torstai 22. marraskuuta 2018

Kysymyksiä ja vastauksia linjastoluonnoksesta

Julkaisimme linjastoluonnoksen täällä blogissa viikko sitten. Keskustelu ja kommentointi on ollut vilkasta, kiitos siitä teille! Poimimme tähän kirjoitukseen blogikommenttien ja -kysymysten sekä ensimmäisen asukastilaisuuden perusteella eniten puhuttaneita asioita linjastoluonnoksesta sekä vastauksia kysymyksiin.

Miksi yhteys Kumpulasta Oulunkylän terveysasemalle linjalla 52 poistuu?


Linjan 52 nykyisellä reitillä kulkee melko vähän matkustajia, vähemmän kuin muilla Helsingin poikittaislinjoilla. Kumpulasta Oulunkylän suuntaan nousee linjalle 52 keskimäärin 2 matkustajaa / lähtö.
Linjastoluonnoksessa yhteys Kumpulasta Oulunkylään on vaihdollinen esimerkiksi Käpylän asemalla vaihtaen. Kumpulasta Käpylän asemalle pääsee linjalla 56, jonka vuoroväli tihenee. Pohdimme Kumpulan terveysasemayhteyden järjestämistä vaihdottomana vielä jatkosuunnittelussa saamamme palautteen perusteella.

Linjalla 51 on päässyt vaihtamatta moneen paikkaan. Miksi se poistuu?


Linja 51 on yksi Helsingin pisimmistä bussilinjoista, matka-aika on noin 50–70 minuuttia. Saamamme palautteen sekä ajoaikamittausten perusteella linja on epäluotettava, koska ajoajat vaihtelevat paljon, eivätkä bussit usein pysy aikataulussaan. Linjan 51 liikennöinti on pituudesta ja ajoaikojen vaihtelusta johtuen kallista, koska busseja ja kuljettajia tarvitaan paljon. Lisäksi linjan kuormitus vaihtelee paljon. Joillakin lähdöillä ja reittiosuuksilla matkustajia on paljon, mutta esimerkiksi Kallion alueella ja reitin pohjoispäässä bussit ovat usein varsin tyhjiä. Linjalla myös tehdään paljon sellaisia matkoja, jotka voisi tehdä muillakin samaa reittiä kulkevilla linjoilla, esimerkiksi Maunulasta Hämeenlinnanväylälle tai Pitäjänmäen asemalta Konalaan.

Vaihtoehtoisia yhteyksiä linjalle 51 tarjoavat muun muassa linjat 1, 3, 8, 9, 23, 36, 40, 56, 59 ja 550.
Vaihtoehtoisia yhteyksiä linjalle 51 tarjoavat muun muassa linjat 1, 3, 8, 9, 23, 36, 40, 56, 59 ja 550. 
Linjalle 51 on linjastoluonnoksen mukaisessa linjastossa paljon tiheitä korvaavia yhteyksiä muun muassa ratikoilla (erityisesti Kallion ja Alppiharjun alueella), junilla ja busseilla 56, 59 ja 550. Runkolinjabussin 550 korvaa 2020-luvun alkupuolella Raide-Jokeri-pikaratikka, jonka vaunuihin mahtuu kaksinkertainen määrä matkustajia nykyisiin runkolinjabusseihin verrattuna. Osalle nykyisen linjan 51 matkoista tulee tilalle korvaava vaihdoton yhteys: esimerkiksi Konalasta Vallilaan pääsee linjalla 59 ja Maunulasta Alppilaan linjalla 23.

Mitä tapahtuu linjalle 69?


Emme ole käsitelleet linjaa 69 tässä suunnitelmassa, mutta Raide-Jokerin rakentamisen myötä linjan reittiin joudutaan todennäköisesti tekemään pieni reittimuutos Oulunkylän alueella. Linjan 69 käyttämä ajoyhteys Käskynhaltijantieltä Mestarintielle tulee poistumaan, jolloin linjan reitti voisi siirtyä kulkemaan esimerkiksi Siltavoudintietä Mäkitorpantielle. Tällöin reitti palvelisi myös nykyistä paremmin yhteyksiä Käpylän suunnasta Oulunkylän terveysasemalle. Patolan alueen lähiyhteyksiä palvelee myös lähibussi 603. Mestarintien ajoyhteyden katkeaminen vaikuttaa todennäköisesti senkin reittiin, mutta pikkubussilla on mahdollista liikennöidä myös pienemmillä kaduilla, jolloin linja voi todennäköisesti edelleen tarjota yhteyden esimerkiksi Hirsipadontieltä Oulunkylän terveysasemalle ja Kottby lågstadieskolalle.

Linjan 69 mahdollinen reittimuutos Oulunkylässä, kun Mestarintien ajoyhteys katkeaa.
Linjan 69 mahdollinen reittimuutos Oulunkylässä, kun Mestarintien ajoyhteys katkeaa. 
Linjojen 69 ja 603 mahdollisten reittimuutosten osalta tulemme tekemään päätöksiä sitten, kun Raide-Jokerin rakentamiseen liittyvät väliaikaiset ja pysyvät vaikutukset ja muutosten ajankohdat ovat tarkentuneet.

