maanantai 4. helmikuuta 2019

Muutoksia linjastoluonnokseen palautteen perusteella

Helsingin poikittaisyhteyksien kehittäminen on edennyt joulukuussa ja tämän vuoden alussa seuraavalla tavalla: Olemme käyneet kaikki linjastoluonnoksesta tulleet kommentit ja palautteet läpi ja tarkastelleet luonnosta uudelleen niiden valossa. Luonnostelimme palautteessa esille tulleita toiveita ja tarpeita palvelevia reittimuutoksia ja uusia linjoja kustannusten arvioimiseksi. Samalla myös kävimme läpi toivottujen yhteystarpeiden arvioituja käyttäjämääriä.

Esittelimme projektin ohjausryhmälle, millaisin toimin palautteissa toivottuja muutoksia voitaisiin toteuttaa, mitä nämä muutokset maksaisivat ja kuinka monen joukkoliikenteen käyttäjän liikkumistarpeita muutokset parantaisivat. Ohjausryhmä linjasi, että tarkempaan jatkosuunnitteluun otetaan vain ne muutokset, jotka voidaan toteuttaa koko linjaston kustannustasoa merkittävästi kasvattamatta, ja joiden kustannustaso käyttäjämääriin suhteutettuna on kohtuullinen.

Esittelemme tässä postauksessa linjastoluonnokseen tehtävät muutokset.

Uusi linja 53


Arabianrannan ja Espoon Uusmäen välille perustetaan uusi linja 53, joka tarjoaa arkisin vaihdottomia asiointi-, työ-, koulumatka- ja harrastusyhteyksiä muun muassa Käpylään, Oulunkylään, Maunulaan, Pirkkolaan ja Pohjois-Haagaan. Linjalla 53 pääsee esimerkiksi Kumpulasta Oulunkylän terveysasemalle sekä Arabiasta ja Patolasta Kottby lågstadieskolalle.

Linjan reitti kulkee Arabiasta Haagaan, kuten linja 52 nykyisin, tosin Maunulassa Metsäpurontien kautta. Maunulan ja Konalantien välillä uusi linja puolestaan korvaa linjan 51 nykyistä reittiä. Linjaa 53 liikennöidään arkisin noin klo 6–21. Vuoroväli on noin klo 18 asti 20 minuuttia ja loppuillan 30 minuuttia.

Linja 53 korvaa myös linjoille 36 ja 55 aiemmin suunnitellut muutokset sekä Uusmäkeen nykyisin ruuhka-aikoina liikennöivän linjan 38. Linjastoluonnoksessa esitimme linjan 36 jakamista linjoiksi 36 Kannelmäki–Malminkartano ja 46 Pirkkola–Kannelmäki sekä linjalla 36 myös vuorovälin tihentämistä 20–30 minuuttiin ja liikennöintiajan pidentämistä arkisin. Linjastoluonnoksessa esitimme myös linjan 55 reitin pidentämistä Koskelasta Oulunkylään. Konalasta Pitäjänmäen kautta Ruskeasuolle pääsee uudessa linjastossa tiheällä vuorovälillä linjalla 59.

Kuvassa uuden linjan 53 reitti.
Uuden linjan 53 reitti.

Linjan 59 reitin jatko Malminkartanoon


Linjan 59 reittiä jatketaan Konalasta Vihdintien yli Malminkartanon puolelle nykyiselle linjan 51 Neulaskujan päätepysäkille. Muutos parantaa yhteyksiä Malminkartanosta Pitäjänmäen suuntaan sekä vaihtoyhteyksiä Vihdintien busseista linjalle 59. Koska linja 59 tarjoaa tiheän yhteyden Malminkartanosta Konalan ja Pitäjänmäen suuntaan, ei linjalle 36 toteuteta aiemmin suunniteltuja muutoksia. 

Kuvassa linjan 59 linjastoluonnoksen mukaista reittiä on pidennetty Konalasta Malminkartanoon.
Linjan 59 linjastoluonnoksen mukaista reittiä pidennetään vielä Konalasta Malminkartanoon.
Palautteissa toivottiin myös muun muassa linjan 51 säilyttämistä ennallaan sekä vaihdottoman yhteyden säilyttämistä Vanhasta Maunulasta Käpylään ja Mäkelänkadulle. Linjan 51 säilyttäminen maksaisi noin 3 miljoonaa euroa vuodessa, mikä edellyttäisi merkittävää karsimista muusta liikenteestä. Koska linjan 51 tarjoamille yhteyksille on uudessa linjastossa hyvät vaihtoehtoiset (osin vaihdolliset) yhteydet, emme lähteneet vähentämään liikennettä muualta. Vanha Maunula–Käpylä–Mäkelänkatu-yhteyden säilyttäminen vaihdottomana olisi puolestaan ollut tämän yhteyden potentiaalisiin käyttäjämääriin nähden hyvin kallista. Lisäkustannus olisi arviolta 10 euron luokkaa / henkilö / matka eli suunnilleen taksimatkan hinnan verran.

Saimme palautetta myös linjan 63 poistumisesta Haagasta. Reittimuutos sisältyy edelleen linjastosuunnitelmaluonnokseen, mutta tulemme tämän poikittaislinjasuunnitelman sekä Hämeenlinnanväylän ja Vihdintien linjastosuunnitelman jatkotyönä todennäköisesti myöhemmin tänä vuonna tarkastelemaan erikseen Helsingin keskustasta Haagan ja Kannelmäen suuntaan liikennöivien linjojen (nykyiset linjat 40, 41, 42 ja 43) reittejä sekä tarjontaa.

Miltä linjastoluonnokseen tehdyt muutokset kuulostavat?

85 kommenttia:

  1. Decision to eliminate 51 from route old Maunula via Käpylä to Mäkelänkatu is complete disgrace. Wouldn't it rather be wise to divert either bus 66 or 67 from Maunula S-market towards old Maunula to be connected to Mäkelänkatu from Käpylä. This would atleast provides some relief for commuters traveling towards Mäkelänkatu. Decision to same 3 million by cutting a route might costs thousands for daily commuters like me forcing to change from public transportation to private car. As the time required to commute after this change will be significant and most unpractical.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. I completely agree with this comment!

      Poista
    2. Yes. Due to this change, I will be forced to buy a car. Thank you very much HSL. The climate says hello too!

