaisen päästä yhdellä bussilla, samoin lähimpään kouluun (ruotsinkieliset). Järkyttävää ja välinpitämätöntä!

    VastaaPoista
  11. Kumpulan saavutettavuutta ei varmasti kannatakaan tarkastella, sillä se heikkenee niin kovasti. Uskomaton päätös tämä (ilmeisesti jo sovittu vaikkei missään tiedotettu) 52:n poistuminen Kumpulasta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei,
      viime vuoden puolella esiteltiin siis linjastoluonnosta, jota sai kommentoida. Nyt luonnokseen on tehty palautteen perusteella muutoksia, joista voi lukea tästä: http://hslhelpoke.blogspot.com/2019/02/muutoksia-linjastoluonnokseen.html Linjastoluonnos menee HSL:n hallituksen käsittelyyn talven/kevään aikana eli mitään päätöstä ei ole vielä tehty.

      Poista
  12. Kumpulaan on tulossa uusi iso päiväkoti kun vanha menee remonttiin ja tilalle rakennetaan isompi. Miten nämä yli sadan lapsen perheet saavat lapsensa kuskattua kun alueelle ei enää pääse bussilla?

    VastaaPoista
  13. Terveysaseman lisäksi suora yhteys poistuu Kottby lågstadietiin, Oulunkylän yhteiskouluun, yläkoulussa painotettuja luokkia sekä iso lukio, (molempiin koulualuuen lapset kulkevat reunoilta bussilla), Pohjois-Haagan yhteiskouluun (painotetut luokat yläkoulussa ja iso lukio), Lärkaniin, Pirkkolan ja Oulunkylän liikuntapuistoihin, Käpylän musiikkiopistoon, Pop&Jazz konservatorioon ja Arabian suunnassa Arcada ja Metropolia.

    Nousijoissa ei näy kuin lipun näyttävät. Nousijoiden määrissä eivät näy lapsiryhmät ja vaunujen kanssa liikkuvat. Esim. päivittäinen liikkuminen päiväkoteihin. Ei pitkät vaihtoyhteydet arjessa ole todellakaan realismia. Nyt on suunnittelija harmillisen kaukana reaalimaailmasta. Poikittaisliikenne arkisin ruuhka-aikaan ei onnistu vaihtojen kanssa. Jo nyt on vaikeaa ja usein mahdotonta päästä neuvolaan, kun bussiin mahtuu vain kahdet tai hyvällä tuurilla kolmet vaunut. Saati sitten silloin, jos kokoillaan lisää rattaita eri suunnista.

    Nyt järki käteen suunnitteluun.

    VastaaPoista
  14. Onko linjastoluonnokseen tulossa muutoksia reitin 55 päätepysäkin osalta eli aiotaanko reittiä jatkaa Oulunkylän torilta Kustaankartanolle? Entä onko 506:n reittiin tulossa muutoksia linjastoluonnokseen verrattuna eli miten huomioidaan pääsy Meilahden sairaala-alueelle esimerkiksi Arabianrannasta?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei,
      saimme eilen julki postauksen, jossa on käyty läpi linjastoluonnokseen tehtävät muutokset. Linjalle 55 linjastoluonnoksessa esitettyjä muutoksia ei toteuteta ja 506 puolestaan menisi linjastoluonnoksen mukaisesti. Eli Arabianrannasta pääsisi linjalla 506 Mannerheimintielle, josta sitten olisi käveltävä loppumatka sairaala-alueelle tai vaihdettava esimerkiksi Pasilassa ratikkaan 7 tai runkolinjoihin 500/510, joilla pääsee lähemmäs. Voit tutustua muutoksiin tarkemmin tästä: http://hslhelpoke.blogspot.com/2019/02/muutoksia-linjastoluonnokseen.html

      Poista
  15. Miksi HSL on lopettanut kysymyksiin vastaamisen täällä? Surkeaa.

    VastaaPoista
  16. "Kerromme näistä muutoksista tarkemmin tammikuussa."

    Eipä ole näkynyt.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei,
      ja pahoittelut, ettemme ehtineet tammikuun aikana kertoa linjastoluonnokseen tehdyistä muutoksista. Postaus muutoksista saatiin julkaistua eilen: http://hslhelpoke.blogspot.com/2019/02/muutoksia-linjastoluonnokseen.html

      Poista
  17. Linja 52 tai vastaava reitti on säilytettävä Ulvilantiellä. Ostoskeskukseen on liian pitkä matka monille munkkivuorelaisille, josta uusi linja menee suunnitelman mukaan, eikä muita poikittaislinjoja jää.

    VastaaPoista

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.