Miten Patolan ja Arabianrannan ruotsinkieliset koululaiset pääsevät jatkossa Kottby lågstadieskolalle, kun linja 52 ei enää kulje Käpylään?


Käpylässä sijaitseva Kottby lågstadieskola on Arabianrannan, Kumpulan, Käpylän, Koskelan, Oulunkylän ja Patolan alueen ruotsinkielisten koululaisten lähikoulu. Linjastoluonnoksessa yhteyksiä koululle tarjoaa Arabianrannan ja Oulunkylän suunnasta linja 55, jonka reitti jatkuu Koskelasta Oulunkylään. Linjan 55 koulua lähin pysäkki ”Taivaskallio” on noin 400 metrin päässä koulusta. Kumpulasta yhteyksiä tarjoaa nykyisellä reitillään linja 56, jonka vuoroväli tulee tihenemään. Lisäksi Oulunkylän suunnasta koululle pääsee linjalla 69 sekä lähibussilinjalla 603. Näiden reitteihin tulee kuitenkin todennäköisesti Raide-Jokerin rakentamisen vaikutuksesta muutoksia, kun Mestarintien ajoyhteys poistuu käytöstä (katso vastaus edelliseen kysymykseen).

Kottby lågstadieskolan koulumatkayhteyksiä palvelevat linjat 55, 56, 69 ja 603.
Kottby lågstadieskolan koulumatkayhteyksiä palvelevat linjat 55, 56, 69 ja 603. Linjan 69 reitti kulkee kartalla Oulunkylässä Mäkitorpantien ja Siltavoudintien kautta, minne reitti saattaa siirtyä Mestarintien ajoyhteyden sulkeutuessa. Myös linjan 603 reitti saattaa hieman muuttua Oulunkylässä. 

Miksi linja 63 poistuu Haagan itäreunalta?


Linjan 63 reitti siirtyy kulkemaan Maunulasta uuden Postipuiston asuinalueen sekä Ilmalan aseman kautta Ruskeasuolle ja edelleen Mannerheimintietä Kamppiin. Uudella reitillä linja palvelee nykyistä paremmin yhteyksiä junille sekä tuo yhteydet uudelta asuinalueelta läntiseen kantakaupunkiin.

Nykyisellä reitillään linja 63 kulkee Haagassa kahden vilkkaan joukkoliikennereitin, Hämeenlinnanväylän ja Ilkantien–Tunnelitien–Kauppalantien välissä. Lisäksi reitti kulkee aivan asutuksen reunalla, mikä tarkoittaa sitä, että linjan 63 oma palvelualue Haagassa on hyvin pieni. Hämeenlinnanväylällä liikennöi Länsi-Vantaan suunnan seutubusseja tiheällä noin 5–10 minuutin vuorovälillä aamusta iltaan. Hämeenlinnanväylällä on pysäkit Pirkkolantien, Metsäläntien ja Kivihaan kohdalla. Tunnelitietä puolestaan kulkee keskustan suuntaan linja 40. Myös Metsäläntietä Hämeenlinnanväylälle kulkeva linja 43 palvelee osin samaa aluetta kuin linjan 63 nykyinen reitti.

300 metrin etäisyys Hämeenlinnanväylän sekä linjojen 40 ja 43 pysäkeiltä Haagassa.
300 metrin etäisyys Hämeenlinnanväylän sekä linjojen 40 ja 43 pysäkeiltä Haagassa. 
HSL:n joukkoliikenteen suunnitteluohjeen mukaan toiseksi parhaalla neljän tähden palvelutason alueella (suurin osa Helsingistä on tätä aluetta) tavoite-etäisyys lähimmälle pysäkille on enintään 400 metrin matka linnuntietä ja maksimietäisyys 600 metriä. Haagassa 400 metrin tavoite-etäisyys täyttyy myös ilman linjaa 63. Suurin osa asukkaista on enintään 300 metrin etäisyydellä lähimmästä keskustan suunnan linjan pysäkistä.

Miten Vanhasta Maunulasta pääsee jatkossa Mäkelänkadulle?


Linjastoluonnoksessa Vanhan Maunulan joukkoliikenneyhteydet järjestetään nykyisten linjojen 50 ja 51 sijaan linjoilla 23 ja 63. Uudet linjat tarjoavat alueelta asukkaiden paljon toivomat vaihdottomat yhteydet keskustaan. Lisäksi reitit kulkevat pohjoisessa Maunulan keskustan kautta (muun muassa vaihto Raide-Jokeriin) sekä Ilmalan aseman kautta (muun muassa vaihto juniin). Linja 23 tarjoaa myös nykyistä paremmat yhteydet Maunulan alueelta Pasilaan.

Koska linjojen 23 ja 63 reitit kulkevat uuden Postipuiston alueen läpi, poistuu Vanhasta Maunulasta vaihdoton yhteys Mäkelänkadun suuntaan tai Mäkelänkadulle matkustaminen edellyttää kävelyä Pakilantien varteen linjojen 66 ja 67 pysäkille. Linjoilla 23 ja 63 muodostuu tiheä yhteys esimerkiksi Männikkötieltä Pakilantielle, jolloin vaihdollinen matka Mäkelänkadun suuntaan on sujuva.