      Poista
    3. We really need a bus from old Maunula to Mäkelänkatu and to Hakaniemi. There is lot of people who need the line,
      schoolchildren, workers and old people who are not healthy enough to walk to Pakilantie to have a bus. Please let us keep line 51!!!!

      Poista
    4. Vanhasta Maunulasta ei pääsisi Käpylän ja Mäkelänkadun suuntaan jos 51 lopettaa. Tämä on väärin, on paljon ihmisiä jotka tarvitsevat tätä reittiä. Miten vanhukset pääsevät Hakaniemeen? Haluaako HKL syrjiä heitä? Pakilantielle on liian pitkä matka. Siirtäkää 66 tai 67 ajamaan vanhan Maunulan kautta.

      Poista
    5. Linjan 66 liikennöimistä kokopäiväisesti Vanhan Maunulan kautta tarkasteltiin viimeksi Länsimetron liityntälinjasuunnitelman yhteydessä, jolloin silloisten linjojen 65A ja 66A liikennöinti Lauttasaareen loppui ja linjastojärjestelyjä tehtiin myös linjan 66/66A Pakilan ja Maunulan päässä. Linjan 66 liikennöiminen kokopäiväisesti Vanhan Maunulan kautta ei osoittautunut järkeväksi ratkaisuksi, koska se olisi pidentänyt useimpien linjaa käyttävien matka-aikaa useilla minuuteilla. Pidentynyt matka-aika olisi johtanut todennäköisesti myös siihen, että Pakilantien varrelta tulevat matkustajat olisivat alkaneet suosia nopeampaa linjaa 67, jolloin linjan 66 bussit olisivat kulkeneet puolityhjinä ja linjan 67 bussit täyttyneet entisestään.

      Poista
  2. Hei! Mistä näkee nyt kokonaisuudessaan kaikki suunnitellut poikittaislinjat yhdessä näiden uusien kanssa? Mitkä linjat ovat mukana jatkosuunnittelussa?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei, uusimpaan blogipostaukseen on koottu tuorein tilanne suunnitelluista muutoksista.

      Poista
  3. Mainiot muutokset ainakin meille Maunulalaisille! Olin alunperinkin sitä mieltä, että Oulunkylän ja Haagan välisen yhteyden jättäminen pelkän raide-jokerin varaan on virhe. Sen tämä onneksi korjasi, ja jopa paransi monien yhteyttä Metsäpurontien linjauksella. Linja 53 säilyttää myös lapsen musiikkiharrastuksen kannalta elintärkeän yhteyden Arabian musiikkiopistolle. Ainoastaan vuorovälit mietityttävät, sillä kuten mainittu, reitin varrella sijaitsee useita harrastus- ja virkistyskohteita, joissa vietetään monesti aikaa myös (ja juuri) kello 18 jälkeen. Olisiko 20 minuutin vuorovälin jatkaminen vaikkapa kello 21 asti täysin poissuljettua? Tämä tarjoaisi inhimillisemmän matkustuskeinon myös niille, keillä ei välttämättä ole mahdollisuutta päättää milloin haluaa missäkin olla, saati tehdä pitkiä vaihtoja tai kävelymatkoja iltaisin.

    Muutoin uudistus on mielestäni hyvä. Linjoilla 23 ja 63 pääsee tulevaisuudessa Maunulasta sujuvasti Ilmalan ja Pasilan suuntaan, jossa meidän perheestä käydään töissä ja tulevaisuudessa varmasti myös Triplan palveluissa. 51:n poistumista en itse jaksa nähdä minään katastrofina, sillä säilyyhän vanhasta Maunulasta tiheä (23&63,53) yhteys Maunulan keskustaan, josta puolestaan 66 ja 67 kulkevat ruuhka-aikoihin yhdessä 5 minuutin vuorovälein Mäkelänkadun varteen. Kaikkia ei voi aina suosia, mutta kokonaisuutena nykyäänkin jo hyvät yhteydet kyllä paranevat reilusti. Kiitos Hsl!

    VastaaPoista
  4. Kiitos palautteen kuuntelusta! 53 paikkaa kriittiset arjen puutteet joita 52 poistuminen olisi aiheuttanut ja viikonlopun liikennöimättömyys varmasti hoituu muullakin välineellä.

    VastaaPoista
  5. Olen äimistynyt siitä, että HSL todellakin kuunteli palautetta ja säilyttää 51 palvelun keskiosan varrelta. 53 vaikuttaa kohtalaiselta kompromissiratkaisulta, tosin yhteys Mäkelänkadulle ja Hakaniemeen on edelleen menetetty.

    Ilmeisesti runsas palaute ja kritiikki otettiin kerrankin huomioon.

    VastaaPoista
  6. 40 ja 43 voisi päättää Kampin terminaaliin. Se selkeyttäisi Haagan suunnan linjastoa ja Rautatientorille pääsee junalla. Jos en kovin väärässä ole niin teillä on halua ajattaa 43 Haagan läpi nykyisen 40 reittiä Thalianaukio-Ruskeasuo välillä, mikä puolestaan tekee linjasta entistä epäluotettavamman. Ehkäpä sen voisi katkaista Kannelmäen asemalle ja perustaa samalla rahalla liityntälinjan Kuninkaantammeen. Vaihtoyhteydet

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Itse olen kanssa ajatellut kuninkaantammen yhteyksistä. Miten olisi jos 43 pätkästään kannelmäkeen ja 66 sekä uusi 52 jatketaan kuninkaantammeen. Kuninkaantammesta olisi siis jatkossakin yhteys kaareen 52:lla, 66 tarjoaisi suoran yhteyden maunulaan, mäkelänkadulle ja r-torille. Nopein reitti kuninkaantammesta keskustaan on jatkossakin 560 myyrmäkeen + juna, josta ei tarvitse tulevaisuudessa edes maksaa seutulippua.

      Poista
    2. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

      Poista
    3. toihan olisi hyvä vaihtoehto , linja 52 korvaisin myös linja 43. 41 omalle reitille. 40 ja joku nopea linja 40A hämeenlinnanväylään pitkin. toinen vaihtoehto 43 olisi kaaren kohdalta menemään suoraan hämeenlinnanväylälle ja kamppiin. linja 66 ehdottomasti kuninkaantammen. Kaikki elielinaukio linjat kamppiin vaan. junaan vaan vaihtopaikat.