Jäävätkö Ruskeasuon, Malminkartanon ja Koskelan sähköbussien latausasemat turhiksi?


HSL kokeilee yhteistyössä liikennöitsijöiden kanssa sähköbussiliikennettä linjoilla 23, 51 ja 55. Näitä koesähköbusseja varten on rakennettu latausasemat linjojen päätepysäkeille. HSL:n tavoitteena on lisätä sähköbussiliikennettä merkittävästi 2020-luvun aikana. Kalustoon, akkuihin ja lataukseen liittyvä teknologia kehittyy nopealla vauhdilla, joten on hyvin todennäköistä, että sähköbussiliikenne tulee laajentuessaan perustumaan osin erilaisiin ratkaisuihin kuin nyt koeliikenteen aikana on käytössä. Toisin sanoen, emme vielä tarkkaan tiedä, minkälaisiin teknisiin ratkaisuihin HSL-alueen sähköbussiliikenne tulee perustumaan esimerkiksi 5–10 vuoden päästä. On mahdollista, ettei nykyisille latausasemille ole tulevaisuudessa käyttöä, mutta on myös mahdollista, että niitä voidaan hyödyntää joko nykyisillä paikoillaan tai muualle siirrettyinä. Esimerkiksi akkujen kehittyessä voi olla mahdollista, että yön aikana tehty lataus riittää koko päivän ajaksi, jolloin busseja ei enää ole tarpeen ladata päätepysäkeillä päivän aikana.

Linjastoluonnosta voi kommentoida 9.12.2018 asti täällä blogissa.

Päivitys 23.11. klo 16:36: Asukastilaisuuksien esitysmateriaalin näet tästä.

39 kommenttia:

  1. Tää on tosi ikävää että Männikkötien asukkaat jää ilman yhteyksiä esim Hakaniemeen , ja kuinka monen luulette kävelevän Pakilantielle asti ? Männikkötien taloissa asustaa enemmän ikä-ihmisiä !!!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei, ja kiitos kommentistasi. Linjastoluonnoksessa Männikkötieltä on vaihdoton yhteys Hakaniemeen linjalla 23.

      Poista
  2. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  3. Onko hsl mietttinyt samaa myös mitä olette miettineet linja 51 ja 52 kohdalla, että linja 69 on korvattavissa myös vaihdoilla! mieluummin linja 69 lakkaisi kuin linja 51. esim jos linjan 55 jatkaisi oulunkylästä malmille linjan 69 reittiä pitkin , voisi linjan 69 lyhentää vaikkapa oulunkylän asemalle. Jakomäkeen voisi jatkaa esim linjan 70. onko linja 69 kiertelyssä mitään järkeä? kamppiin pääsee tätä nykyään malmilta kahdella bussilla , mutta ei kalasatamaan? myöskin linja 55 voisi päättää Hakaniemeen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei, ja kiitos kommentistasi. Linjan 69 korvaaminen muiden linjojen reittejä pidentämällä ei valitettavasti vähennä kustannuksia. Linjan 51 liikennöintikustannukset nykyisellä reitillä, vuoroväleillä ja liikennöintiajoilla ovat n. 3 miljoonaa euroa vuodessa.

      Poista
    2. Linjalla 69 on tälläkin hetkellä aikataulussa pysyminen haastavaa , myöskin linjan reittiä on liian kiertävä ja on koko Helsingin kiertävin linja.

      Poista
  4. Hei,
    hyvä että yhteyttä Maunulasta Pasilaan on mietitty!
    Mutta vanhasta Maunulasta Mäkelänkadulle ja Sörnäisiin metroon (Kurviin) ei siis ole mitään järkevää yhteyttä?
    Entä linja 23 - mikä sen kesto on? Vaikuttaa hitaalta reitiltä Kallioon/keskustaan.
    Tehdäänkö näihin suunnitelmiin vielä muutoksia tässä vaiheessa?
    (Vai miksi kommentteja nyt kerätään?)

    VastaaPoista
  5. Ja miksi molemmat vanhan Maunulan kautta kulkevat reitit menevät Postipuiston kautta?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei, ja kiitos kysymyksestäsi. Samoin kuin Maunulassa, linjat 23 ja 63 tarjoavat myös Postipuiston asukkaille yhteyden sekä itäiseen että läntiseen kantakaupunkiin. Reitit kulkevat myös Ilmalan aseman kautta, jolloin Maunulan suunnasta on tiheä yhteys Ilmalassa pysähtyviin juniin.

      Poista
  6. Miten Lassilasta pääsee jatkossa Konalaan ja Maunulaan vaihtamatta?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Lähibussi 36 kulkisi 20-30 min välein Lassilasta Kaupintieltä Konalaan. Kehä 1:ltä Lassilan liikuntapuiston pysäkiltä (Klaneettipolku) pääsee jatkossakin 553:lla vaihdotta Maunulaan arkisin sekä 553K:lla Kaupintieltä Maunulaan arki-iltaisin ja viikonloppuisin.

      Poista
  7. En ymmärrä miksi pitää rikkoa ehjää - 63 reitti on nyt täydellinen sekä ainoa suora reitti Kamppiin. Käyttöaste on korkea, ja jos sitä käyttävät joutuvat vaihtamaan valmiiksi jo ylitäysiin linjoihin 40/43 niin eihän siitä hyvä seuraa. Linjan merkitys haagalaisille on kriittinen, pyydän harkitsemaan uudestaan linjan muutosta.