      Poista
    4. Linjat 40 ja 43 oli suunniteltu päättymään Kamppiin vuonna 2017, mutta siitä valitettiin niin paljon että HSL:n oli pakko perua muutokset.

      Poista
  7. Miksi 59 ei ajeta malminkartanon ympäri 37 reittiä näin saataisiin vaihdoton yhteys pitäjänmäkeen ja kalasataman alueelle! Muutenkin 37 vuoro väliä pitäisi tiihentää ruuhkassa 10 ja ruuhka-ajan ulkopuolella 15min kulkee aivan täynnä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. junalla pasilaan ja linja 59 pääsee nopeiten kalastamaan. Neulastien on kaukana asemasta.

      Poista
    2. Juna ei ole luottamuksen arvoinen että sillä voisi kulkea

      Poista
    3. On se luotettavampi kuin bussit...

      Poista
  8. Tää olisi hyvä ajatus , kun vihdintien pikaratikka kuitekin päättyy kannelmäen asemalle. itse mietin samaa.

    VastaaPoista
  9. Tää on hyvä suunnitelma, mutta voisiko linja 53 mennä koskelan ja arabian kautta Kalasatamaan. ja linja 55 palata kumpulaan. näin säilyisi suora yhteys Maunulasta kalasatamaan. Malmilta olisi hyvä päästä Kalasatamaan voisko linja 74 päättyä Kalasatamaan? Linja 23 päättymään Hakaniemeen ja muuttamista numeroksi 51.

    VastaaPoista
  10. Linja 53jos linjan reitti menisi vielä koskelan ja arabian kautta. Korvaisin kyllä linjan 55 kokonaan ja jos linja 74 päättyisi tai menisin kalasataman kautta Hakaniemeen. pien kalustolinja voisi voudintien kääntöpaikan ja sen alueen hoitaa.

    VastaaPoista
  11. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  12. Länsi-Helsinkiin tarvittaisiin linjastouudistus kanssa, linja 43 reitti on aivan liian pitkä ja kiertävä. linja 52 jatko kuninkaantammeen olisi järkevää. ja linja 66 jatko kuninkaantammeen. yhthyvä linjasto uudistus kuin koiliseen tehtiin. Huopalahden asemasta saa yhtä hyvä vaihtopaikan kuin malmi , ehkä viellä paremman kun Huopalahdessa pysähtyy kaikki lähijunat.

    VastaaPoista
  13. Voitasiinko linja 36 jatkaa Malminkartanon Kehruutielle? konalan S-marketista, on pitkä matka kävellä sinne.

    VastaaPoista
  14. Hieno juttu, että 52 saa säilyä uuden 53:n muodossa Arabian-Käpylän-Oulunkylän alueella. Se on hyvin tärkeä esimerkiksi alueen ruotsinkielisille koululaisille, joilla on pitkä koulumatka, ja joille matka ilman 52:a (uutta 53:a) olisi ollut hankala, ja jopa vaarallinen. Alueilla on tietenkin myös muita käyttäjiä, ei vähintään vanhempaa väkeä.

    Jos pysyn näissä ruotsinkielisissä koululaisissa (joilla siis yleensä on suhteellisen pitkiä koulumatkoja), niin mietin sitten entisen linjan 52 länsipäätä. Tähän asti Munkkivuoren sekä koko Haagan alueen yläkoululaiset ovat päässeet 52:lla Munkkiniemessä sijaitsevaan Hoplaxskolaniin. Miten se hoituu vastaisuudessa? Taas kerran, ei tietenkään koske ainoastaan ruotsinkielisiä koululaisia, onhan esim Munkkivuoressa ranskalainen koulu, joka kerää oppilaita laajalta alueelta. Entinen 52 on toiminut läntisen Helsingin (lähinnä Munkkinemi-Munkkivuori-Haaga) kokoamislinjana, suhteellisen harvalla aikataululla, sekä hitaasti, mutta toimivasti. Onko esim Munkkivuoren ja Munkkiniemen välillä riittävää liikennettä myös vastaisuudessa, esim ikäihmisiä, terveysasemia jne ajatellen.

    Näillä näkymin uudistuksen suuri häviäjä on (taas kerran) Etelä-Haaga. Huopalahden asema on alue erikseen, jos sen läheisyydessä asuu, toimii liikenne hyvin; alueella on varmasti koko PK-seudun parhainta joukkoliikennettä, ja sitä kehitetään koko ajan, ja alueelle rakennetaan uusia asuntoja (missä vapaata maata). Mutta asema sijaitsee Etelä-Haagan alueella kovin lännessä, melkeinpä syrjässä, ja suuri osa asukkaista eivät asu sen läheisyydessä. Monilla on jopa 800-1000 m kävelymatka asemalle. Juuri näiltä, Etelä-Haagan itäosissa asuvilta, ollaan uudistuksen myötä poistamassa jopa kaksi linjaa neljästä, eli aika tasan 50% tarjonnasta. Etelä-Haagan itäosista, mm Palokaivonaukion sekä Haagan torin alueilta viedään pois 100% poikittaisliikenteestä, eli mainittu 52, ja siihen voidaan myös tavallaan laskea linjaa 63, kun sitä on käytetty mm Pirkkolan, Maunulan sekä Pakilan alueelle matkustamiseen. Laajasuontien sekä Matkamiehentien risteyksessä asuville 63 on ollut ainoa sujuva yhteys ylipäänsä: sen poistuessa tämän alueen asukkaat saavat kävelymatkaa lähimpään pysäkkiin minimissään 400 metriä, pahimmassa tapauksessa 600-700 metriä.
    Luulen, että näille Etelä-Haagalaisille on ihan ok päästä poikittaislinjoille yhden vaihdon avulla, esim pohjoiseen linjalle 550 jne, ja etelään Vihdintien pysäkeille, kuten myös Kallioon matkustaminen toimii nykyään sujuvasti uuden 3:n avulla, Töölön tullissa vaihtaen. (Vaikka 23 on välillä ollut sujuvampi, mutta sitähän ollaan myös siirtämässä pois alueen laidoilta.) Tämä edellyttää kuitenkin kyllä sen, että alueen sisällä, pohjois-eteläsuunnassa on tarpeeksi tiheää ja sujuvaa liikennettä. Jännityksellä jäädään siis odottamaan, mitä HSL:llä on Etelä-Haagan itäosille mielessä, kun Haagan liikenteen erillisiä suunnitelmia mitä todennäköisimmin tuodaan julki tämän vuoden aikana.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. … paitsi, että jos esim haluaa lähteä Etelä-Haagasta Vihdintien poikittaislinjalla itäänpäin, vaihto ei ole mitenkään sujuvaa. Todennäköisesti jäädään esim 40:lta Ruskeasuon varikon pysäkille, mistä matka vaihtopysäkille menee ensin alas Mannerheimintietä alittavalle tunnelille, tunnelista läpi, ja sitten vielä vähän ylämäkeä pysäkille. Sujuvaksi sitä ei voi kutsua, mutta asialle ei myöskään varmasti voi tehdä mitään. Toimiihan se noinkin.