    VastaaPoista
  8. Miten mennään jatkossa Konalasta Lassilaan, Pohjois-Haagaan, Pirkkolaan ja Kaareen? Omalla autolla ilmeisesti?

    VastaaPoista
  9. 59 tai 36 on mentävä samaa reittiä kuin 51 päätepysäkille Neulastielle,silloin se voisi toimia.59 ei kannata lopettaa Riukutielle.Taas suunnitellut , joku joka ei tunne kaupunkia.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. samaa mieltä!! muutenkin riukutien kääntöpaikan voisi kaavoittaa kerrostoille

      Poista
  10. Miksi pitäisi lopettaa linja 51, koska tämä on huomattavasti käytetympi kuin esimerkiksi 52. Olisi huomattavasti parempi lopettaa linja 52 kokonaan, perusteluina tähän voidaan ottaa se että käyttöaste on matalampi kuin vertailussa 51, myöskin linjaa on helppo korvata näillä HSL:n surullisen kuuluisilla "linjojen välisillä vaihdoilla". Lisäksi jo linja peittoa katsottaessa uuden suunnitelman mukaisella linjalla väli Kannelmäki -Munkkiniemi on hoidettu jo nykyisinkin niin että ensin teet vaihdon esim Ilkantiellä, josta pääsee erittäin usein menevään 550 (esim Otaniemeen) taikka Ruskeasuolla vaihtamalla 57, taikka tukholmankadulla 58.

    Teidän esittämän uuden linjastopohjan mukaisesti näillä väleillä kulkisi 3 runkolinjaa, ja runsas liikenteinen 57. Elikkä mikäli säästöjä HSL hakee tällä "poikittaisliikenteen kehittämisellä = Linjojen lakkautukset" niin tässä sitä syntyisi. Jos pelkästään Kauppakeskus Kaari- Ohjaajantie - Ilkantie menisi tämän uuden suunnitelman mukaan 41, 43, 52, 56 ja vielä taustalla myöskin 40. Vaikkakin on totta että nämä peruslinjat ovat ajoittain kuormitettuja niin eihän tuossa silti olisi mitään ideaa. Kannelmäestä otaniemeen pääsee nopeasti myöskin juna+metro yhdistelmällä ja vaikka 43/41 - 550/551 yhdistelmällä, niin kuinka monta vastaavaa yhdistelmää tähän tarvitaan?

    Miksi sitten 51 linjaa ei tulisi rukata, perusteluina muutokselle on pidetty 6000 ihmisen Postipuistoa. Myöskin Haagan seutu on kasvamassa runsaasti mikäli Walentin Chorellin tien jatke Aku Korhosen tiehen toteutetaan, niin tällöin Pohjois-Haagan alueelle tulee runsaasti uusia asuntoja ja työpaikkoja.

    Suunnitelmassanne ei ole tästä mainintaa ollenkaan.
    Suunnitelmassa on aivan huomioidaan vain vanhan Maunulan liikenteen käyttäjät. Linja 23 tulisi vähintäänkin uloittaa Pohjois-Haagaan Pirkkolan sijasta, tämä voitaisiin tehdä niin että linjan päätepysäkki olisi Ida Aalbergintien kääntöpaikalla jolloin tämä linja edes vähän kompensoisi poistuvia 51 - 52 - 63 liikennettä, tuomatta ajoaikaan huomattavaa lisäystä taikka merkityksellistä kustannuserää. Sillä voitaisiin myöskin korvata linjan 52 muuttamista, jolloin kyseisen linjan tarvetta ei välttämättä tulisi.
    Olette sanoneet että 51 on huonosti palveleva koska vaihdot eivät toimi ajoaikojen takia, no oletteko miettineet kuinka monta minuuttia lisää ajoaikaa tuli kun päätitte yksikantaan laittaa linjan kiertämään koko Maunulan? Entiseen linjaan nähden matka-aika piteni noin 10-15min. Tällä perustelitte aikoinaan 62 lopettamisen, vaikka nyt voidaan osoittaa että sekin oli harkitsematon veto.

    Lisäksi samaan aikaan kun olette lopettamassa Hämeenlinnanväylän linjastoja (kyllä tiedän suunnitelman 10min välein menevästä linjasta 400) niin on järjetöntä että muutoinkin jo ruuhkaiset 411, 415, 421, 431, 435, 436 yhdisteltäisiin lisäksi vielä linjan 63 haagalaisilla matkustajilla. Nykyisinkin jo nämä edellä mainitut seutulinjat ovat aamuisin seisomalastissa keskustaan päin tultaessa.

    Haagasta tällä teidän suunnitelmallanne tulee yksityisautoilun tyyssija koska yhteydet huononevat merkittävästi.

    En ymmärrä miten saatte ihmisten toivomuksesta nopeampaa liikennettä käsityksen että ihmiset haluavat luopua SUORISTA linjoista.

    VastaaPoista
  11. Uusi 52 on tärkeä linja joka tulee vahvistamaan selvää poikittaislinjaston vajetta Munkkiniemestä/vuoresta Huopalahteen ja siitä eteenpäin P-Haagaan ja Kaareen. Kovin moni ei varmaa kulje esittämääsi väliä Kannelmäki-Otaniemi 52:lla, mutta moni kulkee erinäisiä, lyhyempiä matkoja kyseisellä linjalla, kuten myös useimmilla muilla poikittaislinjoilla, mukaan lukien 51. Tuskin itse kulkisit 51:llä Malminkartanosta Hakaniemeen? Tai 550:lla Itiksestä Tapiolaan?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tässä vastaan siis aikaisempaan kommenttiin.

      Poista
  12. Voitaisiinko linjat 17 ja 23 yhdistää yhdeksi linjaksi. mieluummin kuin linja 23 jatkettaisiin Maunulaan!

    VastaaPoista
  13. Miten on huomioitu koulut Arabianrannassa, Ammattikoulut, Ammattikorkeakoulut. Tähän mennessä linja 52 on palvelut erinomaisesti Munkkiniemestä, Munkkivuoresta ja Talista - Arabainarantaan. Eipä enään ilman useampia vaihtoja. Jo 57 linjan suoristaminen Huopalahdentielle vaikeutti Munkkivuoressa asuvia. 14v 52-reittiä käyttänyt opettaja

    VastaaPoista
  14. "Linjastoluonnoksessa yhteys Kumpulasta Oulunkylään on vaihdollinen esimerkiksi Käpylän asemalla vaihtaen."

    Miten on mahdollista edes ehdottaa siirtymistä bussista junaan sairaana tai sairaiden lasten kanssa? Siirtyminen käpylän asemalle on terveenäkin huonolla säällä hankalaa, etenkin lastenvaunujen kanssa. Vanhuksillehan tuo vaihto on varsin mahdoton. Kahden kilometrin matkalla vaihto kilometrin välein on ylipäätään varsin järjetöntä. 55:n heikennyksen jälkeen edes toimivasta ja hyvästä terveysasemayhteydestä on paljon sairastavien lasten kanssa saanut olla todella kiitollinen, mutta näemmä ei enää. Surkeita heikennyksiä suunnitelma toisensa jälkeen.

    VastaaPoista
  15. Kulkeeko tuo linja 33 Ulvilantiellä myös iltaisin ja viikonloppuisin niin kuin 52 tekee? Aika pitkä matka taivaltaa Talinrannan kulmilta Huopalahdentielle, jos 18 on iltaisin ainoa kulkuväline.

    VastaaPoista
  16. Olen samaa mieltä siitä, että kokonaisuutena linja 51 ei ole nykyään kovinkaan onnistunut. Joitakin vuosia sitten tekemänne reitin pidentäminen kiertelemään Maunulassa on kuitenkin pääsyy linjan nykytilaan.

    Linja 51 on kuitenkin ainoa reaalinen vaihtoehto Konalasta ja pohjoisesta Pitäjänmäestä Lassilan, Pohjois-Haagan, Kannelmäen ja Maunulan suuntaan, etenkin lastenvaunujen, pienen lapsen tai isompien kantamusten kanssa kuljettaessa.

    Yhteydet Konalasta Lassilan, Pohjois-Haagan, Kannelmäen ja Maunulan suuntaan heikkenevät todella paljon, mikäli linja 51 lakkautetaan ja korvaavat vaihtoehdot ovat luonnoksen mukaiset.

    Pienkalustolla ajettava ja pitkillä vuoroväleillä liikennöitävä linja 36 on täysin väärä ratkaisu palvelemaan suurta kysyntää tehokkaalle joukkoliikenneyhteydelle Konalasta ja pohjoisesta Pitäjänmäestä esim. Pohjois-Haagan asemanseudulle tai Kaaren ostoskeskukselle.

    Lastenvaunujen kanssa matkustettaessa on hyvin epätodennäköistä, että pienbussiin mahtuisi ja jos, siis kun, pienbussiin ei mahdu, seuraava auto tulisi ehkä 20-30 min kuluttua. Samassa ajassa kävelee mieluummin matkan esim. Kaarelta Konalaan -- reaalisesti kuitenkin turvautuu yksityisautoiluun vastentahtoisesti.

    On myös järjetöntä odottaa joukkoliikennettä käyttää haluavien Konalasta esim. ostoskeskus Kaarelle kahdella vaihdolla (Pitäjänmäen ja Huopalahden asema) ja kolmella välineellä. Kuten totesin, jopa käveleminen kevyen liikenteen väyliä pitkin on nopeampaa.

    Yksityisautoilu ei voi seudulla kuin lisääntyä, toisten autojen hankinnat perheissä yleistyä ja ruuhkat pahentua.

    Poikittaisliikenne tulee muutenkin kärsimään rantaradan pohjoispuolisesta Pitäjänmäestä ja Konalasta Haagan suuntaan, kun raide-Jokeri liikennöi huomattavasti kauempaa etelästä Pitäjänmäen aseman tienoolla kuin nykyinen bussi-Jokeri.