      Poista
  15. Lassilassa asuville muutos 53 linjaksi lassilasta maunulan kautta arabiaan erinomainen! Kiitos kun kuuntelitte palautetta

    VastaaPoista
  16. Mikä järki ajaa linjalla 59 pelkästään naapuripellontietä? Nykyinen linja 51 ajaa pihkatien, jälsitien ja naapuripellontien pysäkkien kautta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Malminkartanossa on lähdössä käyntiin iso asemakaavahanke AEL:n alueella, jonka yhteydessä tehdään uusi liikennesuunnitelma Naapuripellontiestä, Neulastiestä ja Pihkatiestä. Helsingin kaupungin kanta on, että Naapuripellontie olisi jatkossa tuolla alueella se katu, jota pitkin joukkoliikenne kulkee.

      Poista
    2. Joo, mutta ihmiset asuvat vanhan 51 reitin varressa.Eihän koko ael aluetta tule vielä vuosiin.Kyllä linjan pitää mennä vanhaa 51 reittiä Neulastielle.Ei huonosti liikkuvat vanhukset pääse Naapuripellontiellä oleville pysäkeille.Kyllä periaate pitää olla, että linja menee sieltä missä ihmisetkin ovat ja mahdollistaa jopa vaihdon junaankin Malminkartanossa.Perusteeni ovat selkeät.Käyttäkää nyt järkeä.Ei tämä suunnittelu näin vaikeaa voi olla!!

      Poista
  17. Mielummin 53 Malminkartanoon ja 59 Uusmäkeen, Tällöin ne korvais paremmin linjoilta 38 ja 51 poistuvia reittejä. Olisko mahdollista että Linja 53 kulkisi Hämeentietä pitkin aina Hakaniemeen asti tai vaikka Rautatientorille? Tällöin mm. Kumpulasta palautuisi suora yhteys keskustaan.

    VastaaPoista
  18. 38:n lopettaminen kuulostaa siltä, että pitää alkaa kulkemaan työmatkat Uusmäestä Helsingin keskustaan omalla autolla. Jotenkin tuo toimiva joukkoliikenneyhteys on tuntunutkin kohtuuttoman hyvältä.

    VastaaPoista
  19. 38 joka aamu täynnä Mannerheimintielle meneviä työläisiä. Miksi ihmeessä tämä linja ajetaan alas?

    VastaaPoista
  20. Hei, muutokset vaikuttavat selkeiltä heikennyksiltä Uusmäen liikenneyhteyksiin. Linja 38 on arkiaamuisin aivan täynnä jo Konalantielle käännyttäessä, joten poistoa on vaikea ymmärtää. Lisäksi uusi linja 53 ei korvaa yhteyttä Pitäjänmäestä Metsälään. Voiko jonkin linjan reitittää kulkemaan Metsäläntietä vai mikä linja korvaa tämän? Vanha vuosia sitten 51 oli ylivoimaisesti paras poikittaisyhteys Pitäjänmäestä Metsälään, kun se ei mennyt edes Maunulan kautta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Linjastoluonnoksen mukaisessa linjastossa Pitäjänmäestä Metsälän suuntaan pääsee sujuvimmin joko raide-jokerilla + bussilla 56 Haagassa vaihtaen tai junalla, vaihtaen joko Käpylään menevään junaan Pasilassa tai busseihin 23/63 Ilmalassa. Määränpäästä ja vaihoyhteyksien laadusta riippuen nämä yhteydet saattavat olla joko hiukan nopeampia, tai hitaampia kuin nykyinen 51, mutta suurta eroa matka-ajoissa tai kävelymatkoissa ei missään tapauksessa ole. Kysyntä tuskin perustelee suoraa yhteyttä Pitäjänmäestä Metsälään.

      Poista
  21. Linja 56 liikennöintiin on luvattu lisätä viikonlopun päivät. En nähnyt tässä tietoa alkamisesta. 53 muuten hyvä, mutta liikennöi vain arkisin. Kumpulasta Veräjämäkeen ei siis pääse viikonloppuna lainkaan!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. 56 alkaa kulkea viikonloppuisin jo tänä vuonna :)

      Poista
  22. Suuri kiitos siitä, että linja 53 perustettiin! Olin Arabian asukkaana kauhuissani linjan 52 loppumisesta. Olen käyttänyt sitä linjaa 20 vuotta asuessani eri puolilla Oulunkylää, Veräjämäkeä ja Toukola/Arabianrantaa. Linja on hitaudestaan huolimatta aivan loistava poikittaisyhteys, ja tärkeä monille koulumatkan, opintojen, töiden ja mm. terveyskeskusasioinnin takia. En edes itse ehtinyt jättää linjan 52 loppumisesta hätääntynyttä palautetta, mutta onneksi riittävän moni ehti, ja todella kiitos että kuuntelitte huolta ja perustitte korvaavan linjan. Kiitokset erinomaisesta ja vuorovaikutteisesta suunnittelutyöstänne! :)

    VastaaPoista
  23. Suurkiitos palautteen kuuntelemisesta, että linja 53 tulee menemään Arabiankatua pitkin, kuten 52 nyt. Ja hienoa, jos päättärikin pysyy Arabiankadulla. Hämeentie ruuhkainen ja kaukana monista rannan taloista.

    VastaaPoista
  24. Tämä on varsin hyvä uutinen! Kun kannanotoissa nimenomaan surtiin niin monen poikittiaisen linjan poistamista/katkaisua, nyt tehty ratkaisu helpottaa tilannetta varsin paljon. Silti jää vielä toinen ongelma: 506n katkaisu Manskuun. Tulllinpuomista kävely tai hankala vaihtoinen raitsikkayhteys ei paljoa lohduta Hartmanin päivystykseen menijää Arabiasta illalla tai viikonloppuna. Reipas 200 m kävely ei ihan kaikissa tilanteissa luonnistu.

    VastaaPoista
  25. On todella ikävää että 53 jättää kokonaan väliin Etelä-Haagan. Mikään muukaan poikittaisliikenne ei mene Etelä-Haagan kautta kohti Arabianrantaa. Linja on todella tärkeä arjessa. Toivoisin että tätä harkitaan vielä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jess, kuten aiemmin tässä totesin, ”uudistuksen” myötä Etelä-Haagasta katoaa kaikki poikittaisliikenne.

      Poista
  26. Mihin on jäänyt linjojen postinumeron mukaisuus? ;)

    VastaaPoista
  27. koska nämä on tarkoitus toteuttaa?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Muutokset on tarkoitus toteuttaa aikaisintaan syksyllä 2020.

      Poista
  28. Miksi linjaa 66 ei voida kierrättää vanhan Maunulan kautta? Linjat kulkevat Pakilantietä usein peräkkäin. Vanhan Maunulan suunnalta suurin osa työhönmenijöistä suuntaa Vallillan/Kallion/Hakaniemien suuntaan jossa on paljon työpaikkoja. On todella törkeää että kaikki yhteydet vanhasta Maunulasta Mäkelänkadun suuntaan katkaistaan. Toivoisin myös että yölinjat kiertäisivät jatkossa vanhan Maunulan kautta. Yöbussilta ei ole kiva kävellä ostarilta asti. Tämä on myös turvallisuusasia varsinkin naispuolisille yölinjojen käyttäjille.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Linjan 66 liikennöimistä kokopäiväisesti Vanhan Maunulan kautta tarkasteltiin viimeksi Länsimetron liityntälinjasuunnitelman yhteydessä, jolloin silloisten linjojen 65A ja 66A liikennöinti Lauttasaareen loppui ja linjastojärjestelyjä tehtiin myös linjan 66/66A Pakilan ja Maunulan päässä. Linjan 66 liikennöiminen kokopäiväisesti Vanhan Maunulan kautta ei osoittautunut järkeväksi ratkaisuksi, koska se olisi pidentänyt useimpien linjaa käyttävien matka-aikaa useilla minuuteilla. Pidentynyt matka-aika olisi johtanut todennäköisesti myös siihen, että Pakilantien varrelta tulevat matkustajat olisivat alkaneet suosia nopeampaa linjaa 67, jolloin linjan 66 bussit olisivat kulkeneet puolityhjinä ja linjan 67 bussit täyttyneet entisestään.

      Poista
  29. Linja 53 helpottaisi merkittävästi omaa Konala-Oulunkylä -välin kulkemista. Toisaalta tarve olisi viikonloppuisin, ymmärsinkö oikein että tämä kulkisi vain arkisin?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä, linjalle 53 on suunniteltu vain arkiliikennöintiä.

      Poista
  30. Linja 53 on hyvä! Tulen käyttämään Oulunkylä-Marttila -välillä.

    VastaaPoista
  31. Hienoa, että 52:n osittain korvaava linja säilyy. Toivottavasti 56:n viikonloppuliikennöinti käynnistyy pian.

    Harmillista, että 506:n reitti on edelleen muuttumassa. Meilahden sairaala-alue on valtava työpaikkojen keskittymä Helsingissä ja tietenkin potilaita kulkee alueelle paljon. 506 on täynnä lähtiessään eteenpäin Meilahden alueelta. On merkillistä, että näin suurelle työpaikkojen ja potilaiden alueelle ei jatkossa pääse suoraan laajalta alueelta. 506 on palvellut isoa joukkoa.

    VastaaPoista
  32. Muutettu linja 59 on sumpussa aikakin joka iltapäivä ruskeasuon kohdilla Hakamäen tiellä olevien jätti ruuhkien takia. Jätetään pois muutamat pysäkit hakamäentieltä 2085 sekä vihdintieltä 1935 niin ei tarvitse ruuhkassa seisottaa kymmeniä ihmisiä ja kaikki ovat tyytyväisiä. Päinvastaisessa suunnassa ei ole samoja ongelmia. Ja nopea tiheä vuoroväli mielestäni tarkoittaa sitä 6 min arkipäivisin 06:00 - 18:00 välisenä aikana ja muuten 10 min myös viikonloppuisin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kun linja 23 siirretään pois, niin linja 59 tulee olemaan ainoa yhteys Etelä-Haagan alkupään + Kivihaan ja Pasilan välillä. Nytkö meiltä pitäisi poistaa ne ainoat pysäkitkin?

      Poista
  33. Munkkiniemi- Munkkivuoren perä -liikenne loppuu 52:n hävittyä, se tietää sitä että Ulvilantien perukoilta (esim Ut 19, 21, 23)) ei enää pääse Munkkiniemen palveluihin eikä 4:n ratikkaan eikä Munkkiniemestä pääse enää Talin golf-kentän läheisiin palveluihin. Samoin yhteys Munkkivuori - Haaga- Arabia-yhteys loppuu, mikä erittäin valitettavaa.

    VastaaPoista
  34. Hyvä HSL: Etelä-Haaga on muutakin kuin Huopalahden aseman seutu. Itse asiassa suurempi osa asuu muualla kuin siellä. Vaikka se on liikenteellisesti hyvällä paikalla, joukkoliikenteen pitäisi palvella käyttäjiä siellä, missä ovat. Nyt otetaan täältä Etelä-Haagan itäosilta iso osa liikenteestä pois, ja siirrretään muualle, mm aseman kulmille. Mutta ihmiset ovat edelleen täällä, ja he tarvitsevat julkista liikennettä.

    VastaaPoista
  35. Nykyisen linjan 552 vuoroväli ruuhka-aikoina on kyllä liian pitkä (15 min) .. tuo kyllä mielestäni pitäisi saada alle 10 minuuttiin, varsinkin Huopalahti-Otaniemi välillä tämä olisi ehdottoman tärkeää.

    Syksy 2020 tuntuu auttamattoman pitkältä sen suhteen... ja tuossa ei ollut mainintaa, mikä tulisi olemaan uuden linjan 52 vuoroväli ?