    Tasoittamaan näitä 51:n lakkauttamisen ja Raide-Jokerin reitin tuomia heikennyksiä tarvitaan korvaavaa, tehokasta ja täysikokoisella kalustolla liikennöitävää bussiyhteyttä Konalasta ja pohjoisesta Pitäjänmäestä Pohjois-Haagan/Lassilan/Eteläisen Kannelmäen suunnalle.

    Tämä voidaan mahdollisesti toteuttaa 51:n tapaan melko vähän ruuhkautuvaa Konalantie-Pitäjänmäentie-Kaupintie -reittiä tai sitten tehostamalla merkittävästi Kehä I:llä liikennöitäviä linjoja esim. Leppävaaran Ostoskeskus Sellon ja Kannelmäen Ostoskeskus Kaaren muodostamien solmujen välillä.

    VastaaPoista
  17. Pohjois-Haaga Seura ry suhtautuu jyrkän kielteisesti HSL:n suunnitelmiin heikentää alueen joukkoliikennepalveluita. Erityisen kielteisesti seura suhtautuu HSL:n suunnitelmiin katkaista bussi no 51 reitti Konalasta Pohjois-Haagan kautta Hakaniemeen.

    Nykyisellään Pohjois-Haagasta pääsee helposti yhdellä bussilinjalla Hakaniemeen ja Konalaan. Kyseisten reittien varrella on lukuisia työpaikkoja, kauppoja, kouluja ja muita palveluita, joita alueen asukkaat käyttävät. Vastaavasti Hakaniemen ja Konalan suunnasta käydään samoista syistä Haagan suunnalla.

    Mikäli pohjoishaagalaiset joutuvat jatkossa käyttämään yhden bussilinjan sijasta useampaa joukkoliikenteen muotoa matkalla Hakaniemeen, tarkoittaa se enemmän epävarmuustekijöitä ja matka-ajan lisääntymistä. Erityisesti ikäihmisille, liikuntarajoitteisille ja lapsiperheille usean joukkoliikennemuodon käyttäminen on vaivalloista ja kuluttavaa. Työmatkalaisilla ja koululaisilla ei ole aikaa odottaa. Samalla toivomme, että pysäkkien sijoittelussa huomioidaan eri väestöryhmien tarpeet ja liikkuminen.

    Pohjois-Haaga Seura ry:n puolesta

    Timo Vuori
    puheenjohtaja

    VastaaPoista
  18. 51 on 10- ja 8-vuotiaille lapsilleni ainoa mahdollinem tapa kulkea yksin kotoa Maunulasta musiikkiopistolle Lassilaan. Yksin matkustavien lasten kohdalla mahdollisuus kulkea vaihtoyhteyksillä on täysin poissuljettu vaihtoehto.

    VastaaPoista
  19. Seuraavassa kerättyä tietoa liittyen linjaan 51 sekä muita havaintoja, joihin perustan näkemykseni:
    1. Suurin asukkailta saatu muutostarve on vuorovälien lyhentäminen.
    2. Linja 51 on hidas.
    3. Linja 51 kulkee parhaimmillaan 10min vuoroväleillä, mutta ei sunnuntaisin.

    (kohdat 1 ja 2) En usko että liikuntarajoitteisille ja vanhuksille vuorovälit ja linjan nopeus ovat yhtä tärkeitä kuin suurimmalle osalle vastanneita. Huomioidaanko suunnitelmassa liikuntarajoitteisten ja vanhusten näkökulma tarpeeksi hyvin? Heidän näkökulmastaan vuorovälien lisääminen ei varmasti ole ensisijaista! Kyselyiden tulokset voi rajata eri ikäryhmille, ja sen jälkeen yleistää kattamaan koko ikäryhmää (ositettu otanta).

    Pohjois-Haagalaisille (erityisesti ostoskeskus, Näyttelijäntie 14 alue) linja 51 on tärkeä. Toisaalta esim. Konalasta (Vanha Hämeenkyläntie) on varsin huonot yhteydet mihinkään. Jos kustannuksia halutaan karsia, niin mielestäni vuoroväliä voisi vähentää reilusti (kohta 3). Uskon että tämä olisi esim. liikuntarajoitteisten näkökulmasta hyvä kompromissi. Toisaalta olisi erinomaista jos linja kulkisi myös sunnuntaisin (vaikka kerran tunnissa, 1 kuljettaja/suunta).

    Linjalla 51 kulkee muuten paljon kehitysvammaisia (tms.; myös lapsia; tulevat Maunulastapäin ja jäävät useasti pois Lassilassa).

    Mielestäni tarvitaan nopeita yhteyksiä (550, 560, juna, metro jne), yhteyksiä jotka tavoittavat liikuntarajoitteiset (lyhyt matka pysäkille, ei vaihtoja), sekä välimaaston yhteyksiä (joihin vaihdetaan nopeista yhteyksistä tai joilla pääsee kätevästi suoraan kotoa keskustaan).

    51 kulkee mielestäni ihan hyvin aikataulussa. Nykyisen teknologian ansiosta viivästymiset ovat näkyvissä reaaliajassa, joten tämä ei ole iso ongelma (paitsi ehkä vanhuksille, mutta heille on tärkeintä että bussi ylipäätään tulee).

    P.S. Ennen vanhaan kuljettajan vaihtoon meni 30 sekuntia, nyt menee 3 minuuttia. En tiedä mistä tämä johtuu.