    VastaaPoista
  36. Tässä jätetty kokonaan pois malmi. Kuljen päivittäin keilaniemeen bussilla 552 ja se kulkee malmin kautta. Asun Alppikylässä Helsingissä. On tosi huonot poikittais liikenne Espooseen Keilanimeen. Saa varata yli tunnin matkan pääsee töihin. Tässä pohtii haluan oman auton , kun tuntuu työmatka kohtuuttomalta.

    VastaaPoista
  37. Alppikylä ja Puistola osuus tuntuu että kokonaan unohdettu. Tuntuu ettei kukaan ajattele että täälläkin asuu ihmisiä paljon. Erittäin huonot yhteydet Espooseen. Muutenkin jos haluaa keskustaan olisi siitä helppo mennä metroon niin saa varata sen 45 min. On erittäin hitaat linjat tehty.

    VastaaPoista
  38. Liikkuu Viellä linja 18 pääsee tarvittaessa Munkkiniemen ja muihin palveluihin taikävellä

    VastaaPoista
  39. Linja 57 on hyvin usein myöhässä aikataulustaan, siis hyvin usein. Kuskit ovat töykeitä, ajavat todella vauhdikkaasti, kurvissa pidettävä kiinni ettei tipahda penkiltä. Nämä asiat voisi korjata aikataulua väljentämällä, yksinkertaisesti. Kuskien työmukavuus lisääntyisi ja bussi pysyisi jollain lailla aikataulussaan!

    VastaaPoista
  40. Linjan 53 pitäisi kulkea ehdottomasti yliopiston kautta eli koukata Kumpulanmäen poikki. Reittiä käyttää moni kampuksella opiskeleva.

    VastaaPoista
  41. Jälleen yksi havainto näistä uudistuksista. Itse olen jo vuosia joutunut turvautumaan omaan kulkuneuvoon kun liikun poikittain pääkaupunkiseudulla. Jokeri hyvä asia. Mutta haaste tulee kun tullaan esimerkiksi kehä 2 ja kehä 3 tasalle. Yhdenkin työpaikkani ajoaika ovelta ovelle oli 15 minuuttia. Sama Kehärata ja bussi yhdistelmillä oli n tunti suuntaansa. Vaihtoineen ja kiertämisineen ne vaan kuluttavat aikaa liikaa. Tai siirtyminen pohjois-hesasta vaikkapa Matinkylään tai Soukkaan. Ajallisesti ainoa järkevä tapa oma ajoneuvo. Vain pakottavissa tilanteissa julkinen liikenne.

    VastaaPoista
  42. Linja 552 Huopalahti-Otaniemi: arkisin klo 7.30-8.30 vuoroväli voisi olla 5-10min!

    VastaaPoista
  43. Miten linjojen 335 / 332, esimerkiksi Vapaala, alueelta pääsisi jatkossa helposti eteenpäin konalantietä mm. Pitäjänmäkeen?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Aikaisemmin reittiä kulki 360, joka korvattiin linjalla 38. Nyt ollaan 38 lopettamassa. Mitäs jos palautettaisiin vanha linja 360. Palvelisi monia.

      Poista
  44. Ainoa parannus Koskelaan on peruttu! Koko kaupunginosaa palvelee yksi, pitkästi kiertelevä ja suht harvalla vuorovälillä kulkeva linja, 55. Sillä keskustaan töihin meno ja takaisin paluu on tuskallisen hidasta ruuhka-aikoina. 55:n reitin jatko Oulunkylän junayhteyden ääreen olisi parantanut Koskelan yhteyksiä merkittävästi. Miksi uudistus siis vedettiin pois?

    VastaaPoista
  45. Suunnitelma suoran linjan 51 poistamisesta Hakaniemen ja Pohjois-Haagan väliltä tuntuu mielettömältä. Bussi 51 on suosittu ja välillä täynnä matkustajia. Aiemmin linja kulki huomattavasti nopeammin ja luotettavammin, kun se ei mennyt vanhan Maunulan läpi. Kustannussäästö kuulostaa kaukaa haetulta, onhan linja liikennöinyt jo yli vuosikymmenen. Lisäksi Helsingin sisäisten lippujen hinnat ovat edellisen 5 vuoden aikana vuositasolla nousseet 500 eurosta 600 euroon (= 100 euroa eli 20% korotus). Onhan korotuksille saatava vastinetta, eikä palvelua ainakaan saa heikentää.

    Linja 23 on osaltaan jäämässä suunnittelussa täysin torsoksi. Mikä järki on pitää päätepysäkkinä keskuspuiston metsän reunaa? Kuka siellä asuu? Ehdotan että suunnitelmassa linjaa 23 jatkettaisiin ajamalla n. kilometri pidemmälle, esim. kauppakeskus Kaaren pihaan, jolloin saataisiin kyytiin koko Pohjois-Haaga.

    VastaaPoista
  46. Meinaatteko että riittää yksi linja (59)kulkemaan pitkin Teollisuuskatua?
    Nyt siellä kulkee 4 linjaa ja kaikki tupaten täynnä! Miten jatkossa käy?
    Ja nyt kun linja 50 poistuu, ennestään jo täynnä oleva linja 59 jää ainoaksi linjaksi länsi Pasilasta itään ja kun linjaa vielä pidennetään, nähtäväksi jää mahtuuko Pasilasta enää matkustajia kyytiin??? Junalla ei vielä ainakaan pääse metrolle jolla pääsee kotiin Itä-Helsinkiin. Miettikääpä vielä uudemman kerran tätä ratkaisua, ennen sen toteuttamista!!!

    VastaaPoista
  47. Linja 38 tulee säilyttää! Tällä linjalla kulkee päivittäin pelkästään Uusmäki/Lintuvaara/Konala alueelta kymmeniä koululaisia harrastusvälineineen Etelä-Haagaan Suomalaiseen Yhteiskouluun. Uuden ehdotuksen perusteella he joutuisivat vaihtamaan bussia ja koulumatkaan varattava aika tulisi reilusti pidentymään, vaikka etäisyys on vain noin 6km. Konala ja Espoon puolella Painiitty ovat nopeasti kasvavia alueita, joilta tulee yhä enemmän oppilaista Etelä-Haagaan. Vaihdon lisääminen tälle koulumatkalle ei ole hyväksyttävää. Tämän lisäksi ainoa suora linja Uusmäki/Konalasta Helsinkiin katoaisi, ja häviäjinä ovat tietenkin myös työmatkalaiset, jotka nyt pääsevät suoraan Mannerheimintien varteen, mm. Ruskeasuolle ja Meilahteen. Heidänkin työmatkansa tulisi pidentymään reilusti.

    Minun vaikea uskoa, että linjalla 38 olisi ollut kuormituksen suhteen ongelmallinen, eikä se ensimmäisessä suunnitelmassa edes ollut lopettamisuhan alla. Päinvastoin, hinta-laatusuhteeltaan linja lienee kannattavimmasta päästä, kun sadat ihmiset ovat päässeet helposti kouluun / töihin, mutta HSL on selvinnyt minimikuluilla, koska vuorot ovat olleet niin harvat. Ennen vyöhykeuudistusta ei ole myöskään viisasta tehdä johtopäätöksiä sen suhtaan, montako matkustajaa tulee Espoon/Helsingin puolelta, koska lähellä rajaa asuvat tulevat toki ”halvemmalle” puolelle pysäkille, silloin kun välimatka sen sallii.

    En jaksa uskoa, että linjan 59 kapasiteetti riittäisi kuljettamaan Etelä-Haagaan kaikki ne ihmiset, jotka nyt käyttävät linjaa 38. Molempia linjoja käyttäneenä molemmat ovat jo nyt arki-aamuisin melko täysiä ennen Etelä-Haagaa.

    VastaaPoista
  48. Suora yhteys Uusmäestä ja Konalasta Etelä-Haagaan on säilytettävä, joten linjaa 38 ei saa poistaa, se on monen pienen ja isommankin koululaisen päivittäinen kulkuväline. Vaihtoehtoisesti linja 59 päätepysäkki tulisi siirtää Uusmäkeen. Linja 53 on sinne aivan hyödytön.

    VastaaPoista
  49. Mikäli linjan 51 lopettaminen on välttämätöntä ehdotan että korvaavaa reittiä suunnitelmassanne 59 tulisi muuttaa eteläpäässä niin että se koukkaisi Hakaniemen kautta. Tämä siksi että varsin monella Konalalaisella tai Pitäjänmäkeläisellä on työpaikka Hakaniemessä. Siksi ei ole järkeä että kulkureitit ohjataan nyt väkisin kulkemaan keskustan kautta Hakaniemeen, koska nykyisen suunnitelmanne 59 menee suoraan kalasatamaan.Nykyisellä suunnitelmalla ei ole Konalasta muuta vaihtoehtoa Hakaniemeen kuin 39+Metro. Metro on jo tarpeeksi ruuhkainen ruuhkahuippujen ulkopuolellakin.

    VastaaPoista
  50. Uusmäki on voimakkaasti uudistuva, kehittyvä ja kasvava alue Espoossa. Julkisen liikenteen bussilinjat 203 (Uusmäki – Leppävaara) sekä 38 (Uusmäki – Elielinaukio) palvelevat hyvin.
    Linja 38 on ehdotettu lopetettavaksi ja korvattavaksi linjalla 53. Perusteena esitetään linjan 38 riittämätöntä käyttöä.
    Asia ei ole ihan niin yksinkertainen kuin halutaan esittää. Linja alkaa tällä hetkellä Espoon puolelta vilkkaasti rakennettavan Rykmentinmäen alueelta. Matka (alle kaksi km) Helsingin puolelle vaatii nyt seutulipun käyttöä. Esimerkiksi jatkuvasti kasvavan Painiityn asukkaat astuvat 38 bussiin vasta Helsingin puolelta. Ehkä kannattaisi odottaa vyöhykeuudistuksen vaikutusta linjan 38 matkustajamääriin.
    Mannerheimintie vaikutusalueella on paljon työpaikkoja ja kouluja. Jos linja 38 lakkautetaan, yhteys Helsingin keskustan suuntaan Mannerheimintietä pitkin vaatii yhden tai usein jopa useamman vaihdon. Vaihtolinjan reitti ei kulje välttämättä Mannerheimintietä pitkin ja näin vaihto Pitäjänmäellä junaan tai bussiin kasvattaa työ- tai koulumatka-aikaa kohtuuttomasti. Usein myös kävelymatka pysäkiltä määränpäähän pitenee huomattavasti.
    Kokonaisuutena tämän linjauudistuksen leimaavana piirteenä on linjojen yhdistäminen, kierrättäminen alueiden läpi ja vaihtojen lisääntyminen. Toki näin halutaan palvella mahdollisimman monia, mutta näin myös vaihdoista tulee pakollisia ja hankalia ja matka-ajat kasvavat. Houkutus oman auton käyttöön lisääntyy. Tämä ei liene uudistuksen tarkoitus.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olen samaa mieltä. Uusmäki on aika iso ja kasvaa koko ajan, vyöhykerajoihin siirtyminen voi muuttaa vielä matkustajien käyttäytymistä ja esim vanhan hämeenkyläntien lähellä asuvat kävelevät moni konalantielle saakka juuri seutulippurajoitteen takia. Toisaalta moni jättää käyttämättä samasta syystä espoon vuoroa leppävaaraan. Kun ristikon asuinalue rakennettiin ja 38 vuoroa ei ollut, jäin kehä 1 vaiheilla asuvana monta kerta bussista sen takia että se oli jo aivan tupaten täynnä, HSL ei seuraa suunnitelmissaan riittävästi rakennuskannan kasvua. annoin muutamaankin otteeseen kiukkuista palautetta, koska jos bussiin mahtui niin se oli yleensä matkustamista poski etuikkunassa kiinni. hypin riemusta kun vihdoin 38 toi yhteyden töihin ja bussiin aina mahtui, eikä tarvinnut kärsiä 8 km työmatkoista kotiinpäin tuntia -usein seisoen. 39 houkuttelevuutta kuvannee se että valitsen mielummin vihdintien seutulinjan ja kävelen ylämäkeä kotiinpäin 20 min, kuin 39 josta kotiin matkaa 550 m.
      Koska nykyinen suunnitelma pakottaisi minut käyttämään taas 39 matelevaa linjaa tai seikkailemaan vuorovaihtoviidakossa, taidanpa jälleen kerran miettiä kannattaako olla edes julkisten käyttäjä. Käytän julkisia vain pakotetusti työmatkaan, muuhun liikkumiseen ne ovat täällä Uusmäki-Konala -alueella niin olemattomat, ja esim. kannelmäkeen on huomattavan vaikea mennä, ja lipun hinnalla saa parkkipaikan työpaikalta.
      Olen ehdottanut että raideliikennettä tulisi saada ei vain lassilaan, vaan silmukaksi vihdintie-lassila-malminkartanon eteläpuoli-konala- pitäjänmäki yhdistäen pitäjänmäen aseman ja jokerin saatavuuden. Nytkin suunnitelmassa on vain jatkaa pikaraitiotietä kannelmäkeen jossa on juna. Kiitos tästäkin alueen kehittämättömyydestä.