    VastaaPoista
  20. 51 on minulle tärkeä yhteys koska työni ja iso osa sosiaalisesta elämästäni sojaitsee Vallilassa ja Kalliossa.

    VastaaPoista
  21. Bussi 51 on tullut minulle hyvin tärkeäksi yhteydeksi käydessäni erilaisilla kursseilla esimerkiksi Kalliolan vapaaopistossa, Työväenopiston opistotalossa, ja useassa muussa. Kalliolaan ei Haagasta käytännössä pääse yhtä lähelle muilla busseilla / ratikoilla. Reittiopaskin neuvoo menemään keskustan kautta! 51 on erinomainen ja monikäyttöinen poikkiliikenteen linja. Mielestäni tämä palvelee erityisen hyvin vanhoja ihmisiä jotka vaikkapa talvisaikaan huonosti hiekoitetussa kaupungissa haluavat päästä mahdollisimman lähelle määränpäätä. Itselleni linjan 51 poistuminen merkitsisi lisää vaihtoja. On tärkeää että eri kursseille kulkeminen on helppoa ja vaivatonta , varsinkin koska erityisesti Etelä-Haagassa ei ole enää ollenkaan kaupungin kurssitiloja eikä myöskään minkäänlaisia asukastiloja.
    Bussilinjan poistuminen olisi myös epätasa-arvoista kaupunkimme iäkästä vöestöä kohtaan.

    VastaaPoista
  22. Bussi 63 Toivon sydämestäni, ettei reittiä muuteta! Käytän päivittäin ja hypätessäni Laajasuontien pysäkiltä kyytiin, bussi on lähdes aina täysi, vanhempaa väkeä päivisin ja meitä työssäkäyviä ja koululaisia aamuisin. Alkää viekö meiltä ainoaa bussireittiä täältä Etelä-Haagan toisesta kulmasta, elintärkeä meille, joilla Huopalahteen on kuitenkin matkaa ja talveln liukkailla korkeuserot ja mutkittelevat tiet tuovat haasteensa. Pyydän nöyrästi ja kiitoksella pitämään 63-reitin ennallaan, iloisesti kiitän kuljettajia joka kerta poistuessa bussista, meistä on tullut tuttuja ja nostan hattua hyvälle palvelulle, kuljetatte meitä päivittäin ja autottomana olisin pulassa. Reitin aikataulutus on riittävä, me etelä-haagalaiset kiitämme ja kumarramme. Olkaa meille armollisia ja pitäkää reitti 63 ennallaan, kiitos kaunis <3

    VastaaPoista
  23. Tärkeä bussiyhteys Pajamäestä Pasilaan ja Pasilan asemalle katkeaa, jos bussi 59 ei enää tulisi Pajamäkeen. Suorat yhteydet juniin Pasilan asemalle ovat tarpeelliset erityisesti kun liikkuu matkatavaroiden kanssa.

    VastaaPoista
  24. Tämä on melkoista syrjintää Patolassa asuvia kohtaan. Kustaankartanon/Käskynhaltijantien taite tulee tämän mukaan olemaan katastrofaalinen, varsinkin jos asuu vieläpä niiden pohjoispuolella. 603-lähibussi ei vastaa "normaalibussia", sillä kulkee niin harvoin. Esimerkiksi paljon täälläkin mainostettu Aalto-yliopisto loittonee ainakin vartilla, jos 552 lopetetaan alueelta. Lisäksi Kumpulaan käytännössä yhteydet loppuvat(, kun 52 loppuu ja 55 ei näyttäisi kulkevan Patolassa), joten senkin opiskelukampuksen saavuttaminen on tukalaa. Vaihtoihin pakottaminen on käytännössä sama kuin katkaista kokonaan yhteys jostakin paikasta (tässä tapauksessa Patola).
    Voisiko edes 69-bussin jatkaa mainitsemalleni Kustaankartanon/Käskynhaltijantien alueelle jatkossakin, kiitos. Täten pääsisi Töölöön ja Pasilaan paremmin, kun ei aina tarvitsisi ensin tehdä 20 minuutin matkaa lähimmälle juna-asemalle. Vaikka tämäkin bussi on aivan onneton aikataulujen pitämisessä.

    Harvoin uudistuksissa yhtä paikkaa otetaan näin suuresti silmätikuksi.

    VastaaPoista
  25. Jos 63 linja halutaan lakkauttaa Haagan itäreunalta suurta vastustusta kuuntelematta, miksei linjaa 43 voisi siirtää kulkemaan Haagan itäreunaa pitkin? Tekee nykyään pyörähdyksen Hämeenlinnantieltä, miksei bussi voisi kulkea Haagan itäreunaa pitkin? Ei ole järkevää lakkauttaa kovassa käytössä olevia linjoja, vaikka x metrin raja täyttyisikin. Haagassa kuitenkin paljon ikäihmisiä, ja 300m/400m on heille huomattavasti pidempi matka kuin nuoremmille. Harkitkaa nyt vielä kerran ja kuunnelkaa ihmisten mielipiteitä.

    VastaaPoista
  26. Helsingissäkin näkyy selvästi, kuinka paljon käyttäjiä on nopeilla yhteyksillä ja kuinka paljon hitailla, lyhyen kävelymatkan ja vaihdottomuuden takaavilla. Ei ne vanhuksetkaan ilmeisesti käytä jälkimmäisiä linjoja vaan siirtyy suoraan taksiin, kun ne linjat kerran kulkee tyhjinä. Muiden kohdalla on selvää kansainvälisten kokemusten valossa, että tiheä vuoroväli on tärkeämpää kuin vaihdottomuus. Näistä voi lukea lisää osoitteessa https://humantransit.org/2009/04/why-transferring-is-good-for-you-and-good-for-your-city.html

    VastaaPoista
  27. Etelä-Haagan itäreuna jää tässä suunnitelmassa edelleen täysin vaille liikennöintiä. Linja 63 on erittäin käytetty linja, esim. pelkästään Laajasuontien pysäkiltä nousee arkiaamuisin jo kuudelta tasaisesti 5-8 ihmistä kyytiin. Iltapäivällä bussi on aina täynnä. Vaihtoehdoiksi 63:lle on esitetty erityisesti Hämeenlinnantietä liikennöiviä busseja. Moottoritien ylittäminen Haagaan lisää heti reittien kävelyosuutta. Esim Kivihaan pysäkki sijaitsee jyrkän mäen alapuolella. Ko. pysäkin ja sille johtavan mäen talvikunnossapito on ollut aivan ala-arvoista. Vaikeaa ymmärtää, miksi näitä kommentteja edes kerätään, kun näinkin runsaalla negatiivisella palautteella ei ole ollut vaikutusta suunnitelmiin.

    VastaaPoista
  28. Junalla tullaan ympäri maata hoitoon ja tutkimuksiin Meilahden sairaalaan. Tulijat ovat ihmisiä, joille Helsinki saattaa olla vietas ja siellä kulkeminen outoa. Lisäksi vielä on sairauksia. Siksi olisi ehdottoman tärkeää, että Pasilasta ja Rautatieasemalta olisi vaivattomia, vähän kävelyä vaativia yhteyksiä Meilahden sairaala-alueelle. Yhteydet pitäisi olla myös tihein vuorovälein, sillä perillä olemiselle on tarkat ajat.

    VastaaPoista
  29. Ette oikeasti voi muuttaa linjaa 23! Se on ainoa suora linja Kalliosta Ruskeasuolle ja useat kulkee sillä työmatkat. Minkä takia tuollaiselle matkalle pitää väkisinkin tunkea vaihto? Suorien linjojen poistaminen ei palvele ketään.

    VastaaPoista
  30. Aikanaan, kun linja 54 muutti kulkuaan ohittamaan Malmin Kehä1:stä, sanottiin että linja 69 korvaa bussin kulun Malmin kautta. Käytännössä tämä ei ole toteutunut, sillä linja 69 lähtee/saapuu aina juuri ennen linjaa 54 jolloin odotusajaksi pysäkillä on tullut pahimmillaan 20 minuuttia. Tätä on kuitenkin tähän asti korvannut linja 552, johon 54:sta on ollut helppo vaihtaa Pukinmäen kohdalta kohti Malmia ja aikataulut on osuneet hyvin yksiin. Mikäli 552 nyt lakkautetaan, toivoisin huomioitavan että pysäkiltä 3184 lähtisi aina linjan 54 jälkeen bussi malmille - joko 69 tai 553 sekä pysäkille 3183 saapuisi 54:sta ennen linja 69 tai 553, jotta odotusaika pysäkillä olisi inhimillinen.

    VastaaPoista
  31. Kommentti suunniteltuun 63 reittimuutokseen. Asumme paloheinässä ja poikamme käy koulua Haagassa ja käyttää linjaa päivittäin. Uusi linjaus Pasilaan poistaa luontevan ja toimivan yhteyden Haagaan. Erittäin ruuhkainen ja vaihtoa edellyttävä 550 on huono vaihtoehto. Ymmärrän tarpeen linjalle uudelle asuinalueelle, mutta miksei omaa suoraa ja tehokasta linjaa alueelle? Tai 66k sta oma linjansa, joka kulkee Maunulan läpi jo nyt?

    VastaaPoista
  32. Linja 52 tulee ehdottomasti säilyttää nykyisellään ! Ei mitään muutoksia tähän vuosikymmeniä hienosti toimineeseen linjaan. Reitillä on koulujen ohella monia muita tärkeitä "kohteita" kuten Munkkiniemen terveyskeskus, Riistavuoren vanhainkoti, Pohjois Haagan uudet palvelutalot, Kustaankartanon palvelukeskus ja Koskelan sairaala/Palvelukeskus ja linja 52 kaikkien muitten ohella erittäin tärkeä suora poikittaisyhteys näitten paikkojen asukkaille (monet vanhoja ja huonosti liikkuvia ), OMAISILLE ja myös TYÖNTEKIJÖILLE. Linjan lopetus aikeet ovat älyttömiä ja ne tulee perua ja linjan säilyä entisellään. Kaupngin linjaus, jossa koko ajan kaavaillaan enemmän vaihdollisia yhteyksiä on myös yleisestikin huono ja osuu pahiten niihin, jotka ovat heikoimpia ja liikkuminen vaikeaa .

    VastaaPoista

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.