      Poista
  51. Linja 38 palvelee monia koululaisia, jotka kulkevat Etelä-Haagaan kouluun. Jos linja 38 vaihtuusi linjaksi 53, niin näiden lapsien koulumatka hankaloituisi ja pitenisi. Toivon, että linka 38 säilyisi tai mahdollinen korvaava linja ajaisi Talontien pysäkin kautta.

    VastaaPoista
  52. Linja 36 täytyy saada kiertämään Malminkartano 37:n reittiä mukaillen. Alueella asuu vanhoja ihmisiä ja pikkulapiperheitä, jotka asioisivat lähilinjalla esim Kaareen. Lähilinjojen kuuluu palvella ihmisiä, joiden liikkuminen ja liikennöintivälineen vaihto on muutoin hankalaa. Muillakaan alueilla ei palvelun vähyyttä perustella sillä, että muita vaihtoehtoja löytyy. Selkeä tyhjä kohta lähilinjakartalla juuri Malminkartanon kohdalla. Aluelle rakennetaan lisää palvelutalokohteita, joten tarve ei ainakaan vähene.

    VastaaPoista
  53. Ehdottomasti tarvitaan korvaava yhteys Töölöntori/-Ooppera-Sörnäinen remontin ajaksi. Matka-aika tai kävelymatka pitenee kohtuuttomasti.
    Muutoinkin poikittaisliikenne tällä välillä todella huono, kun raitiolinjat (1&8) lopettavat liikennöinnin niin aikaisin, eikä bussilinjoja ole.

    VastaaPoista
  54. Päätös 52 siirrtosta Huopalahdentielle on ala-arvoinen kahdesta syystä: 1) se huonontaa merkittävästi jo entuudesta surkeaa liikenneyhteyttä Ulvilantieltä ja Talinrannasta pois mihin tahansa ja 2) ruuhkauttaa jo entuudesta täysin kestämätöntä ruuhkaa Huopalahdentiellä. 33 lakkauttaminen myöhään iltaisin, la-iltaisin ja sunnuntaisin katkaisee kaiken liikenneyhteyden Munkkivuoresta mihinkään muualle kuin keskustan suuntaan. Ehdotuksenne tavoittelee tilannetta, jossa kaupunkilainen joko a) omaa terveet jalat että kykenee kävelemään kilometrin matkan lähimmälle bussille, b) hankkii oman auton tai c) muuttaa kaupunginosaan, jonka kulkuyhteydet ovat edes siedettävät. Mihin me emme täältä enää pääse sujuvasti: 4 ratikalle, Munkkiniemen terveysasemalle, Hämeenlinnanväylälle (jota pitkin moni kulkee töihinsä).

    VastaaPoista
  55. Voisko koko bussiliikenteen lakkauttaa kokonaan, ei ole järjrn hiventäkään näissä muutoksissa. Miettikää päättäjät stadilaisten aivoilla. Typeryyksiä koko muutos ajatukset /teot. Ei taida tulla hyvää Helsinkiä.

    VastaaPoista
  56. En tajua tätä ollenkaan, miten ihmeessä voidaan poistaa tarpeellisia linjoja, ja samalla tuhota tuhansien kaupunkilaisten arkielämää, säästämisnimekkeen alla, samalla kun heitetään satoja miljoonia euroja ekstraa — törsätään — Länsimetroihin, ja nyt myös Raidejokeriin. Molempiin tarvitaan kuulemma varmasti ainakin miljardin ekstraa euroja. Päättäjät ja suunnittelijat siellä leikkivät meidän rahoilla, ja kun menee metsään, niin vedetään pois meidän elintärkeitä bussilinjoja. HÄVETKÄÄ.

    VastaaPoista
  57. 51 -linja on ehdottoman tarpeellinen!! Sitä ei saa poistaa.

    VastaaPoista
  58. Jos asuu Lehti- tai Kuusisaaressa ja on menossa keskustan/Kamppiin on matka-aika pidentynyt huomattavasti kun tarkoitus ensin mennä ”väärään” suuntaan bussilla Otaniemeen ja sitten vaihtaa metroon. Kaikki vaihdot pidentää matustusajan. Miksi linja 195 lakkautettiin? 195 takaisin!!!

    VastaaPoista
  59. On täysin Uskomatonta, että HSL:n suunnittelijat lakkauttavat Vanhan Maunulan asukkailta kaikki yhteydet Mäkelänkadun ja Käpylän suuntaan!!! Maunulassa asuu Helsingin vanhimmat ihmiset! Näin tänään bussin kyljessä kyltin: "JOUKKOLIIKENNE KUULUU KAIKILLE". Bussi 51 heti takaisin. Se voi aivan mainiosti kulkea Pirkkolantieltä muutaman pysäkinvälin Metsäpurontietä, jatkaen Männikkötietä Metsäläntielle, ja siitä, kuten ennenkin, Tuusulanväylälle! Ette voi laittaa Helsingin vanhinpia asukkaita kiertoteille, joihin heidän kuntonsa ei riitä. Suunnittelijat, Vanha Maunula sijaitsee Männikkötien molemmin puolin. Ottakaa järki käteen, ja palauttakaa 51 Maunulaan! Toinen asia: 550 voi aivan hyvin pysähtyä myös Vanhassa Maunulassa, jos se tulee kuluttamaan myös meidän katuamme! Ketkä siellä oikein tekee näitä päätöksiä??? Vaadin vastausta tähän!

    VastaaPoista
  60. Tai vähintään 66 tai 67 koukkaamaan Vanhan Maunulan kautta!

    VastaaPoista

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.